StoryEditorOCM
Hrvatskamodernizacija

Zračno pojačanje za Oružane snage: Bayraktari prošli testiranje; koristit će i u nadzoru granica, požara, izviđanju...

Piše Hrvoje Prnjak
1. rujna 2025. - 11:17

I dok gotovo svakodnevno čitamo o važnosti korištenja dronova u rusko-ukrajinskom ratu, i Hrvatska se polako modernizira po tom pitanju. Jedan besposadni Bayraktar vidjeli smo i na zagrebačkom vojnom mimohodu.

Upravo je ruska agresija na Ukrajinu ukazala na važnost dronova u suvremenom ratovanju. Kako i ne bi kad dron vrijedan tisuću ili dvije dolara može uništiti vojnu opremu vrijednu i nekoliko stotina puta više! Dovoljno je kazati da u jednoj od tajnih ukrajinskih tvornica dronova tvrtka “General Cherry” proizvodi tisuću puta više letjelica nego na početku rata. Inače, Ukrajina je naručila prve komplete Bayraktara još 2019. godine.

Ispod radara interesa većine medija, u vojarni “Pukovnik Marko Živković” u Velikoj Gorici prije tri tjedna počelo je testiranje besposadnih zrakoplovnih sustava Bayraktar TB2.

Testiranje na šest letjelica provodili su predstavnici turske tvrtke “Baykar”, proizvođača sustava Bayraktar TB2, s pripadnicima Oružanih snaga RH koji su završili obuku u Republici Turskoj. Kako je objavio specijalizirani vojni magazin Hrvatski vojnik, riječ je o modernim, naoružanim besposadnim letjelicama koje se koriste i u nadzoru granica, požara, izviđanju i sl. Koriste se u 37 zemalja, uključujući i nekoliko NATO-ovih članica. Turci danas koriste oko 300 letjelica.

Ugovor o nabavi besposadnog zrakoplovnog sustava Bayraktar TB2, vrijedan 67,01 milijun eura bez PDV-a, potpisan je 21. studenoga 2024. u Ministarstvu obrane, a svoje su potpise na ugovor stavili ministar obrane Ivan Anušić te Haluk Bayraktar, izvršni direktor turske tvrtke “Makina San. Ve Tic. A.Ş.”. Hrvatska je time postala peta članica NATO-a i četvrta članica Europske unije koja se odlučila za TB2.

image

Turci su nam velikodušno posudili primjerak besposadne letjelice za mimohod u Zagrebu

Ranko Šuvar/Cropix

Pomoć turskih stručnjaka

Malobrojni znaju da je Bayraktar uspostavio poslovne veze s Hrvatskom i prije ovog ugovora! Naime, budući da turska letjelica ima i opciju nošenja te ispuštanja manjih dronova, tvrtka ORQA iz Osijeka, specijalizirana za proizvodnju FPV (First Person View) dronova, na sajmu SAHA EXPO 2024. u Istanbulu dogovorila je suradnju s “Baykarom”, koja otvara mogućnost kombinacija besposadnih letjelica različitih vrsta i veličina.

Uvođenjem turskih bespilotnih letjelica u operativnu uporabu znatno će ojačati kapaciteti Oružanih snaga za prikupljanje informacija, motrenje i izviđanje iz zračnog prostora te precizne kinetičke napade na zemaljske ciljeve. Ojačat će i opće sposobnosti zemlje za nadzor nad pomorskim područjem, protupožarne sposobnosti te sposobnosti reakcije na prirodne katastrofe.

Uz šest letjelica, dogovoreni aranžman podrazumijeva i centar za zapovijedanje i nadzor, simulator za obuku, zemaljske nadzorno-upravljačke stanice, zemaljske podatkovne stanice, inicijalni komplet pričuvnih dijelova, uključujući svu potrebnu opremu i pripadajuća ubojita sredstva, sve uz jamstvo od dvije godine. Dogovoren je i dvogodišnji boravak tehničkih stručnjaka tvrtke “Baykar” u Hrvatskoj kako bi se svi eventualni problemi brže uklonili i razjasnili. Cjelokupni sustav trebao bi biti u uporabi do kraja rujna ove godine, a taj će se rok, po svemu sudeći, i ispoštovati.

Inače, Bayraktar je “ušao” u uši poznavatelja vojne industrije još tamo krajem 2019. i početkom 2020. godine. S bojišnica u Libiji, Siriji i Nagorno-Karabahu stizale su vijesti o dominaciji besposadne letjelice – Bayraktar TB2.

image

Bayraktar na svečanom vojnom mimohodu posljednjeg dana srpnja u Zagrebu

Goran Mehkek/Cropix

Turska vojna industrija definitivno je dobila jaku uzdanicu, a zanimljivo je i podsjetiti da je tvrtka “Baykar” u početku proizvodila – autodijelove! Sama ideja o razvoju sustava TB2 javila se još 1990-ih, kad su turske vojne snage nabavile dvadesetak američkih besposadnih letjelica General Atomics GNAT 750 i I-GNAT ER.

Turci su idućih nekoliko godina testirali i proučili desetak besposadnih letjelica američke i izraelske proizvodnje. Operativna iskustva dovela su do zamisli o poboljšanju sposobnosti besposadnih letjelica – 2007. godine tursko Tajništvo vojnih industrija pokreće projekt razvoja i proizvodnje domaće, naprednije besposadne izvidničke letjelice. Otprilike se tada u Tursku sa školovanja u Americi vraća Selçuk Bayraktar. Dolazi na mjesto tehničkog direktora tvrtke “Baykar Defense”, koju je osnovao njegov otac Özdemir.

250 komada godišnje

Zahtjevi za novu letjelicu uključivali su letnu izdržljivost od najmanje osam sati, operativni vrhunac leta od 6000 metara i nosivost od 35 kilograma, doznaje Hrvatski vojnik. Poletna masa iznosila je 450 kg, duljina šest i pol, a raspon krila devet metara. U siječnju 2010. objavljena je pobjeda “Baykara”, a u prosincu 2011. uslijedila je narudžba prvih dvaju kompleta novih sustava. U njih je bilo uključeno 12 letjelica te četiri zemaljske nadzorno-upravljačke stanice.

Početkom 2012. počinje razvoj nove inačice – Bayraktar Block B. Znatnije razlike u odnosu na prvi prijedlog očitovale su se u repu u obliku okrenutog slova V, uvođenju uvlačivog prednjeg kotača stajnog trapa i povećanju raspona krila na 12 metara. Prototip koji je dobio oznaku Bayraktar Taktik Block 2, kraće Bayraktar TB2, poletio je 3. svibnja 2014. godine. Prvo javno predstavljanje letjelice organizirano je u rujnu te godine na zrakoplovnoj manifestaciji Istanbul 2014. Tvrtka je 25. lipnja 2023. predstavila 500. serijski primjerak svoje najpoznatije letjelice. Danas se proizvodi u 250 primjeraka godišnje – u početku proizvodnje taj broj je iznosio tek deset letjelica!

image

Bayraktar na mimohodu

Željko Puhovski/Cropix

S maksimalnih 300 litara goriva može postići letnu izdržljivost od 24 sata (moguće i do 27 sati). S podvjesnicima i podvjesnim naoružanjem maksimalno trajanje leta skraćuje se na 14 sati. Haluk Bayraktar navodi da motor čini tek jedan posto dodane vrijednosti letjelice. Tvrtka je stoga odlučila vlastitim sredstvima razviti novi zamjenski motor BM100. Ove je godine počela serijska proizvodnja. Računa se da godišnje postoji potreba za barem 200 pričuvnih motora, jer sve letjelice TB2 godišnje ostvare više od 250.000 sati leta. Domet upravljanja letjelicom odgovara dometu komunikacije unutar linije vidljivosti elektroničkim sredstvom – oko 150 kilometara. Taj domet može doći na 300 km ako se rabi relejna zemaljska stanica ili se u tu svrhu koristi druga letjelica.

Problemi u Libiji

Prvi primjerci Bayraktara TB2 nisu bili naoružani i nisu mogli nositi teret. U vojnim krugovima na njih se gledalo prije svega kao na izvidničku platformu koja je ispomoć topničkih postrojbi. Iskušali su je u operacijama protiv kurdskih militanata od 2015. do 2019. godine. Prvi kinetički napad na zemaljski cilj proveden je 8. kolovoza 2016. godine. Ipak, većina misija sastojala se od detekcije i davanja koordinata ciljeva, laserskog obilježavanja ciljeva, korekcije topničke paljbe i procjene učinka djelovanja na izabranim ciljevima. Važna uloga koju su odigrali vidljiva je iz podataka prema kojima su tijekom operacije “Maslinova grančica” iznad sjeverozapadne Sirije letjelice TB2 izvršile više od 90 posto svih letova, pri čemu su ostvarile više od 5300 sati naleta.

image

Turci su nam velikodušno posudili primjerak besposadne letjelice za mimohod u Zagrebu

Ranko Šuvar/Cropix

Spektakularno je odjeknula i vijest o Bayraktarovu uništenju dvaju transportnih aviona Iljušin Il-76TD na zemlji u zrakoplovnoj bazi Al-Jufra, koju je nadzirala LNA. Ipak, vijesti iz Libije zabilježile su i prva važnija obaranja TB2. Od sredine 2019. tijekom jedne godine oboreno ih je i do 30. Turska je u veljači i ožujku 2020. u Siriji provela operaciju “Proljetni štit”, taj put protiv vladinih snaga predsjednika Bašara al-Asada i u samo tjedan dana Bayraktari su, uz gubitke od samo nekoliko srušenih letjelica, uništili 50-ak vozila i drugih sustava sirijskih snaga. To je izazvalo divljenje mnogih stranih analitičara i promatrača.

U rujnu 2020. azerbajdžanske snage koristile su Bayraktare u ratu protiv Armenije. Protuzračna obrana nije mogla gotovo ništa! Prema navodima tvrtke “Baykar”, to je prvi rat u povijesti dobiven s pomoću besposadnih letjelica. 

Tehničke karakteristike

Informacije koje Bayraktar prikupi u zraku mogu koristiti i postrojbe na zemlji, i to preko daljinskog videoterminala koji ima domet oko 30 kilometara pri upotrebi videa visoke rezolucije. Prikupljene slikovne informacije mogu se distribuirati, emitirati i arhivirati i preko sustava BLVSS (Baykar Live Video Streaming System). Sustav sličan web-stranici omogućuje internim korisnicima korištenje tih informacija preko mobilnih mreža. Videoklipovi se u stvarnom vremenu spremaju u polusatnim segmentima pa se potom mogu analizirati. Unutar središnjeg podtrupnog prostora može se instalirati mali i radarski sustav.

Najčešće je oružje letjelice TB2 vođena bomba MAM-L ili minijaturno pametno streljivo tvrtke “Roketsan” razvijeno baš za naoružavanje lakih letjelica male nosivosti. Zadržan je kalibar od 160 mm, ali uklonjen je pogonski dio s raketnim motorom. Masa bombe je 22 kilograma, duljina nešto manje od metra, a opremljena je poluaktivnim laserskim tražilom. U ponudi su tri vrste bojne glave, i to tandem kumulativna (s probojnošću oko 700 mm RHA), fugasno-rasprskavajuća i termobarična. Tim se bombama mogu gađati stacionarni i pokretni ciljevi, a upaljač može biti trenutačni ili blizinski. Ovisno o visini na kojoj je letjelica, maksimalni domet iznosi od osam do 15 kilometara. Zanimljivo je da proizvođač nudi i opciju GPS navođenja bombe...

Tradicija od 1984.

Upravo zahvaljujući Bayraktaru TB2 "Baykar" je danas jedna od perjanica turske vojne industrije. Riječ je o tvrtki osnovanoj 1984. u stopostotnom privatnom vlasništvu. Samo ime kratica je od Bayraktar Kardegler (braća Bayraktar, tur. zastavnici). U početku je proizvodila automobilske dijelove. Danas ima oko 4500 zaposlenih, no i dalje njome upravlja vlasnička obitelj Bayraktar. Prvi posao s Ministarstvom obrane "Baykar" je dobio u srpnju 2005., a rezultat je bila letjelica Bayraktar Mini, čija isporuka počinje 2006. godine. Prošle godine turska je tvrtka ostvarila izvoz vrijedan 1,8 milijardi dolara, što je 90 posto njezinih ukupnih prihoda, a velik dio toga otpada upravo na TB2. To je činilo čak trećinu turskog obrambenog i zrakoplovnog izvoza 2023. godine. Budući da su ciljevi tvrtke veći prodor na tržište Latinske Amerike i povećanje broja poslova unutar EU-a i NATO-a, prošle godine uloženo je 250 milijuna dolara u razvoj i istraživanje, a dugoročni je cilj dostizanje statusa najveće tvrtke na polju tehnologije besposadnih letjelica.

image

Maketa besposadne letjelice

Josip Bandić/Cropix
image

Besposadne letjelice obilježile su i zračne bitke iznad Ukrajine, gotovo kao ni u jednom ratnom sukobu do sada

Sergei Supinsky/Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 04:51