StoryEditorOCM
Regijasporna kampanja

Coca-Cola razljutila Albance, pozivaju na bojkot proizvoda: ‘To je izravna uvreda za nas‘; Evo zbog čega su tako bijesni

Piše Vijesti SD
21. srpnja 2025. - 15:56

Personalizirana kampanja međunarodne korporacije Coca-Cola u okviru koje su boce popularnog pića ‘ukrašene‘ imenima privlači popriličnu pozornost u cijelom svijetu, a jedan od najnevjerojatnijih primjera identifikacije pojedinaca s ovim popularnim brendom dolazi iz Sjeverne Makedonije.

Naime dio albanske javnosti u toj zemlji pozvao je na bojkot proizvoda Coca-Cole u Sjevernoj Makedoniji jer u spomenutoj kampanji na bocama nema albanskih imena, piše tportal.

Akcija je krenula sa stranice ‘Don‘t you 20% me‘ na Facebooku, čije se ime referira na tvrdnje s makedonske strane da u toj zemlji živi 20 posto Albanaca, iako ih po - doduše, često osporavanom - popisu iz 2021. službeno ima 24,3 posto ili 509.083. Predstavnici te inicijative smatraju da je i to netočan podatak te navode da je Albanaca u toj zemlji točno 672.408 ili 30 posto.

Temeljem toga, smatraju da je aktualna kampanja Coca-Cole, na čijim bocama su, tvrde, navedena samo makedonska i torbeška imena (Torbeši su slavizirani pripadnici turske nacionalne manjine, op. a.) isključujuća, diskriminatorna i antialbanska.

‘Izravna uvreda za Albance‘

‘U zemlji s dva službena jezika i multietničkom stvarnošću, Coca-Cola odlučuje ignorirati 30 posto albanskog stanovništva. Na etiketama njihovih proizvoda nalaze se samo slavenska i torbeška imena, napisana isključivo ćirilicom. Reklamni panoi postavljeni diljem zemlje su jednostrani dok se web stranica i promotivne aktivnosti provode samo na makedonskom jeziku i u gradovima u kojima su Albanci manjina: Skopje, Gevgelija, Dojran, Štip, Strumica, Bitola. Ovo nije samo prezir prema albanskom jeziku – koji je službeni jezik u zemlji – već i izravna uvreda za 672.840 albanskih građana koji svakodnevno doprinose gospodarstvu ove zemlje kao potrošači, radnici i poduzetnici‘, kažu iz inicijative.

Aktivisti pozivaju kupce da ne kupuju Coca-Colu u Sjevernoj Makedoniji te da podržavaju proizvode koji poštuju njihov jezik i identitet. ‘Coca-Cola više nije ‘okus života‘, već okus prezira i isključenosti‘, zaključuju.

Za inicijativu se javno založila i Lume Hyseni, komentatorica dnevnog lista Koha, a koji u značajnoj tiraži izlazi u Albaniji, na Kosovu te u Sjevernoj Makedoniji. Ona oštro i izravno napada Skopsku pivovaru, koja puni Coca-Colu u Sjevernoj Makedoniji, a njihova je verzija u globalnom izboru ljubitelja tog popularnog pića čak dva puta proglašena najboljom na svijetu.

‘Skopska pivovara posluje kao da je podružnica VMRO-a u nekom selu, a ne dio međunarodne korporacije Coca-Cola HBC. Čak i s drskošću Aleksandra Velikog, misli da može ostvariti profit zaobilazeći tržište od 672.840 Albanaca. Stoga je naša dužnost kao Albanaca dokazati da njihova procjena nije samo pogrešna, već i idiotska! Želimo vam sreću u pokušaju prodaje Coca-Cole ‘Ljupčo‘ u Dojranu i Delčevu! Ne kupujemo ‘Ljupčo kolu‘‘, ističe Hyseni, pozivajući kupce da potraže proizvode albanske podružnice Coca-Cole.

Niti makedonska niti albanska podružnica Coca-Cole nisu se očitovale o ovoj situaciji, no zanimljivo je istaknuti da lokalizirana makedonska stranica Coca-Cole na Facebooku već nekoliko dana nije dostupna, pa nije moguće vidjeti reakcije ni na kampanju ni na albanski poziv na bojkot, piše tportal.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 10:48