Na čelu kolone bespilotnih letjelica na vojnoj paradi "Snaga jedinstva" održanoj u subotu 20. rujna u Beogradu je po prvi put viđena najnovija letjelica Ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane Vojske Srbije: daljinski upravljani zrakoplov izraelske proizvodnje Hermes 900. To je ujedno i najveći i najsloženiji dron kojim raspolaže Srpsko ratno zrakoplovstvo.
Elbit Systems i ugovor sa Srbijom
Kada je, u studenom 2024. godine, izraelska kompanija Elbit Systems objavila da je s neimenovanim kupcem u Europi sklopila ugovor od 335 milijuna dolara za isporuku artiljerijsko-raketnog sistema dugog dometa PULS (Precise and Universal Launching Systems) i bespilotnih letjelica Hermes 900, mnogi su gledali u Srbiju kao pretpostavljeno odredište izraelskog naoružanja i opreme.
Tada je navedeno da bi ugovor trebao biti ispunjen u iduće tri i pol godine, odnosno do kraja 2028. Ove informacije skoro pa direktno je potvrdio i predsjednik Srbije u studenom, kada je izjavio da je potpisan ugovor o kupovini "najmoćnijih artiljerijskih sistema na svijetu", ali i da je Srbija kupila "neke od najsuvremenijih sistema dronova na svijetu".
Hermes 900 – nasljednik Hermesa 450
Elbit Systems Hermes 900 Kohav (כּוֹכָב, "zvezda") je bespilotna letjelica – daljinski upravljani zrakoplov za srednje visine i dugo trajanje leta (Medium Altitude Long Endurance). Nasljednik je dronova Hermes 450, jednog od najrasprostranjenijih vojnih dronova na svijetu.
Karakteristike i naoružanje
Letjelica može ostati - ovisno od konfiguracije i tereta - u zraku više od 30 sati i može letjeti na maksimalnoj visini od 9.100 metara, s primarnom misijom izviđanja, nadzora i prenošenja komunikacija. Iako su u javno dostupnim izvorima informacije o naoružanju Hermes 900 oskudne i uglavnom se ističe njegova izviđačka uloga, poznato je da je omogućena integracija vođenih sredstava do težine od 350 kilograma.
Najčešće se spominju vođene rakete Rafael Spike dometa – ovisno od varijante – i do 50 kilometara, provjereni američki AGM-114 Hellfire, laserski navođene bombe, pa čak, prema nekim navodima, i rakete AIM-92 Stinger za borbu protiv letećih ciljeva.
Upotreba u ratovanju
Do prije nekoliko godina u Izraelu je postojala zabrana davanja informacija o upotrebi dronova kao sredstva za napad, iako je to bilo više-manje poznato. Zabrana je ukinuta 2022. godine, djelomično pod pritiskom proizvođača naoružanja, koji su u uspješnoj upotrebi bespilotnih letjelica vidjeli značajan marketinški potencijal za prodaju svojih proizvoda.
Hermes 900 ima raspon krila od 15 metara i maksimalnu poletnu masu od 1.180 kilograma, s mogućnošću nošenja korisnog tereta od 350 kilograma. Opcije korisnog tereta uključuju elektro-optičke i infra-crvene senzore, radar sa sintetičkom otvorom za praćenje pokretnih ciljeva na zemlji, komunikacijsku i elektronsku obavještajnu opremu i hiperspektralne senzore.
Hermes 900 je prvi put korišten od strane Izraela tijekom ratne operacije iz srpnja 2014. Zanimljivo je da letjelica tada još uvijek nije bila uvedena u upotrebu, koja je planirana za iduću godinu, ali je tražena tijekom operacije za specifične misije koje je mogla obaviti bolje od Hermesa 450. Nekoliko dana nakon naredbe da se avion rasporedi, jedan Kohav je bio spreman za "privremenu aktivnost".
Izraelski Hermes 900 intenzivno je korišten u mnogim izraelskim napadima u Gazi, Jemenu, Siriji i Iranu, odnosno u sukobu s Hamasom, Hezbolahom, Hutima i drugim neprijateljima izraelske države, pri čemu je nekoliko letjelica i izgubljeno.
Tijekom armensko-azerbajdžanskih sukoba 2020. godine, glasnogovornica Ministarstva obrane Armenije Shushan Stepanyan izjavila je da su armenske snage oborile azerbajdžanski dron Hermes 900, podijelivši snimak navodnog obaranja na društvenim mrežama. Azerbejdžanska strana negirala je da je izgubila bilo koji svoj dron.
Civilna upotreba
U civilnoj ulozi, tijekom poplava u Rio Grande do Sulu 2024. godine, brazilsko ratno zrakoplovstvo koristilo je dronove Hermes 900 kako bi pomoglo u lociranju žrtava poplava kojima je bila potrebna evakuacija. Jedan dron je locirao 36 žrtava između 5. i 6. svibnja, omogućivši njihovo spašavanje markiranjem pozicija za SAR helikoptere.
Prema dostupnim informacijama, Hermes 900 prodan je i Kanadi, gdje se koristi za nadzor akvatorija, naftnih mrlja i Arktika. Također, prodan je i Čileu, Islandu, Meksiku, Kolumbiji, jednoj privatnoj kompaniji iz Portugala koja za potrebe EU obavlja usluge nadzora morskih površina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....