StoryEditorOCM
Svijetobuka traje godinama

Aviokompanije u problemu: potražnja za avionskim prometom sve veća, a pilota sve manje. Svemu je kumovao koronavirus...

Piše Vijesti SD
14. listopada 2025. - 18:00

Avionski letovi jednostavno više nisu ono što su nekada bili. Dugi redovi za sigurnosne kontrole, cyber napadi na sustave za prijavu zračnih luka, štrajkovi, izgubljene torbe i otkazani letovi. A sada, povrh svega toga, postoji i globalni nedostatak pilota.

Za vrijeme i nakon pandemije koronavirusa obuka pilota bila je zaustavljena jer su aviokompanije odlučile čekati i vidjeti što će pandemija učiniti s turizmom. Danas, kad se avionski promet oporavio, postoji zaostatak u obuci. Istodobno, pandemija je bila razlog prijevremenog umirovljenja velikog broja starijih pilota, piše Deutsche Welle.

To znači da aviokompanije sada moraju istodobno nadoknaditi i val odlazaka u mirovinu i pronaći više pilota – pogotovo tijekom turističke sezone, kad raste potražnja za letovima.

Koliko je pilota potrebno?

"Trenutačni rast potražnje za avionskim kartama iznenadio je mnoge aviokompanije", kaže Christoph Klingenberb, stručnjak za upravljanje aviokompanijama i zračnim lukama na Sveučilištu Worms u Njemačkoj.

image
Nicolas Economou/Nurphoto Via Afp

"Budući da obuka pilota dugo traje, da bi se situacija normalizirala, bit će potrebne godine", kaže Klingenberg u razgovoru za DW.

Samo u Sjedinjenim Američkim Državama svake će godine u idućem desetljeću biti otvoreno oko 18.200 radnih mjesta za pilote aviokompanija i komercijalne pilote, navodi se u Priručniku za pregled zanimanja američkog Biroa za statistiku rada. Ukupno, riječ je o više od 180.000 novih zaposlenja za pilote u SAD-u.

Uzimajući u obzir i putnički i teretni avionski promet, budući će piloti imati dobru polaznu poziciju, stoji u izvještaju kompanije Boeing. Da bi se to realiziralo, svi koji imaju ambicije da postanu piloti moraju imati pristup "relevantnoj, ekonomski prihvatljivoj i pristupačnoj obuci".

Iako iskusni piloti mogu puno zaraditi, ulazak u pilotsku kabinu dugo je i skupo putovanje. U Sjedinjenim Državama obuka pilota može koštati i više od 100.000 dolara – iznos koji će obeshrabriti neke koji sanjaju o ovom pozivu.

Uz ostale certifikate i odobrenja, američka Federalna uprava za zrakoplovstvo zahtijeva da svi koji se zapošljavaju u aviokompanijama koje obavljaju redovite putničke usluge imaju i ATP certifikat. To za obučene mlade pilote znači da moraju imati dodatnih 1500 sati letačkog iskustva, za što im je potrebna još jedna do dvije godine.

Samo povećati plaće pilotima?

Nedavno su mnoge velike i regionalne aviokompanije povećale plaće pilotima, kako bi na taj način privukle više zainteresiranih, ali i zadržale one koji već rade za njih.

Neke aviokompanije nude osim toga bonuse, a druge pak osmišljavaju bolje rasporede letenja za posade, kako bi uskladili ravnotežu između posla i života. Svi ti troškovi odražavaju se na cijeni avionskih karata.

No nisu sve aviokompanije tako velikodušne – ovaj tjedan piloti Lufthanse glasali su za štrajk, nakon propalih pregovora oko mirovinskih doprinosa. Još nije objavljen točan datum štrajka.

image
Nicolas Economou/Nurphoto Via Afp

Obvezno umirovljenje sa 60, 65 ili 67 godina?

Prije dvadeset godina piloti međunarodnih avioprijevoznika morali su se umiroviti sa 60 godina, u skladu s pravilima koje je propisala Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva.

Zbog postignutog napretka u sektoru zdravstva, dobna granica za odlazak u mirovinu podignuta je 2006. godine na 65 godina. Ukazujući na nedostatak pilota i poboljšane zdravstvene standarde, sada neki predlažu podizanje te granice na 67 godina.

No nisu svi uvjereni da je to korak u pravom smjeru. Neke svjetske kompanije zapošljavaju pilote sa znatno kraćim radnim vremenom, nudeći velike bonuse za potpisivanje ugovora i odustaju od određenih zahtjeva, kaže Dan Bubb, profesor na Sveučilištu u Nevadi u Las Vegasu. Ipak, i oni moraju proći rigoroznu obuku i položiti ispite prije nego što preuzmu kontrolu nad avionom.

Više automatizacije u pilotskoj kabini?

Može li se pomoću umjetne inteligencije (AI) ili povećanja automatizacije u pilotskoj kabini nadoknaditi manjak pilota?

Iako mnoge industrijske grane prihvaćaju ideju korištenja umjetne inteligencije za ubrzavanje radnih procesa, aviokompanije se i dalje drže pilotskih kabina, kaže Klingenberg, koji ne očekuje da će se to značajnije promijeniti još dugi niz godina.

AI će igrati značajnu ulogu, ali neće zamijeniti pilote, kaže Bubb. "Ne sumnjam da će AI učiniti putovanje avionom efikasnijim u smislu uštede vremena i potrošnje goriva, ali neće zamijeniti ljude", kaže.

Što se tiče dovođenja većeg broja pilota, to ovisi o tome koliko njih je stvarno potrebno, jer potražnja za putovanjima avionom raste. "Očekujem da će se situacija poboljšati nakon 2030. godine, tako da bi za oporavak moglo biti potrebno pet godina", zaključuje profesor Klingenberg sa Sveučilišta u Wormsu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. listopad 2025 11:02