StoryEditorOCM
Svijetdržavni poticaji

Električni automobili u Kini udarili u zid; reagirala i Komunistička partija: ‘Oni narušavaju tržišni poredak‘

Piše vijesti sd
24. studenog 2025. - 20:14
 Za mnoge izvan Kine električni automobili su uspješna priča o globalnoj dominaciji kineske tehnologije, no unutar zemlje oni su postali simbol tamne strane državnog ekonomskog modela (ilustracija)Afp

U Kini je sve raširenija praksa prodaje "rabljenih" električnih auta, onih koji zapravo nikada nisu imali vlasnika. S namjerom da zadovolje planirane brojke prodanih vozila, proizvođači ih masovno prodaju trgovcima, a oni ih zatim registriraju kao "prodane" iako ih nitko nije kupio. Kako bi se riješili nagomilanih zaliha, trgovci ih preprodaju kao rabljene uz visoke popuste.

Službeni list Komunističke partije Kine People’s Daily upozorio je na to da takva "inflacija prodaje narušava tržišni poredak", piše The Atlantic, prenosi Tportal.

image

U Kini država spašava i održava neprofitabilne proizvođače putem subvencija, državnog vlasništva ili lokalnih vlasti koje ne žele izgubiti radna mjesta

Jade Gao/Afp

 Za mnoge izvan Kine električni automobili (EV) uspješna su priča o globalnoj dominaciji kineske tehnologije. Unutar zemlje oni su postali simbol tamne strane državnog ekonomskog modela. 

Državna potpora bila je ključna za eksplozivan razvoj kineske industrije EV-a. Prema podacima CSIS-a, Peking je od 2009. do 2023. godine sektoru EV-a isplatio više od 230 milijardi dolara različitih oblika financijske pomoći, što je nezamislivo na Zapadu.

Ali tako veliki poticaji stvorili su prevelik broj proizvođača. Trenutačno u Kini djeluje čak 46 domaćih i međunarodnih marki električnih vozila, što je broj koji ni golemo kinesko tržište ne može apsorbirati.  

image

I Xiaomi je ušao među proizvođače električnih automobila 

Afp

U normalnim okolnostima tržište bi eliminiralo gubitaše, no u Kini država spašava i održava neprofitabilne proizvođače putem subvencija, državnog vlasništva ili lokalnih vlasti koje ne žele izgubiti radna mjesta. 

Kineska vlada trenutačno troši oko tri posto svojih fiskalnih prihoda samo na stimuliranje prodaje automobila.

 U želji da osvoji svjetsko tržište električnih vozila, Kina je svoj model gradila i kao oblik gospodarske dominacije. Niske cijene i subvencionirani izvoz trebali su potisnuti konkurente, a ta je strategija dugo funkcionirala. No posljednjih godina zapadne zemlje reagirale su oštrim carinama. Pristup ključnim tržištima tako je postao ozbiljno ograničen, što bi moglo destabilizirati kineske proizvođače.

image

Niske cijene i subvencionirani izvoz trebali su potisnuti konkurente, no posljednjih godina zapadne zemlje reagirale su oštrim carinama

Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. prosinac 2025 08:07