Boeingov 787-8 Dreamliner tehnološki je najnapredniji zrakoplov koji ta američka tvrtka nudi, stoga je vijest o njegovom katastrofalnom padu u Indiji uistinu iznenađujuća.
– To je novi model u čiji su razvoj uloženi milijuni radnih sati brojnih stručnjaka iz različitih polja, sve prate i vrlo stroge regulacije, avion je vrlo siguran i do sada nije imao niti jedan fatalan incident. U početku, nakon puštanja u promet ovog modela 2011. pojavljivali su se neki problemi s baterijama što je koštalo Boeing jako puno i bilo je potrebno vremena da se to ukloni –pojašnjava u razgovoru za Večernji list hrvatski pilot koji je certificiran za upravljanje Boeing zrakoplovima, a trenutačno radi u velikoj međunarodnoj zrakoplovnoj kompaniji pa zbog toga ne može javno istupati.
U međuvremenu, zrakoplov su kupile najveće svjetske kompanije na svim kontinentima. Zamolili su pilota koji svakodnevno upravlja Boeingom da na temelju više snimaka i usporedbom s uobičajenim procedurama napravi rekonstrukciju nesreće.
– U kabini zrakoplova su dvojica pilota, kapetan i prvi časnik. Prije polijetanja odrađuju pretpoletne preglede i checkliste, laički govoreći pomakne se svaki prekidač, pale se pumpe, namještaju zakrilca za polijetanje, i tako dalje, i naposljetku se sve još jednom kontrolira na checklisti.
To je uobičajena procedura, a postoji i nešto što zovemo "modelom švicarskog sira", a što u praksi znači da postoji više stupnjeva provjere svih parametara koje sam spomenuo, najmanje su tri stupnja ovakve provjere, a obavljaju ih obojica pilota, ali i računala u avionu koja indiciraju je li sve u redu sa zrakoplovom – pojašnjava hrvatski pilot.
Naglašava kako u ovoj fazi postoji mogućnost pogreške, no po svemu sudeći u tom trenutku zrakoplov nije pokazivao indikaciju kvara ili ga piloti nisu uočili, što će utvrditi opsežna istraga, no činjenica je da su nastavili s procedurom polijetanja. Došli su na pistu i počeli ubrzavati. Tijekom procesa polijetanja uz dovoljno potiska, važno je i namjestiti zakrilca, a brojni međunarodni stručnjaci upravo to ističu kao mogućnost fatalnog pada, odnosno da je posada to zaboravila učiniti ili nije izvela na odgovarajući način. Njihov sugovornik uz oprez konstatira da se takvo što ne može odmah ocijeniti na temelju snimki niske rezolucije koje kolaju društvenim mrežama.
– Bilo bi neozbiljno donositi zaključke tako, no indikativna je jedna druga stvar, a to je da nisu uvukli stajni trap, što se pak jasno vidi na snimci. Kotači zrakoplova, uvlače se odmah nakon što pilot zadužen za praćenje instrumenata utvrdi da "positive rate" odnosno da se avion uspinje kako treba, tada se izdaje naredba "gear up" (uvuci stajni trap), a sve se odvije u nekoliko u pravilu u nekoliko sekundi nakon polijetanja, stoga je ovo neuobičajeno – dodaje.
‘Startle efekt‘
Na pitanje, što bi mogao biti uzrok tome, naš sugovornik navodi da je jedna od mogućnosti takozvani startle efekt. – Taj efekt nastaje kada se pojavi događaj poput nekog kvara koji onda prekine cijeli lanac koraka. Prema mojem mišljenju, posada je već prilikom polijetanja primijetila da nešto nije bilo u redu, a tome u prilog ide i da su odaslali poziv upomoć "MAYDAY" što sugerira da su bili svjesni da je nešto pošlo po krivu u toj osjetljivoj fazi – objašnjava pilot za Večernji, dodavši kako razlog može biti i tehnički kvar zrakoplova.
– Na mrežama se pojavila i navodna fotografija RAT-a (Ram Air Turbine), riječ je o malom propeleru koji se izvlači ispod zrakoplova, a čije rotiranje napaja sustave u avionu u slučaju da apsolutno sve drugo otkaže, to vam je back up od back upa, u tom slučaju bi morala otkazati i oba motora, i hidraulika i napajanje, ali ponavljam bilo bi neozbiljno nagađati jer još nemamo sve podatke o kobnom letu 171 – govori.
Je li previd u proceduri tj. ljudska pogreška, otkazivanje sustava u avionu, zaboravljena zakrilca ili neki treći razlog uzrok ove nesreće utvrdit će istraga, a do konačnog odgovora proći će najmanje godinu dana. Preliminarno izvješće moglo bi biti spremno za 2-3 mjeseca, a na njemu će raditi brojni stručnjaci. Istragu će imati indijska agencija za nesreće, ali sudjelovat će i američka agencija kao i proizvođači zrakoplova iz Boeinga i proizvođači motora.
– U ovom trenutku istražiteljima je prvi korak pronaći tzv. crnu kutiju u kojoj se nalazi FDR (Flight Data Recorder) i CVR (Cockpit Voice Recorder) odnosno dva snimača, prvi snima tisuće parametara zrakoplova i svaki pokret pilota, a drugi je snimač razgovora. Ako su ti snimači ispravni oni će ponuditi odgovore na brojna pitanja koja trenutačno ne znamo, stoga je ključno doći do njih – zaključuje hrvatski pilot.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....