Dok cijene u trgovinama i restoranima rastu, još jedan svakodnevni trošak dodatno opterećuje građane njemačkog Münchena – javni prijevoz.
Najnovije istraživanje pokazuje da ovaj bavarski grad ima najskuplje karte za gradski prijevoz u cijeloj Europi, a Njemačka dominira top-ljestvicom najvećih “gubitnika” u usporedbi s istokom i jugom kontinenta.
Prema analizi platforme HousingAnywhere, prosječno europsko kućanstvo troši 12,5 posto svojih mjesečnih primanja samo na prijevoz. Kako bi otkrili gdje su putnici najviše oštećeni, istraživači su usporedili cijene karata u 54 velika europska grada. Rezultati? Njemački gradovi su među najgorima s Münchenom na vrhu.
Tramvaj skuplji od kave
München – 4,10 € (najskuplja pojedinačna karta u Europi)
Stockholm – 3,94 €
Hamburg – 3,90 €
Berlin i Frankfurt – 3,80 €
Hannover, Essen, Düsseldorf, Dortmund – 3,60 €
Za dramatičnu perspektivu: dok stanovnici Münchena plate 4,10 € za jednu vožnju, u Zagrebu isti iznos pokriva gotovo 8 karata (0,53 € po vožnji). Još upečatljivije: u Bukureštu (Rumunjska) cijena iznosi 0,60 €, a u Sofiji (Bugarska) 0,82 €.
Njemačka u rangu Londona, ali...
Iako je uveo “Deutschlandticket” za 58 € mjesečno (beskonačne vožnje diljem zemlje), lokalne cijene u njemačkim gradovima i dalje šokiraju:
London – 204,32 € (najskuplji)
Frankfurt – 110,30 €
Berlin – 106,50 €
Leipzig – 104,90 €
Köln – 102,10 €
Za usporedbu: Bukureštani plaćaju samo 16 €, a stanovnici Seville 17,70 €. Čak i u Pragu i Barceloni, gradovima s razvijenim metro mrežama, mjesečna karta ne prelazi 22 €.
Zašto su cijene toliko visoke?
Münchenski MVV (prometna zona) objasnio je posljednje poskupljenje od 4,9 % (u siječnju 2025.) porastom troškova rada i održavanja infrastrukture. Unatoč inflaciji od samo 2,2 % u 2024., tvrtka ističe da su plaće u sektoru skočile za 7-10 %, što direktno utječe na cijene karata.
“Korisnici mogu uštedjeti kupnjom tračnica (17,80 € za 10 vožnji), što smanjuje cijenu po vožnji na 3,56 €”, navodi MVV u službenom odgovoru. No, čak i ta “povoljnija” opcija ostaje sedam puta skuplja od zagrebačkih tarifa, prenosi Fenix magazin.
Hoće li se situacija promijeniti?
Iako Deutschlandticket nudi prividno rješenje, lokalne zone i dalje nameću visoke cijene zbog decentraliziranog sustava. Dok se gradovi poput Beča (gdje je godišnja karta 365 €) fokusiraju na pristupačnost, njemački model i dalje favorizira individualni automobilizam – što dovodi u pitanje održivost urbanog planiranja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....