StoryEditorOCM
Svijetpoučen iskustvom

Kapetan Banić o strašnoj pomorskoj nesreći u Sjevernom moru: ‘Uvjeren sam da je ovo razlog. A uz to je bilo i magle...‘

Piše Ivica Marković
11. ožujka 2025. - 17:17

"Čovik je od svega gospodar, samo je od mora rob, more ga ita do zvizda, more ga kala u grob". 

Stara pomorska izreka koja je nažalost, još jednom pokazala da je istinita i to u slučaju pomorske nesreće u Sjevernom moru koja se dogodila u ponedjeljak u sudaru broda "Solong" sa tankerom "Stena Immaculate".

- Naravno, ne mogu tvrditi sa 100 postotnom sigurnošću, ali sa nekih 90 posto tvrdim da je do sudara dvaju brodova u Sjevernom moru koji se zbio u ponedjeljak došlo zbog toga, jer je član posade, koji je u tom trenutku bio na zapovjedničkom mostu broda "Solong" zaspao i brodom udario u tanker "Stena Immaculate" koji je bio usidren, kazuje nam kapetan Boris Banić, koji je šest godina, od 2003. do 2009. godine plovio upravo ovim dijelom Sjevernog mora gdje se nesreća dogodila.

image

kapetan Boris Banić, na svom radnom mjestu, na zapovjedničkom mostu

Privatni album

Naš je sugovornik puno puta bio na istom sidrištu na kojemu se dogodila tragedija, čekajući ulazak u luku Immingham, blizu koje se nalazi luka Grimsby u koju su dovedeni preživjeli i ozljeđeni pomorci.

Također je često bio i u luci Grangemouth u Škotskoj, odakle je dolazio "Solong”.

Kao što je mnogima poznato, Sjeverno more je zimi najzahtjevnije i najopasnije svjetsko more za navigaciju. Velika hladnoća, visoki valovi, jaki vjetrovi, magla... umnogome otežavaju plovidbu ovim vrlo prometnim morem.

- Ja sam zapovijedao šest godina na tankerima koji su imali nosivost od 100 tisuća tona. Radilo se o brodovima dužine 250 metara, širine 45 matara i gaza 14 metara. Upravo zbog otežane plovidbe Sjevernim morem i Engleskim kanalom morali smo imati otvorene "četvere oči". Nismo smjeli, što bi se reklo "trepnuti" ni minutu. Iako je to područje vrlo prometno i iako su uvjeti plovidbe, pogotovo zimi vrlo teški, moram istaknuti da se radi o najorganiziranijem prometu, lukama, sidrištima, pilotskom službom na svijetu, a ja sam kao pomorac prošao svijet nekoliko puta, kazao je kapetan Banić.

Kako kaže Banić putovanja i navigacija ovim plovnim putevima je vrlo naporna.

- Ali meni puno draža nego navigacija u Aziji ili Africi. O čemu se ovdje radilo? Brod "Solong" je brod koji može prevoziti samo 500 kontejnera. Radi se o "feeder" brodu, odnosno brodu koji razvozi kontejnere, koje veliki kontejneraši dovoze u te engleske, škotske luke. Tamo se kontejneri prekrcavaju na "feedere" i oni ih dalje razvoze za Norvešku ili neke druge zemlje. I na tim brodovima, koji nemaju puno posade, do nekih 15 članova stalno se radi. Nema odmora, stajanja, jer je stalno u pitanju navigacija, ulaz ili izlaz iz luka i ukrcaj ili iskrcaj tereta. Ja sam uvjeren da je taj oficir koji je bio u brodskoj straži i na mostu, tamo bio sam i da je zaspao na mostu, jer da je s njime bio timunjer on bi vidio da je oficir zaspao pa bi ga probudio. Ako uz to još dodamo da je bilo magle, a bilo je, to vam dovoljno govori koliko je plovidba bila otežana, govori kapetan Banić.

Koliko god nekima izgleda nevjerojatno, na moru gdje su prostranstva golema i nepregledna, potreban je samo jedan trenutak nepažnje da dođe do tragedije. 

- "Solong" je udario taj tanker ravno, direktno u njega, pod kutem od 90 stupnjeva i brzinom od 16 čvorova. Kada ima magle, a ima je gotovo uvijek, vidljivost je 50-tak metara i zaista nemate vremena reagirati kada se ispred vas pojavi neki brod. Sjećam se slučaja iz 2004. ili 2005. godine kada je na zapovjednčkom mostu poginuo jedan hrvatski pomorac. On je također plovio tim vodama Sjevernog mora i na "feederu", koji je po noći ukrcao teret u luci u Danskoj. Kada su ukrcali teret, išli su u navigaciju i dok je bio na mostu, sjeo je u pilotsku stolicu i zaspao te je brod udario u most koji spaja Dansku i Švedsku. Brod je udario u most, točno sa zapovjedničkim mostom, koji je u sudaru otkinut. Sjeverno more je jako opasno i najmanja neopreznost može biti tragična, zaključio je kapetan Boris Banić.

Nakon strašnog sudara oba broda je zahvatio požar, a spašeno je najmanje 36 članova posada, a za nekima se još traga. 

Američka logistička tvrtka Crowley, koja upravlja tankerom "Stena Immaculate", potvrdila je da je brod prevozio avionsko gorivo. Prema dostupnim informacijama, avionsko gorivo u vlasništvu je američke vlade, što je u skladu s ranije objavljenom informacijom da je "Stena Immaculate" dio posebnog američkog programa za opskrbu oružanih snaga gorivom u kriznim situacijama. Američko ratno zrakoplovstvo ima nekoliko baza u Velikoj Britaniji, ali zasad nema potvrde o tome je li gorivo bilo namijenjeno vojnim operacijama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 20:42