Splićani su odahnuli, riješili se pola stoljeća starog talijanskog feribota "Moby Drea", koji je Republika Hrvatska posebnim rješenjem Ministarstva mora poslala kući, naređujući mu da napusti Split i Hrvatsku, a novo iznenađenje glasi - tegalj kojim remorker "Protug 75" za sobom vuče nesretnu "Dreu" već dva dana kruži pred kalabreškom lukom Crotone, na jugu talijanske čizme, u Jonskom moru!
Izgleda da mjesne lučke vlasti nemaju slobodnog mjesta za putnički brod koji nosi talijansku zastavu i ima klasu talijanskog registra, što bi bilo neobično budući da je Crotone najavljen kao odredišna luka prije nego što je tegljač grčkih vlasnika i zastave pripadnosti Svetog Vincenta i Grenadina prije tjedan dana krenuo iz Brodosplita preko Jadrana s "Dreom" (bez pogona i posade) iza sebe.
Teško je zasad reći zašto tegalj zaista kruži pred Crotoneom - kao što je to činio i pred Splitom uoči ulaska u Brodosplit (loše vrijeme i pripreme za uvođenje teglja u škver), ali i uoči napuštanja splitskog akvatorija (istegljenje iz brodogradilišta u predvečerje, nevera na moru i noćenje između Čiova i Šolte) - brzinom od tri čvora. Je li moguće da za "Dreu" odjednom zaista nema mjesta u portu pa se čeka slobodan vez?! Ili je naprosto ne puštaju u luku?!
Nema za nju veza...
U svakom slučaju, internetski servisi koji prate kretanje brodova prikazuju da je tegalj i u ponedjeljak popodne ostao na moru pred lukom, kao i prethodnog dana. Da se nešto neobično događa, pokazuje i istup brodovlasnika na portalu "Shipping Italy". Nicola Capuzzo, autor teksta objavljenog u ponedjeljak na spomenutom specijaliziranom portalu kaže u jednoj rečenici:
"Brod je u međuvremenu tegljem stigao do kalabrijske obale, ali luka Crotone zasad je demantirala dostupnost veza u pristaništu."
U tekstu se dalje ne problematizira ta nesvakidašnja situacija, ali Davide Prestopino, izvršni direktor tvrtke "Med Fuel" sa sjedištem u Messini na Siciliji - kojemu je Slobodna Dalmacija još koncem srpnja poslala pitanja o sudbini broda - progovorio je o tom neobavljenom poslu dogovorenom sa splitskim brodogradilištem.
"Trajekt ‘Drea‘ nije poslan u brodogradilište u Hrvatskoj na rashodovanje.“
To je naglašena Prestopinova izjava u tekstu na portalu "Shipping Italy". Kaže kako "Dreu" nisu kupovali da bi je poslali u rezalište:
"Inače je ne bi preuzela talijanska tvrtka i ne bi vihorila talijansku zastavu. Poslali smo je u Hrvatsku kako bismo uklonili panele koji sadrže postotak inkapsuliranog azbesta, to je bio naš odgovoran izbor, također diktiran komercijalnim razlozima, kako bismo povećali njenu atraktivnost na tržištu čartera i povećali njezinu vrijednost, iako ne postoji zakonska obveza uklanjanja tih panela. Brod bi mogao nastaviti ploviti kao i prije, kao što to čine drugi sestrinski brodovi koji plove talijanskim morima."
Prestopino je demantirao medijske napise da "Drea" traži gdje bi mogla biti izrezana.
‘Razmatramo pravne mjere u Hrvatskoj‘
Naravno, nezaobilazno pitanje u cijeloj priči je taj posao koji je trebao biti obavljen u splitskom brodogradilištu u vlasništvu Tomislava Debeljaka - uklanjanje pregradnih i izolacijskih panela koji sadrže azbest s 400 putničkih kabina, prije nego se brod uputi u grčko brodogradilište u Pireju radi ugradnje novih kabina i obnove klase, ali sve je propalo nakon žestokih reakcija građana Splita i nekoliko prosvjeda kojima se naknadno priključio i gradonačelnik Tomislav Šuta, a onda je i Gradsko vijeće zauzelo sličan stav. Podsjetimo, poznata talijanska brodarska tvrtka "Moby Spa" koja je "Dreu" prodala tvrtki "Med Fuel", prethodno je najavila slanje tog broda u tursko rezalište, a taj status broda i dalje stoji na servisu "Equasis", koji je utemeljila Europska komisija.
"Uklanjanje i zbrinjavanje ovih panela mora se povjeriti specijaliziranoj tvrtki s odgovarajućim certifikatima. U slučaju hrvatskog brodogradilišta, ako je došlo do bilo kakvog propusta, istražit ćemo i, bude li potrebno, razmotriti pravne mjere", kazao je Prestopino.
Čelnik brodovlasničke kompanije u razgovoru za "Shipping Italy" kaže kako želi uvjeriti javnost da je posao u Splitu mogao biti obavljen na siguran način, a panele da je bilo moguće sigurno izvesti iz brodogradilišta:
"Ne govorimo o recikliranju brodova, a time i njihovu rezanju, već jednostavno o ponovnoj ugradnji panela unutar kabina."
Objasnio je da bi se predstavnici nadležne tvrtke ukrcali na brod, rastavili panele koje treba ukloniti, pa ih zapečatili u skladu s postupcima utvrđenim važećim zakonskim propisima i onda ih prevezli na konačno zbrinjavanje.
Tužbe i odštete
Prestopino tvrdi - baš kao i Debeljak u Splitu - da takva operacija ne bi bila nimalo drugačija od mnogih intervencija koje se često izvode u mnogim talijanskim i europskim lukama. Brodovlasnik "Med Fuel" namjerava dovršiti tu intervenciju u Crotoneu, ali izvršni direktor veli kako postoji mogućnost da bi se to moglo dogoditi u nekim talijanskim ili drugim mediteranskim brodogradilištima.
Podsjetimo, Debeljak je nekidan rekao kako brodovlasnik traži odvjetnike u Hrvatskoj, ali je i dodao kako Brodosplit - poput stanice za tehnički pregled vozila - ne može odgovarati za tuđi brod. Poznavajući prilike, ne bi nas čudilo da u ovoj priči padnu i uzajamne tužbe ili odštetni zahtjevi. Nije isključeno ni da se Republika Hrvatska nađe u toj priči.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....