Tantal, kositar, volfram i zlato se često u izvješćima svjetskih organizacija nazivaju 3TG (od engleskog tantalum, tin, tungsten, gold). A upravo ti elementi su ključni i za automobilsku industriju u njihovoj težnji prijeći na električna vozila. Oni su presudni za izradu sustava ovjesa, ožičenja, rasvjete i elektroničkih zaslona. Izdržljivi su, otporni na koroziju i izvrsni vodiči struje pa ih traže proizvođači automobila i u Europi i drugdje, prenosi Deutsche Welle.
Demokratska Republika Kongo raspolaže jednim od najvećih nalazišta tih sirovina na svijetu, a njihova eksploatacija bi mogla biti izvor blagostanja za tu srednjoafričku zemlju. No zbog ratova i sukoba u toj zemlji, najveći dio eksploatacije provode tamošnje naoružane bande kojima taj novac omogućuje i dalje voditi borbu pa se ne samo zlato, nego i druge sirovine često nazivaju „krvavi minerali“.
Volkswagen i sam objavljuje
Prema novom istraživanju DW-a i nizozemskog časopisa De Groene Amsterdammer, vrlo je vjerojatno da su se ti "krvavi minerali" našli i u električnim vozilima najvećeg europskog proizvođača automobila, Volkswagena.
VW i sam objavljuje izvješće o odgovornom korištenju sirovina, a naši novinari su utvrdili kako je na popisu tvrtki koje su dio opskrbnog lanca njemačke tvrtke najmanje šest tvrtki za koje i DR Kongo i Europska unija povezuju s takvim sirovinama koje nude naoružane bande. Još jedan dobavljač, rafinerija zlata u Sudanu, donedavno je bila pod kontrolom paravojne skupine koju su Sjedinjene Države optužile za genocid.
U priopćenju e-poštom, glasnogovornik VW nije „mogao niti potvrditi, niti isključiti s apsolutnom sigurnošću“ jesu li navedene metaloprerađivačke tvrtke doista uključene u opskrbni lanac proizvođača automobila.
Kao izvor njemačkog automobilskog giganta je DW našao talionicu kositra Malaysia Smelting Corporation, tajlandsku Thaisarco i kinesku Yunnan Tin Company. Kod tantala je tamo i kineska Ningxia Orient Tantalum Industry, a zlato dobiva i iz Gasabo Gold Refinery u Ruandi i African Gold Refinery u Ugandi.
"Time se pomaže krvoproliće"
Ipak, „Grupa Volkswagen nema izravne poslovne odnose ni s jednom od navedenih tvrtki ili rudnika“, upozoravaju iz VW, uz dodatak kako „krivica može ležati u složenosti globalnih opskrbnih lanaca.
Volkswagen je jedini veliki europski proizvođač automobila koji uopće daje uvid odakle nabavlja svoje 3TG metale. Upravo je ta transparentnost omogućila ovu analizu, dok ostali europski proizvođači - poput Mercedesa, BMW-a, Renaulta ili Stellantisa, niti ne objavljuju podatke o podrijetlu 3TG metala u njihovim vozilima.
Sasha Lezhnev, viši savjetnik za politiku na istraživačkoj platformi The Sentry iz Washingtona, smatra da automobilska industrija „ne posvećuje dovoljno pažnje onome što se događa u Kongu“. Jer upravo tim novcem koji se plaća za sirovine se onda i nastavljaju borbe i krvoprolića: „Tvrtke poput Volkswagena moraju dati sve od sebe i obratiti pozornost na rat.“
Volkswagen planira do 2030. najmanje 70 % automobila koje će nuditi tržištu Europe biti s električnim pogonom. To znači više elektronike, više ožičenja - i još više 3TG metala.
Na drugom kraju opskrbnog lanca je DR Kongo: u toj zemlji ne prestaje nasilje, osobito na bogatom istoku uz granicu s Ruandom, prenosi Deutsche Welle.
Iste tvrtke kao i za Apple
Prema podacima stručnjaka UN-a, minerali se krijumčare iz istočnog DR Konga u Ruandu gdje se miješaju s lokalnom proizvodnjom i izvoze širom svijeta. Kažu da pobunjenička skupina M23 koju podržava Ruanda, od te trgovine zarađuje oko 800.000 dolara mjesečno.
Kako bi razotkrila taj sustav, DR Kongo je 2024. podnijela kaznenu prijavu protiv Applea, krajnjeg korisnika 3TG minerala, u povijesnom slučaju u Belgiji. Kongo je optužio američkog proizvođača za "sudioništvo u trgovini ‘krvavim mineralima‘", što Apple niječe.
Zapravo, naši novinari otkrivaju kako se četiri isporučitelja kositra i tantala koje se navode i u tužbi DR Konga protiv Applea, također nalaze na VW-ovu popisu dobavljača 3TG - Malaysia Smelting Corporation, Thaisarco, Yunnan Tin Company i Ningxia Orient Tantalum Industry.
Kod zlata iz Gasabo Gold Refinery u Ruandi i African Gold Refinery u Ugandi su i nadležne službe Europske unije utvrdile da zapravo tek prerađuju zlato krijumčareno iz DR Konga. Gasabo je čak od početka 2025. i na popisu sankcija EU-a.
U 2023. i 2024. opskrbni lanac Volkswagena uključivao je zlato iz Sudan Gold Refinery u Kartumu koja je tada bila pod kontrolom sudanske paravojne skupine Snage za brzu potporu (RSF) i koju SAD optužuje za genocid.
„To znači da je Volkswagenov opskrbni lanac kontaminiran krvavim zlatom i da postoji velika opasnost da se time neizravno financiraju sukobi“, kaže Marc Hummel, istraživač sirovina u švicarskoj nevladinoj organizaciji Swissaid. „Veliko je iznenađenje i razočarenje da takva tvrtka u svom opskrbnom lancu ima neke od najgorih i najzloglasnijih isporučitelja na svijetu“, rekao je za DW.
Lako može zaobilazno
Tvrtke kojima trebaju 3TG minerali oslanjaju se na poslovne inicijative poput Responsible Minerals Initiative (RMI) kako bi provjerile svoje opskrbne politike. Talionice provjeravaju neovisne agencije, a ako je sve u redu, dobivaju pozitivnu ocjenu od RMI-ja.
Volkswagen je također član RMI-ja.
U svom kodeksu ponašanja VW navodi da njegovi dobavljači smiju koristiti samo sirovine iz talionica i rafinerija koje mogu predočiti odgovarajuću potvrdu. No put može lako voditi i zaobilaznim putem: od 344 tvrtke koje su 2024. opskrbljivale Volkswagen s 3TG mineralima, samo 61% prošlo je RMI-jevu procjenu, a njihov udio se čak smanjuje. Neke tvrtke uopće ne predočuju nikakvu potvrdu o kvaliteti, prenosi Deutsche Welle.
VW kaže da mu je „cilj“ raditi s talionicama koje su prošle RMI-jevu provjeru i da „radi na tome da potakne i podrži dobavljače“ da dovrše procjenu. EU je 2021. uvela pravila za nadzor uvoza 3TG metala, no prema studiji Europske komisije to za sada nije imalo nikakav utjecaj na stanje u Kongu.
Novim pravilima moraju se prilagoditi samo izravni uvoznici materijala u EU. Budući da tvrtke poput Volkswagena često same ne uvoze materijale, ta se pravila na njih ne odnose izravno. U Njemačkoj je vladajuća koalicija CDU/CSU i socijaldemokrata u svom koalicijskom sporazumu za 2025. čak najavila spriječiti „pretjeranu regulaciju“ krvavih minerala od EU-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....