Walmartova pozicija najvećeg američkog maloprodajnog lanca činila se ugroženom kad je Doug McMillon postao izvršni direktor prije jedanaest godina, piše u analizi CNN.
Walmartovo poslovanje tada je bilo u teškoćama, javni imidž narušen zbog korupcijskog skandala u Meksiku, koji je zahvatio i vodeće ljude kompanije, a prosvjednici su diljem SAD-a ustali protiv niskih plaća i radnih uvjeta. “Walmart se pred našim očima raspada”, rekao je tada jedan analitičar.
No danas, Walmart nikad nije bio snažniji. Dionička cijena kompanije dosegnula je povijesni maksimum. Prodaja je u porastu, čak dok konkurenti poput Targeta, Home Depota i drugih bilježe pad. Walmart je povisio plaće i proširio pogodnosti zaposlenicima te postao studija slučaja poslovnih škola zbog uspješnog zadržavanja zaposlenika.
Velik dio toga može se zahvaliti McMillonu, koji je u petak objavio da uskoro odlazi u mirovinu s pozicije direktora. Pod njegovim vodstvom Walmart se transformirao iz diskontne supertrgovine “cigle i žbuke”, koja je uglavnom privlačila kupce s nižim primanjima, u trgovinu "za svakoga, svugdje".
McMillon, koji je proveo karijeru u Walmartu i preuzeo najvišu funkciju s 47 godina kao najmlađi CEO od osnivača Sama Waltona, "redizajnirao" je tvrtku provodeći izuzetno zahtjevnu strategiju: privlačio je nove kupce online, dok je zadržavao tradicionalne korisnike u fizičkim trgovinama. Walmart je za vrijeme McMillonova mandata koristio svoju neviđenu veličinu da pritišće dobavljače na održavanje izuzetno niskih cijena, ali je istovremeno uvodio brendove višeg segmenta i širio online poslovanje kako bi privukao imućnije klijente.
Štoviše, McMillon je proveo ovu transformaciju u razdoblju intenzivnih društvenih i političkih rasprava koje su zahvatile mnoge kompanije, poput Targeta i Bud Lighta.
McMillonov nasljednik, dugogodišnji Walmartov menadžer John Furner, suočit će se sa sličnim izazovima, kao i pritiscima izazvanim tarifama predsjednika Donalda Trumpa i neizvjesnom budućnošću kupovine s AI tehnologijom. Walmart je nedavno objavio partnerstvo s OpenAI za kupovinu putem ChatGPT chatbota.
Transformacija Walmarta
Kupci s niskim i srednjim primanjima povijesno su činili bazu Walmartovih supertrgovina u ruralnim i prigradskim dijelovima Amerike. No Walmart je posljednjih godina sve više privlačio kupce s višim prihodima. Kupci s primanjima iznad 100.000 dolara godišnje pogone rast Walmartove prodaje posljednjih godina.
Walmartov uspjeh u prehrambenom segmentu temelj je njegove dominacije. Više od polovice ukupne prodaje dolazi iz prehrambenih artikala, a tvrtka je koristila veličinu i moć tržišta za snižavanje cijena i ulaganje u poboljšanje kvalitete mesa i svježeg voća i povrća. Ta je strategija bila ključna za vrijeme inflacijske krize nakon pandemije, kad su Amerikanci tražili maksimalnu vrijednost, a Walmart im je mogao to ponuditi.
Walmartova online kupovina i dostava hrane doživjela je veliki rast.
Istovremeno, Walmart je pod McMillonovim vodstvom izgradio snažan e-commerce segment kako bi konkurirao Amazonu i privukao kupce online. Uveo je mogućnost naručivanja online i preuzimanja u trgovini u tisuće svojih poslovnica te pokrenuo Walmart+, uslugu dostave prehrambenih proizvoda isti dan.
Iako Amazon ima prednost u online prodaji u SAD-u s 40.6% udjela, Walmart je drugi s 9.4% prema podacima istraživačke kuće eMarketer.
"Najznačajnija promjena tijekom McMillonova mandata je evolucija Walmarta u veliku e-commerce kompaniju", rekao je RJ Hottovy, analitičar tvrtke Placer.ai.
Političke i društvene rasprave
McMillon je također vješto navigirao Walmart kroz političke i društvene rasprave o oružju, pravima LGBTQ osoba, imigraciji, zastavi Konfederacije i drugim temama. Walmart, povijesno konzervativna kompanija sa sjedištem u duboko crvenom Arkansasu, privlači širok spektar Amerikanaca.
Kompanija se pažljivo pozicionira u političkom centru kako ne bi uvrijedila kupce i zaposlenike te je postupno mijenjala politiku prodaje oružja i streljiva. Dan Bartlett, bivši direktor komunikacija predsjednika Georgea W. Busha, oblikovao je Walmartovu strategiju javnih odnosa po načelu "ne našteti".
"Politika se kreće", rekao je McMillon u intervjuu 2017. godine. "Naša tvrtka doživjela je jedanaest administracija otkad postoji Walmart. Bit će i dvanaesta. Bit će i trinaesta."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....