StoryEditorOCM
SvijetMENONITI

Ovo je jedna od najtajnovitijih sljedbi, imaju jedan zakon koje nikada ne smiju prekršiti. No, nešto ih je obilježilo

Piše T. J.
23. travnja 2025. - 15:31

Jedna od najtajnijih sljedbi u svijetu su menoniti. 

- Oni su kršćanska religijska sljedba nastala u XVI. st. kao grana nizozemskog i gornjonjemačkog anabaptizma; nazvana po frizijskom anabaptističkom teologu Mennu Simonsu. Doktrinarno su bliski kalvinizmu. Odbijaju krštenje djece, sudjelovanje u javnim službama i ratu, ne priznaju zakletvu i rastavu braka. Crkveno ustrojstvo nije propisano, pa je svaka zajednica samostalna; čine ju »krštenici u vjeri« (kršteni nakon navršenih 14 god. života) - navodi Hrvatska enciklopedija LZ Miroslav Krleža. 

Mennoniti su kršćanska vjerska zajednica nastala iz radikalnog krila protestantske reformacije u 16. stoljeću, poznata po svojim pacifističkim stavovima, jednostavnom načinu života i naglašenoj odvojenosti od svijeta. Iako često povezivani s drugim anabaptističkim skupinama poput Amiša, menoniti imaju vlastitu bogatu i složenu povijest, raznolike običaje i nisu bili imuni na kontroverze, kako unutar zajednice, tako i u širem društvu.

Koliko ih ima?

Danas u svijetu živi između 1,3 i 1,6 milijuna menonita, a njihove zajednice rasprostranjene su na gotovo svim kontinentima. Najveći broj menonita nalazi se u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje ih ima oko 387.000. U SAD-u su najbrojniji u državama poput Pennsylvanije, Ohija, Indiane i Kansasa. Kanada je također dom velikih menonitskih zajednica, posebno u provincijama Manitoba, Saskatchewan i Ontario, gdje su se doseljavali iz Europe i Rusije, ali i iz SAD-a.

image

Prikaz egzekucije Davida van der Leyena i Levina Ghyselinsa, nizozemskih menonita koje su pogubile katoličke vlasti 1554. (Bracht‘s MARTYR‘S MIRROR 1660.)

/Shutterstock

Iznenađujuće, jedna od najvećih menonitskih zajednica danas se nalazi u Demokratskoj Republici Kongo, gdje živi više od 220.000 menonita. U Indiji i Etiopiji također postoje brojne menonitske zajednice, a značajan broj menonita živi i u Južnoj Americi, osobito u Boliviji, Paragvaju, Argentini i Brazilu. U Boliviji, primjerice, menoniti žive u izoliranim kolonijama i poznati su po tome što čuvaju tradicionalni način života i bave se poljoprivredom.

Menoniti su prisutni i u Meksiku, Belizeu, Ukrajini, Rusiji, ali i u europskim zemljama poput Njemačke i Nizozemske, koje su njihova povijesna pradomovina. U Indoneziji također postoje menonitske zajednice, nastale zahvaljujući misionarskom radu.

Povijesni razvoj

Korijeni menonita sežu u Švicarsku i Nizozemsku, gdje su 1525. godine u Zürichu Conrad Grebel, Felix Manz i George Blaurock, nezadovoljni reformama Ulricha Zwinglija, osnovali prvu anabaptističku zajednicu. Ključna razlika prema tada dominantnim crkvama bila je odbacivanje krštenja dojenčadi: menoniti su vjerovali da crkvi trebaju pripadati samo oni koji svjesno i slobodno prihvaćaju vjeru, što ih je dovelo u sukob s vlastima i rezultiralo progonima.

Ime su dobili po Menno Simonsu, bivšem katoličkom svećeniku iz Nizozemske, koji je 1536. godine postao vođa pokreta i dao mu organizacijsku i teološku stabilnost. Simons je naglasio nenasilje, odbacivanje zakletvi i strogu odvojenost crkve od države, što su ostale temeljne značajke menonitskog identiteta.

Progonima su menoniti često bili prisiljeni seliti se: iz Švicarske i Njemačke u Nizozemsku, Poljsku, Rusiju, a kasnije i u Sjevernu i Južnu Ameriku. U Americi su pronašli veću vjersku slobodu, dok su u Europi često bili tolerirani samo zbog svoje marljivosti i sposobnosti obrađivanja neplodne zemlje, ali uz ograničena prava i stalnu prijetnju novim progonima.

image
/Shutterstock

Vjerovanja i teologija

Menoniti pripadaju tzv. Crkvi vjernika (“Believers’ Church”), gdje je članstvo rezultat osobnog izbora i javnog ispovijedanja vjere. Temeljne vjerske odrednice sadržane su u ranom Schleitheimskom ispovijedanju vjere (1527.), koje uključuje:

- Krštenje vjernika (ne dojenčadi)

- Euharistiju (večeru Gospodnju) kao simbol zajedništva

- Odvajanje od “svijeta” i svjetovnih običaja

- Odbacivanje nasilja i “mača” (radikalni pacifizam)

- Odbijanje polaganja zakletve

- Crkvenu disciplinu (ekskomunikaciju)

Pastoralno vodstvo unutar zajednice

Menoniti vjeruju u spasenje kroz osobnu vjeru u Isusa Krista, pokajanje i život u skladu s evanđeoskim načelima. Naglašavaju zajedništvo, jednostavnost, nenasilje i dijeljenje dobara. Tradicionalno prakticiraju “ljubavnu gozbu” (lovefeast), koja uključuje pranje nogu, sveti poljubac i zajedničku večeru, kao i pokrivanje glave kod žena, nenasilje i odricanje od svjetovnih užitaka.

Menonitske zajednice su raznolike – od vrlo konzervativnih, poput tzv. Old Order Mennonites, do modernih, koje se po načinu života malo razlikuju od drugih protestantskih crkava.

Najkonzervativnije skupine ističu:

► Jednostavnu, “plain” odjeću (često ručno šivanu, bez ukrasa)

Odbacivanje ili ograničenu upotrebu tehnologije (npr. korištenje konjskih zaprega umjesto automobila, ili automobila samo u crnoj boji)

► Strogu odvojenost od “vanjskog svijeta”

► Samostalnost u poljoprivredi i zanatima

► Zajednički rad i uzajamnu pomoć

U bogoslužju prevladava jednostavnost: pjevanje bez instrumenata (a cappella), molitva, čitanje Biblije i propovijed. Nema formalne liturgije, a zajednice same biraju svoje pastore i vode crkvene poslove.

Umjerenije i liberalnije menonitske crkve dopuštaju suvremenu odjeću, tehnologiju i sudjelovanje u širem društvu, ali i dalje naglašavaju pacifizam, služenje zajednici i jednostavnost života.

Menoniti su stoljećima bili sumnjičeni zbog odbijanja vojne službe i zakletvi, što ih je često dovodilo u sukob s državom. Njihova “dvokraljevska teologija” naučava da su svi zemaljski sustavi u suprotnosti s Božjim kraljevstvom, pa su skloni kritički promatrati kapitalizam, komunizam i druge političke sustave, ali se rijetko aktivno uključuju u društvene promjene, već se fokusiraju na vlastitu zajednicu.

image
/Shutterstock

Povijesno, menonitske zajednice u SAD-u su bile pretežno bijele i često su zahtijevale od pripadnika drugih rasa da se asimiliraju u “bijelu” kulturu. Tek su od sredine 20. stoljeća počele izdavati izjave protiv rasizma, ali i dalje postoje napetosti oko rasne integracije i priznanja vlastitih predrasuda.

Nedavna istraživanja razotkrila su kompleksnu i često kontroverznu ulogu menonita tijekom nacističke Njemačke i Holokausta. Dok su mnogi menoniti bili žrtve progona u Sovjetskom Savezu, dio zajednice je surađivao s nacistima, a pojedinci su bili uključeni u birokraciju, pa čak i u ratne zločine. Ova tema je dugo bila tabu, a tek posljednjih godina menonitska historiografija otvoreno raspravlja o toj mračnoj baštini i potrebi za suočavanjem s prošlošću.

image
/Shutterstock

Zdravstvene i društvene kontroverze

Tijekom pandemije COVID-19, dijelovi menonitskih zajednica, osobito Old Order Mennonites u Kanadi i SAD-u, odbijali su suradnju s javnozdravstvenim mjerama, što je dovelo do zatvaranja škola i crkava te povećane stope smrtnosti u zajednici34. Ova zatvorenost prema “vanjskom” autoritetu često je izvor nesporazuma i sukoba s vlastima.

Šestogodišnja necijepljena djevojčica iz okruga Gaines u Teksasu preminula je od ospica u veljači 2025., što je postalo dio najveće epidemije ospica u toj saveznoj državi u posljednjih 30 godina. Njezini roditelji, članovi menonitske zajednice, javno su branili svoju odluku da je ne cijepe, nazvavši njezinu smrt "dijelom Božjeg plana" i tvrdeći da ospice nisu opasne. Zdravstveni stručnjaci snažno su opovrgnuli te tvrdnje, naglašavajući kako su ospice izuzetno zarazne i mogu biti smrtonosne, osobito za djecu.

Unutarnje podjele i modernizacija

Menonitska crkva je tijekom povijesti doživjela brojne raskole, uglavnom zbog različitih tumačenja Biblije, odnosa prema modernizaciji i ulozi žene u crkvi. Danas postoji širok spektar menonitskih zajednica, od ultra-konzervativnih do progresivnih, što ponekad dovodi do napetosti i novih raskola.

Skandali, kontroverze... 

Menonitske zajednice, iako poznate po svojoj zatvorenosti, pacifizmu i naglašenoj skromnosti, kroz povijest su bile povezane i s nekoliko ozbiljnih skandala koji su šokirali javnost i ukazali na tamnu stranu izoliranih religijskih zajednica.

Najpoznatiji i najteži skandal dogodio se u Boliviji, u menonitskoj koloniji Manitoba, gdje je između 2005. i 2009. godine čak 151 žena i djevojčica bila žrtva serijskih silovanja. Skupina muškaraca iz zajednice koristila je veterinarski anestetik, sprej za uspavljivanje krava, koji su kroz prozore ubacivali u kuće kako bi uspavali cijele obitelji. Dok su žrtve bile u polusvjesnom stanju ili potpuno omamljene, silovali su ih, a mnoge se nisu ničega sjećale, osim bolova i tragova na tijelu. Najmlađa žrtva imala je samo tri godine, a najstarija 65. Tek nakon što je jedan od počinitelja uhvaćen na djelu i priznao zlodjela, istraga je otkrila razmjere zločina. Sedam muškaraca osuđeno je 2011. na 25 godina zatvora, dok je osmi dobio 12 godina zbog nabave droge, a deveti je bio u bijegu. Unatoč presudi, postoje dokazi da su se silovanja nastavila i nakon toga, a mnoge žrtve i dalje šute zbog straha, srama i pritiska zajednice.

Ovaj slučaj je posebno šokirao javnost zbog ekstremne zatvorenosti menonitske zajednice, patrijarhalnih odnosa i nedostatka povjerenja u državne institucije. Mnoge žene nisu željele svjedočiti iz straha da će biti stigmatizirane ili da se neće moći udati, jer se u toj zajednici nevinost prije braka smatra iznimno važnom. Dio zajednice i danas sumnja u ispravnost presude, a neki tvrde da su osuđeni muškarci žrtveni jarci i da je seksualno nasilje u obiteljima još raširenije nego što je otkriveno.

Osim seksualnog nasilja, menonitske zajednice povremeno su bile u središtu javnosti zbog odbijanja cijepljenja djece, što je dovelo do tragičnih posljedica. Jedan od novijih slučajeva dogodio se kada su roditelji, članovi menonitske zajednice, odbili cijepiti svoju kćer protiv ospica. Djevojčica je umrla, a roditelji su javno izjavili da nisu pogriješili i da je njezina smrt "dio Božjeg plana", što je izazvalo burne reakcije u javnosti i rasprave o granicama vjerskih sloboda i odgovornosti prema zdravlju djece.

Uz navedene skandale, menonitske zajednice su se povremeno suočavale i s optužbama za prikrivanje zlostavljanja, nedostatak suradnje s državnim institucijama te problemima vezanima uz rasizam i diskriminaciju, osobito u kontekstu zatvorenih kolonija gdje su pravila zajednice iznad zakona države.

Ovi slučajevi ukazuju na to da ni najzatvorenije i naizgled najmiroljubivije zajednice nisu imune na teške oblike nasilja i zloupotreba, pogotovo kada su izolirane, duboko patrijarhalne i kad se problemi rješavaju unutar zajednice, bez vanjskog nadzora i pomoći.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 21:56