StoryEditorOCM
SvijetPrevozio 20 vojnika

Ovo su mogući uzroci raspada turskog Herculesa u tri dijela usred leta

Piše Jadran Kapor
12. studenog 2025. - 13:20

Turski vojni zrakoplov Hercules C-130, koji se u utorak srušio u Gruziji, nedaleko ruske granice, prevozio je 20 vojnika i dijelove za borbene zrakoplove F-16. Prve vijesti da je avion izgubio kontrolu usred pravocrtnog leta na visini 7.300 metara su, dakako, besmislica, no kako je došlo do toga da se zrakoplov u letu raspadne na tri dijela, ostaje zanimljiv misterij.

Blizina ruske granice i činjenica da se radi o vojnom transportnom zrakoplovu koji je poletio iz Azerbejdžana, s kojim je Rusija u posljednje vrijeme u veoma napetim odnosima, mogla bi uputiti na zaključak da je avion srušila ruska PZO. To ne bi bio prvi takav slučaj, ali snimak dijelova aviona koji padaju s neba govori da to ovog puta nije bio slučaj.

Na snimci se vidi da središnji dio trupa, u kojem se nalazi težište zrakoplova, zajedno s krilima i četiri motora čini cjelinu koja u kovitlacu pada prema zemlji. Većina PZO raketa koristi se IC navođenjem, pa bi takvoj raketi motori kao izvor topline bili primarni cilj. Pogodak u jedan od četiri motora ne bi, sam po sebi bio dovoljan za rušenje ovakvog zrakoplova, nego bi trebalo doći do pucanja ramenjače krila, do fatalnog loma krila, što ovdje, jasno je vidljivo, nije bio slučaj. 

Činjenica da je središnji dio trupa s krilima praktički netaknut, govori da je do raspada zrakoplova ipak došlo trenutno. Budući da se u njemu nalazilo 20 vojnika, mala je vjerojatnost da je do strukturnog loma došlo uslijed iznenadnog pomijeranja nekog teškog tereta, odnosno naglog izmještanja težišta zrakoplova. Sve da je do toga i došlo, za pretpostaviti je da bi najprije pukla ramenjača krila.

Turske vlasti kažu da unutar zrakoplova nije bilo eksploziva. Osim ako je netko na tlu izveo diverziju i uspio strateški rasporediti eksploziv kako bi došlo do ovakvog strukturnog loma. Ta će se opcija sigurno istražiti, no i ona nam se čini malo vjerojatna jer za takvu diverziju treba vremena, a eksploziv ne bi bilo lako sakriti.

Prema podacima turske vojske, stradali Hercules star je 57 godina, a od 2010. se nalazi u Ratnom zrakoplovstvu njihove zemlje. Riječ je o veoma robusnom taktičkom transporteru s 4 turbo-elisna motora. Takvi se motori, budući da imaju brži odziv, brže reagiraju na dodavanje gasa, ugrađeni su u C-130 upravo zbog specifičnosti njegove namjene u blizini bojišnice i sposobnosti slijetanja na vrlo kratka, neuređena ili samo priručno uređena letilišta. Pri polijetanju s takvih terena često koristi i rakete motore montirane s obje strane trupa. Njihova upotreba uzrokuje značajna strukturna naprezanja, dakle i pojačani zamor materijala, no vojska i takve opcije mora uvježbavati. Zamor materijala na Herculesima je zabilježen u više navrata, čak i na zrakoplovima američke vojske koja nema osobitih problema sa financiranjem održavanja.

image

C-130 taktički transportni avion turskog zrakoplovstva 

AFP

To je poznata činjenica pa će Turska, koja je nedavno potpisala ugovor s Ujedinjenim Kraljevstvom o kupovini 12 rabljenih C-130, te avione prvo poslati na temeljiti servis. Zamor materijala stajao je života 16 američkih vojnika u fatalnoj nesreći iznad Mississippija 2017. godine. Tijekom leta otkinuo se ruzinavi krak elise s jednog od motora koji je potom udario u trup i poremetio integritet konstrukcije. Taj se avion, baš kao i ovaj turski, u zraku raspao na tri dijela, a krila su u kovitlacu padala prema zemlji. Jasno da će tek stručna analiza pokazati prave uzroke pada turskog zrakoplova i da se o uzrocima danas može samo špekulirati.

Istraga će valjda pokazati i zašto se na krajevima krila, tijekom pada središnjeg dijela trupa, vidi curenje velike količine goriva. Uzrok tome može biti odluka pilota da ispusti gorivo kako bi olakšao zrakoplov za prinudno slijetanje. Posada nije poslala radio poruku da se nalazi u pogibelji, niti je u transponder unijela kod koji bi na to upućivao. Piloti se tijekom leta koriste pravilom prioriteta koje glasi "Aviate, Navigate, Communicate", što znači da je uvijek, pa i u najkritičnijem trenutku prioritet upravljati avionom, znati svoju poziciju, a tek onda komunicirati s kontrolom leta ili drugim avionima. Ako su bili svjesni opasnosti, onda očito nisu imali dovoljno vremena o tome izvijestiti i tražiti pomoć.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. prosinac 2025 17:14