StoryEditorOCM
SvijetNoćni razgovori

Povijesni obrat u Bruxellesu: Europska unija napravila ključan zaokret po pitanju potpune zabrane benzinaca i dizelaša!

Piše Iva Badanjak/JL
12. prosinca 2025. - 19:45

Nakon snažnog pritiska nekolicine članica Europske unije, Bruxelles je odlučio s dnevnog reda ukloniti potpunu zabranu prodaje automobila s unutarnjim izgaranjem.

Kako ekskluzivno doznaje Bild, predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen učinila je ovo pitanjem od najveće važnosti i dogovorila se u kasnonoćnom sastanku s predsjednikom Europske pučke stranke Manfredom Weberom, prenosi jutarnji.hr.

- Za nove registracije od 2035. sada bi, umjesto stopostotnog, trebao biti obvezan 90-postotni pad emisija CO2 u flotama proizvođača automobila. Čak ni nakon 2040. neće biti cilja od 100 posto. To znači da je zabrana motora s unutarnjim izgaranjem skinuta s dnevnog reda. Svi motori koji se trenutačno proizvode u Njemačkoj mogu se nastaviti proizvoditi i prodavati, rekao je Weber za Bild. 

Petogodišnje produljenje

Strategija Komisije predviđa petogodišnje produljenje korištenja motora s unutarnjim izgaranjem u plug-in hibridima i vozilima s produženim dometom, pod uvjetom da u proizvodnji koriste napredna biogoriva i tzv. e-goriva, proizvedena s pomoću uhvaćenog CO2 i električne energije dobivene iz obnovljivih izvora energije, te zeleni čelik, doznaje Bloomberg. Službeno predstavljanje detalja očekuje se sljedećeg tjedna.

image

Ursula von der Leyen

AFP

Na Ursulu von der Leyen je snažan pritisak vršio Friedrich Merz, tražeći fleksibilniji pristup. Dodatni poticaj odluci dao je i nedavni apel šest europskih premijera, koji su u pismu pozvali Komisiju da preispita automobilsku politiku. Pismo su potpisali premijeri Donald Tusk (Poljska), Giorgia Meloni (Italija), Robert Fico (Slovačka), Petr Fiala (Češka), Viktor Orbán (Mađarska) i Rosen Željazkov (Bugarska), premijer koji je u međuvremenu podnio ostavku zbog prosvjeda vezanih za neuspjeh smanjenja korupcije.

Premijeri su istaknuli ‘nužnost da se jednom zauvijek odustane od ideološkog dogmatizma, koji je doveo cijele proizvodne sektore na rub kolapsa, uz zanemariv učinak na globalne emisije‘. Tusk i kolege upozorili su da bi ‘nametanje jedne tehnologije‘ naštetilo istraživanju, inovacijama i konkurenciji, osobito u automobilskom sektoru EU koji ‘dramatično pati‘ zbog propisa.

- Ovime ostvarujemo naša dva najvažnija obećanja: ostajemo na putu klimatske neutralnosti, ali i osiguravamo tehnološku neutralnost. To je važan signal za cijelu automobilsku industriju i osigurava desetke tisuća radnih mjesta - poručio je Weber.

Za CDU/CSU ovo pitanje nije važno samo zbog ovisnosti njemačke ekonomije o automobilskom sektoru nego i zato što je krajnje desni AfD koristio ovu temu kao sredstvo za politički napad na Merza. Pojedina istraživanja javnog mnijenja pokazuju da je AfD sada vodeća stranka u Njemačkoj. "Za nas je automobil kultni objekt, a ne ideološko oružje koje koriste radikalno desne stranke", dodao je Weber.

‘Kompromis kojim gubimo vrijeme‘

Automobilski stručnjak Ferdinand Dudenhöffer regulativu opisuje kao kompromis. Smanjenje obveze za potpunu redukciju emisija otvara prostor za hibridne pogone, ali upozorava: "Bruxelles i proizvođači vjeruju da su dobili na vremenu. U stvarnosti, poklonili su vrijeme Kini da još više ojača svoju konkurentsku poziciju, a mi gubimo dragocjeno vrijeme u borbi protiv klimatskih promjena".

image

Električni automobili u Kini
 

AFP

Europarlamentarac Tiemo Wölken optužuje Ursulu von der Leyen i Webera za ‘dogovor iza zatvorenih vrata‘ i kaže da smanjenje ciljeva za 10 posto neće pomoći europskom automobilskom sektoru u nadoknađivanju zaostatka u tehnološkom natjecanju s Kinom i drugim tržištima.

Predsjednica kluba Zelenih u Europskom parlamentu Terry Reintke upozorava: "Popuštanje je loše za Europu i stvara nesigurnost, umjesto da automobilsku industriju vodi prema vrhu razvoja elektromobilnosti".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. prosinac 2025 20:02