Kompleks objekata u brutalističkom stilu na jednoj lokaciji u Kijevu, prekriven smećem i korovom, sadrži i nudi jednu viziju opstanka Ukrajine na budućem bojnom polju. Na jednom kraju kompleksa je ured za regrutaciju, gdje redovi dvadesetogodišnjaka primaju svoje prve naredbe, a na drugom kraju nalaze se rovovi, staze s preprekama i "Kill House" 3. jurišne brigade, poligon za obuku vojnih robota. Ovdje elitna brigada testira otpornost na stres bespilotnih kopnenih vozila (UGV), za koja se Ukrajina nada da će uskoro početi nositi teret rata umjesto ljudi.
UGV-ovi već djeluju na prvim linijama, a 3. jurišna brigada je među pionirima operatera ovih robota. Još se nisu pojavili u velikom broju, ali taj trenutak možda je vrlo blizu, kako piše The Economist. U proljeće je Ukrajina najavila planove za raspoređivanje 15.000 kopnenih robota, a neki ključni akteri ove industrije predviđaju da će se lice bojnog polja naglo promijeniti već ovog ljeta, uspoređujući širenje UGV-ova s naglim bujanjem proizvodnje bespilotnih letjelica 2023. godine. "Nemamo ljudi da se suprotstavimo ruskim mesnim napadima", rekao je jedan proizvođač UGV-ova. "Zato ćemo poslati vlastite zombije [u borbu] protiv njihovih", prenosi Jutarnji.
Trenutačno postoji oko 40 uglavnom privatnih ukrajinskih tvrtki koje proizvode oko 200 modela UGV-ova. Oni se, pak, dijele u tri ‘roda‘: logistika (benzin, voda, evakuacija), inženjerska podrška (postavljanje mina, čišćenje mina, komunikacije), te, u manjoj mjeri, borbene potporne uloge (platforme s bacačima granata, kupole s oružjem za uništavanje bespilotnih letjelica).
Većina UGV-ova dodatno je opremljena i nadograđena prije nego što se rasporedi na prve crte, a brigade obično dodaju kamere, dodatne sustave komunikacije ili zaštitu od elektroničkog ratovanja. Sve šira ‘siva zona‘ na bojištu - oko 10 km teritorija s obje strane linije kontakta, koje nadziru i na kojem djeluju dronovi - povećava potražnju za najrobusnijim robotima, koji omogućuju ljudima da ostanu skriveni pod zemljom.
Još nisu zamjena za pješaštvo
Vojnik kodnog imena "Stark", koji vodi ‘UGV akademiju‘ u Kill Houseu - svojevrsno ‘sveučilište‘ za kopnene robote - kaže da strojevi već zamjenjuju čitave odrede vojnika u određenim scenarijima. Dronovi-mazge mogu prevoziti tone materijala do prvih linija. Novi evakuacijski dronovi poput Ardala mogu poštedjeti timove s nosilima da postanu laka meta pod nebom krcatim dronovima.
Najnoviji polagači mina mogu postaviti desetke protutenkovskih mina u jednom naletu, što je zadatak koji je nekada zahtijevao kontinuirano slanje inženjera uvijek iznova. Hižak (Predator) koristi umjetnu inteligenciju za identifikaciju i ispaljivanje dronova s udaljenosti od 200 metara. Njegov brat, Ljut (Liut-Bijes), platforma s mitraljezom kalibra 7,62 mm, prvi put je pokazao zube u jednoj zasjedi tijekom ukrajinskog upada u Kursk prošlog kolovoza.
Vasil, osnivač tvrtke UGV Robotics, koja proizvodi Ljut, kaže da su Rusi bili toliko iznenađeni ovom novinom da su odmah odali svoje položaje, omogućivši drugim ukrajinskim jedinicama da ih ciljaju.
U ranim danima korištenja UGV-ova operateri su morali biti u blizini svojih prototipova kako bi ostali u dometu, često na ne više od kilometar udaljenosti. "Shadow" i "Šura", pripadnici druge, 92. brigade koja koristi UGV-ove, sjećaju se vremena kada su morali pješice pratiti svoje vozilo do bojišta, što je bio zadatak koji bi danas bio samoubilački zbog ruskih dronova.
Danas se s njima mogu povezati putem Starlinka iz svojih stolaca u zapovjednim mjestima daleko od položaja na prvoj crti bojišnice u regiji Harkiv. "Možemo upravljati vozilom s potpunom situacijom prikazanom na ekranima ispred nas", kaže Shadow. "Jedan od nas može pilotirati, a drugi piti Coca-Colu ili biti na pauzi za pušenje".
Ipak, operateri UGV-ova još ne predviđaju eru ratovanja robota protiv robota. Kažu da su kopneni roboti daleko od toga da zamijene pješaštvo. "Mislim da je očito da će podržavati logistiku, da pomognu ovdje i ondje, to da", kaže Šura. "Ali ne da zamijene pješaštvo", ističe.
Najveći problem je komunikacija
Najneposrednija kočnica masovnom raspoređivanju UGV-ova je komunikacija. Starlink ne funkcionira na teškom terenu ili ispod stabala. ‘Mesh mreže‘ (skupina uređaja za povezivanje, poput Wi-Fi rutera, koji djeluju kao jedna mreža, tako da postoji više izvora povezivosti umjesto samo jednog rutera), gdje se dronovi međusobno povezuju kako bi podaci imali više trasa za razmjenu, mogu se srušiti ako se izgube ključne čvorišne točke.
Viktor, inženjer u uredu za dizajn i proizvodnju Burevii, koji proizvodi UGV-ove koji se koriste za logistiku i kamikaze napade, kaže da trenutačna tehnologija vjerojatno treba nadogradnju umjetne inteligencije ili machine-vision tehnologije, odnosno strojnog vida (koja omogućuje računalima da "vide" i interpretiraju slike, oponašajući ljudski vid za automatizirane zadatke, op.a.) prije nego što masovna uporaba u aktivnoj borbi postane realna. A to bi, kaže, moglo biti za godinu dana. Još jedan faktor koji ograničava revoluciju UGV-ova bit će, ističe, dostupnost vještih operatera. "Imamo vrlo malo onih koji su izvršili dovoljno misija i još su živi".
Ukrajina trenutačno pobjeđuje u utrci UGV-a - uglavnom zato što mora, kako piše Economist. Kremlj, čiji se vojni redovi povećavaju za 8000 do 9000 ljudi na mjesečnoj bazi, vjerojatno to ne vidi kao imperativ.
Slično tome, nema ničega što bi ukazivalo na to da razvoj ruskih UGV dronova neće krenuti istim putem kao i tržište FPV dronova ranije. Odnosno, ukrajinski inovacijski ekosustav stvara i uvodi novu tehnologiju prije nego što ruski industrijski sustav to kopira, standardizira i postavi na temeljima onog najboljeg od nje.
No, iako ukrajinski razvojni UGV inženjeri priznaju da će najbolje od njihovih kreacija na kraju biti kopirano, kažu da čak i skromna promjena može imati stvarno značenje. "Bit će uspjeh ako zamijenimo 1 posto naših potreba za ljudstvom na frontu", kaže Vasil. "I mislim da već sada možemo postići znatno više od 1 posto", zaključio je on, kako prenosi Economist.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....