StoryEditorOCM
Svijet‘ni zrna okupatoru‘

Trump izazvao masovni europski otpor kupnji američke robe. Tesla, Harley, McDonald‘s i Netflix zbrajaju goleme gubitke

Piše Davor Krile
7. svibnja 2025. - 09:55

Donald Trump je prije mjesec dana oštro kritizirao Europsku uniju te je nazvao "vrlo, vrlo lošom" jer ne kupuje više robe od Sjedinjenih Država. U to ime je europskom bloku zaprijetio i navodnom "recipročnom" tarifom od 20 posto carina na njihove proizvode. Osornost takvih ucjena zbunila je mnoge Europljane i uznemirila čelnike EU-a u Bruxellesu, koji su Washingtonu odgovorili carinom od 25 posto na mnoge američke brandove. No, ono što je Trump brzopotezno izazvao u glavama europskih potrošača nadilazi i najoštrije birokratske ili pogranične odgovore Washingtonu.

Ne treba nikome posebno tumačiti da su brojni američki proizvodi odavno doslovce obožavani na Starom kontinentu. Harley-Davidson je najpopularnija marka motocikala na sjevernoeuropskim cestama, a Jack Daniels gotovo whiskey bez konkurencije u ovdašnjim barovima i kućnim vitrinama. Levis traperice u Francuskoj još uvijek imaju kultni status. No, usred Trumpova trgovinskog rata s Europom mnogi su praktično demonstrirali kako ih se bez problema mogu odreći. To već prilično upadljivo i čine, upadljivo izbjegavajući američke proizvode i usluge, što potvrđuje i službena trgovinska statistika. Europska središnja banka također je uočila "snažan, odlučan i potencijalno dugoročan pomak od kupnje američkih proizvoda kod brojnih europskih potrošača".

image

Prodavaonica Harley-Davidsona u Lisabonu: i oni se slabo prodaju

Luis Boza/Nurphoto Via Afp

"Novouvedene američke trgovinske tarife na europske proizvode dovele su do toga da europski potrošači dvaput razmisle o tome što se nalazi u njihovoj kupovnoj košarici", objavili su iz Europske središnje banke rezultate najnovijeg istraživanja ponašanja potrošača. I bankari su se našli zatečenima koliko su se potrošači u Europi spremni aktivno odmaknuti od američkih proizvoda i usluga", čak i bez obzira na njihovu cijenu.

Europljani su proveli testiranja razmjera bojkota američkih proizvoda na lokalnim razinama, uključujući Heinzov kečap i Lay‘s čips. Omraženost ovih poslovično cijenjenih brandova u Europi rapidno je porasla ubrzo nakon što je Trump preuzeo dužnost, bilježi u nedavnoj analizi i New York Times. Njegove svojedobne prijetnje preuzimanjem Grenlanda, državnog teritorija Danske, potaknule su Dance da organiziraju vrlo učinkovite kampanje protiv kupnje američke robe na društvenim mrežama. Vlasnici automobila Tesla u Švedskoj masovno lijepe naljepnice "srama" na branike svojih vozila kako bi se time vrijednosno distancirali od Elona Muska, vlasnika tvornice i jednog od glavnih Trumpovih savjetnika.

image

Prvomajski prosvjed u Parizu: loga Amazona, Disneya, Starbucksa, McDonaldsa i Coca-Cole na crnoj su EU-ovoj listi

Bastien Andre/Hans Lucas Via Afp

U travnju je prodaja novih Tesli u Švedskoj pala za nevjerojatnih 82 posto. U Nizozemskoj je zabilježen pad od 74 posto u odnosu na lani, a u Danskoj i Francuskoj brojke su pale za 67, odnosno 60 posto. Čak i u Portugalu, gdje ljudi nisu toliko politični, prodaja Muskovih automobilskih brandova smanjena je za gotovo 40 posto. Interes europskih kupaca za njih straobalno je pao čak i usprkos lansiranju obnovljenog modela Tesla Y, električnog crossovera koji je bio pri vrhu zanimanja europskih kupaca.

Efekti Trumpova narcističkog divljanja u međunarodnim trgovinskim sferama pokazali su se katastrofom za američku ekonomiju čak i bez efekta očekivanih poskupljenja uslijed njegova dizanja carina. Naime, Trump je nakon mahanja novim tarifama "koje će obogatiti Ameriku" naknadno reterirao, promijenio priču i gotovo posvuda odgodio primjenu carina do ljeta. No, čak i ako ubrzo postigne znatno razumnije trgovinske sporazume, novootkrivena europska opreznost prema dugogodišnjem savezniku neće se tako lako poništiti. Studija Europske središnje banke otkrila je da bi Europljani, čak i ako bi se na američke proizvode koji se prodaju u Europi uveo porez od samo 5 posto, i dalje bili skloni potpuno ih bojkotirati. Riječ je o pravom sindromu uvrijeđenosti bahaćenjem Washingtona i prijetnjama silom.

image

Prosvjednici pred izložbenim salonom Muskove Tesle

Thomas Krych/Anadolu Via Afp

"Iako sebi mogu priuštiti i skuplje američke proizvode i usluge, brojni europski građani već svjesno biraju alternative", uočila je potrošačka studija ove ustanove. To sugerira da reakcije potrošača možda nisu samo privremeni odgovor na povećanje carina, nego signaliziraju mogući dugoročni strukturni pomak u preferencijama potrošača u odnosu na američke proizvode i robne marke. Moglo bi se reći da je u EU-u zapravo na djelu pravi potrošački pokret otpora Trumpovu Washingtonu.

U Njemačkoj i Italiji programeri su već stvorili aplikacije za mobitele koje skeniraju namirnice i odjeću za kupce koji žele biti sigurni da neće kupiti nijedan američki proizvod. Fali još samo da se akcija odvija pod parolom "Ni zrna žita okupatoru!" Najbolja od izrađenih aplikacija, BrandSnap, EU potrošačima čak odmah predlaže najbolje europske alternative za pojedinu američku robu.

image

Američka roba u Europi postaje sinonim za politički fašizam

Thomas Krych/Anadolu Via Afp

Na francuskom Facebook kanalu "Boycott USA!" deseci tisuća građana razmjenjuju praktične savjete o izbjegavanju američkih brandova, hvale se kupnjom tenisica njemačkog Adidasa umjesto Nikea ili New Balancea, objavljuju apele o izbjegavanju putovanja u SAD. Slične danske grupe na društvenim mrežama okupljaju više od stotinu tisuća ljudi. Tamo također debatiraju o etički bitnim dilemama: je li Schweppes američki proizvod, smije li se kupiti žilete marke Gillette Mach 3 i koje su "košer" varijante neameričkih žvakaćih guma. Grupe iz Švedske koje se bave iznajmljivanjem promoviraju alternative Airbnb-u kako bi Amerikance lišili svojih provizija. Poziva se čak i na europski bojkot Meta-inih platformi poput WhatsAppa i Facebooka tijekom nekoliko tjedana u svibnju. Apelira se i na prestanak kupnje Coca-Cole.

Europljani su također masovno počeli otkazivati i ​​pretplate američkim streaming divovima uključujući Netflix, Disney+ i Amazon Prime Video, objavile su vodeće američke novine. Blokira se i kupnja preko američkih internetskih trgovina. Neki EU potrošači, koji su se odrekli kupnje preko Amazona, objavili su na internetu prigovore da je dostava s alternativnih platformi za e-trgovinu u njihovim zemljama puno sporija i manje pouzdana, ali kažu da i dalje ostaju pri odluci o bojkotu.

image

Pozivi na bojkot, Oxford Street u Londonu

Thomas Krych/Anadolu Via Afp

Milijuni ljudi i dalje kupuju američku robu i usluge diljem svijeta, ali brojne globalne američke tvrtke i investitori sa zebnjom registriraju trendove na međunarodnim tržištima, tražeći sve prisutnije znakove antiameričkog raspoloženja povezanog s politikom Donalda Trumpa. I u McDonald‘su su ovih dana priznali da bilježe značajne padove prometa i uočavaju rastuće negativne stavove u inozemstvu prema američkim brendovima, a procesi su posebno izraženi u sjevernoj Europi i Kanadi.

"Međunarodni potrošači masovno smanjuju kupnju američkih marki, što je izravan rezultat porasta antiameričkog raspoloženja", rekao je glavni izvršni direktor lanca slavnih burgera Chris Kempczinski u telefonskom razgovoru s analitičarima. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 02:25