StoryEditorOCM
4 kantunaPREDIZBORNI DNEVNIK 1

Čemu služe anonimne "ankete" osim da manipuliraju javnost i odvraćaju birače od izlaska na izbore? A manja izlaznost odgovara samo HDZ-u

Piše Ivica Nevešćanin
6. svibnja 2025. - 20:01

Za gradonačelnika: Erlić 39; Radeta 24,3; Žuvela 14,2; Modrić 5,1; Ninčević 4,2; Biloglav 3,1; Perić 1,4; neodlučni 5 posto.

Za župana: Bilaver 46,3; Zubčić 27,3; Vučetić 12,6; Lukić 6,4; neodlučni 4,8 posto.

Ovako izgledaju rezultati ankete za gradonačelnika i župana koju je u utorak (6. svibnja) objavio Zadarski list. Istraživanje je, navodi novinarka, provedeno krajem travnja na uzorku većem od 500 birača. U pratećem tekstu ne spominje se ni tko je anketu radio ni tko je anketu naručio ("jedna politička stranka"), ali se zato očekuje da građani vjeruju anketi jer je – objavljena u novinama.

Nekoliko je problema s ovakvom anketom, ali i s postupkom samog medija koji je objavljuje, bez obzira što će neki reći da ona odražava realne trendove među kandidatima.

Prvo, legitimno je objaviti rezultate ankete koju je neka stranka napravila za interne potrebe, ali je profesionalno krajnje nekorektno ne navesti koja je to stranka i ime tvrtke koja je istraživanje provela. Poznavajući lokalni medijski kontekst i praksu Zadarskog lista zadnjih ohoho izbornih ciklusa, opravdano mogu sumnjati da je anketu naručio i platio HDZ te da je dostavljena redakciji u trenutku kada su oba kandidata HDZ-a, za gradonačelnika i župana, predstavila svoje programe.

Da se razumijemo, nemam problem s tim da neki privatni medij odabere svoje političke favorite. Tu sam praksu shvatio na početku karijere, kad nam je Vedran Škulić u pokojnom Narodnom listu objasnio kako "ta demokracija" i "medijske slobode" funkcioniraju u Americi, što smo mogli vidjeti i na njihovim zadnjim predsjedničkim izborima. Bolji običaji i minimalna pristojnost u tom slučaju nalažu da se medij/novina na početku kampanje otvoreno deklarira koga će i zašto podržati. Ovako to liči na smiješnu političku agitaciju i samoubojstvo novinarske vjerodostojnosti koja, na koncu, makjavelistički precizno ipak daje rezultate.

Medijski tajming HDZ-a je, kao i uvijek, nepogrešiv. Na koncu, Jerko Trogrlić, koji vodi kampanju Erliću i Bilaveru, jako dobro zna kako se lokalni mediji mogu lijepo upregnuti za ostvarivanje zacrtanih ciljeva. Koji se u pravili pišu s četiri nule. U Zadru i Šibeniku za HDZ, a u Trogiru, Splitu i nešto južnije, za SDP (i Možemo). I nitko te zbog toga ne proziva za sukob interesa.

Sve ankete, a pogotovo ovakve ”anonimne”, u sebi sadrže visoki postotak manipulacije. Neki društveni teoretičari i metodolozi socijalnih istraživanja tvrde da je samo 60 do 65 posto anketnih rezultata vjerodostojno, a sve drugo je promjenjivo, odnosno podložno svakovrsnoj interpretaciji. S takvom spoznajom, činjenicom da Zadarski list prešućuje anketara i naručioca, i jasnim tajmingom, ključna svrha ovakve ”ankete” je zapravo obeshrabrivanje birača da izađu na izbore. Servira se poruka: pobjednici su unaprijed poznati, sve će biti isto kao prije, uzalud vam trud svirači. A to se naravno ne radi slučajno.

Naime, objavljenoj anketi upadljivo nedostaju podaci koji u ovom trenutku očito ne idu u korist HDZ-u, a to su potencijalni rezultati drugog kruga. Kako bi u drugom krugu Erlić prošao s Radetom, a kako s, recimo, Žuvelom. Koji je na prošlim izborima u drugom krugu za milimetar izgubio od Božidara Longina. Odnosno, odgovara li HDZ-u u drugom krugu više Radeta ili Žuvela? Hoće li u drugom krugu Žuvelini birači radije glasati za Radetu ili za Erlića, i tako dalje...

Podsjetimo, na izborima za gradonačelnika 2021. izašlo je 39,24 posto birača. U drugom krugu izlaznost je bila nešto manja (38,95%), a Dukić je dobio Vučetića za 1881 glas! Da je izlaznost bila veća od 40 posto, pitanje je bi li Dukić imao drugi mandat. Jer kod veće izlaznosti birača HDZ u pravilu bilježi lošiji rezultat. Zato je (samo) HDZ-u u interesu da izlaznost ”zadrži” ispod 40 posto.

Drugo, ankete (koje nisu jeftine), ne plaćaju se za samo dva postavljena pitanja. Sigurno je bilo i drugih, poput: kako HDZ prolazi s listama za Gradsko vijeće i Županijsku skupštinu. Tu očito nisu najsretniji. Na prošlim izborima su izgubili većinu u Gradskom vijeću, na ovima bi mogli proći slično, a isto vrijedi i za Županijsku skupštinu.

Zato kreće ovakvo ubijanje u pojam potencijalnih i neodlučnih birača kojima se kroz nevjerodostojne ankete šalje poruka - ostanite kući, ne trebaju nam promjene, mi ćemo se pobrinuti da sve ostane kao do sada, ali s novim licima. Mladim vucima u janjećoj koži. 

Da je provesti neko istraživanje, kao ovo iz Zadarskog lista, siguran sam da bi se pokazalo kako zadarski birači ne misle o sebi da su ovce, ali sam još sigurniji da ih većina voli mladu janjetinu. 

Drugi par rukava su ankete kojima medijske kuće anketiraju svoje čitatelje na portalima. Tu je koeficijent manipulacije još veći, na nekoliko razina: bustaju se glasovi s iste IP adrese, ili s adresa iz Indije (slučaj jednog zadarskog portala), rezultati se ”ručno” uštimavaju, ili se jednostavno ankete hakiraju - kao što se dogodilo našoj kući na prošlim predsjedničkim izborima - i botovima nabilda rezultat u korist - Dragana Primorca.

Zadarski.hr je stoga odlučio da ove godine neće objavljivati ankete za čitatelje. Da, ankete privlače klikove, ali su izrazito manipulativne. A mediji bi trebali ukazivati na takve stvari, a ne u njima sudjelovati.

25. listopad 2025 12:41