Stanovnici otoka Oliba suočavaju se problemima u linijskom pomorskom prijevozu koji tijekom ljetnih mjeseci kulminiraju. Unatoč povećanom broju putnika, posebno vikendima, otok je povezan sa Zadrom tek jednom brzobrodskom linijom dnevno – izuzev subote, kada prometuju dvije. No i tada su kapaciteti, ističu otočani, redovito nedostatni, a brojni putnici ostaju na obali, bez mogućnosti ukrcaja i bez alternativnog prijevoza. Zbog toga su stanovnici Oliba poslali javni apel kako bi Agenciju za obalni linijski pomorski promet upozorili na probleme s kojima se susreću.
- Obraćamo vam se u ime stanovnika otoka Oliba zbog višegodišnjeg, kroničnog problema s linijskim pomorskim prijevozom, posebno tijekom ljetnih mjeseci. Naime, Olib je povezan sa Zadrom samo jednom brzobrodskom dnevnom linijom, osim subotom kada prometuju dvije. Međutim, tijekom ljeta, kada broj posjetitelja višestruko raste, kapaciteti broda redovito nisu dovoljni, osobito tijekom vikenda. Rezultat je da mnogi putnici ostaju na rivi jer nema mjesta na brodu, bez alternative i često bez informacija, isitču otočani dodajući kako situaciju dodatno pogoršava uvođenje online prodaje karata, koja mnogim starijim otočanima nije dostupna jer nemaju pristup internetu ili nisu vični digitalnom načinu kupnje.
- Time dolazimo u situaciju da stariji ljudi dolaze na brod s namjerom da kupe kartu na licu mjesta, ali im se jednostavno kaže da "brod je pun", bez ikakve mogućnosti da se ukrcaju. Više puta smo se obraćali Agenciji za obalni linijski pomorski promet sa sjedištem u Splitu, konkretno gđi Pauli Vidović, sa zahtjevima da se promijeni plovidbeni red – no do danas nismo dobili odgovor niti smo vidjeli bilo kakav napredak. Stoga vas ovim putem molimo da svojim izvještavanjem, objavom ili istraživanjem pomognete da se čuje glas otočana Oliba. Vjerujemo da je ovo pitanje ne samo prometne povezanosti, već i ravnopravnosti, sigurnosti i dostojanstva stanovnika hrvatskih otoka, navode otočani u svom apelu.
- Na svim linijama u zadarskom plovnom području otvorena je mogućnost kupnje online karata za određeno putovanje čime se putniku omogućilo da na vrijeme osigura svoje mjesto na brodu, posebno u vrijeme očekivanog većeg priljeva putnika. Kao alternativu brzobrodskom prijevozu putnici mogu koristiti i trajekte koji održavaju liniju Bartol Kašić/Sis/Vladimir Nazor čiji su putnički kapaciteti dostatni. Također naglašavamo da se za otočane uvijek osigurava alotman karata za svako putovanje kako bi im se omogućio prijevoz na i s otoka bez prethodnog ranijeg planiranja. Konkretno na liniji 9401 Olib – Silba – Premuda/Krijal – Zadar i obratno, brodar je u online prodaji, za svako putovanje, omogućio kupnju 180 putnih karata dok je puni kapacitet broda 300 putnika, dakle otočanima uvijek ostaje na raspolaganju još 120 karata na raspolaganju, ističu iz Agencije za obalni linijski pomorski promet dodajući kako su od Brodara zaprimili zahtjev za povećanjem kapaciteta odnosno za dodatnim putovanjem na liniji za 4. svibnja kada je promet putnika bio povećan te je tom zahtjevu udovoljeno.
- Prema podacima iz našeg CIS sustava do sada nije zabilježena potpuna iskoristivost kapaciteta brzog broda, dakle nikada nije prodano za jedno putovanje 300 karata. Napominjemo kako je izmjena plovidbenog reda uvijek moguća ukoliko je u okvirima postojećeg ugovora te odobrenog programa potpore, redovito plovidbene redove usklađujemo sa jedinicama lokalne samouprave i brodarom, međutim kada se radi o uvođenju dodatnog putovanja, onda Zakon jasno propisuje proceduru te o njoj jednostrano ne odlučuje Ravnatelj, napominju iz Agencije
- Na otok Olib se može dvosmjerno putovati u jednom danu i to državnom brzobrodskom linijom i državnom trajektnom linijom. Plovidbeni redovi su dostupni na stranicama Agencije. Na državnoj brzobrodskoj liniji 9401 Olib – Silba – Premuda/Krijal – Zadar i obratno otok Olib bilježi u 2025. godini 417 ticanja, dok na državnoj trajektnoj liniji 401 Zadar/Gaženica – Ist/Kosirača – Olib – Silba – Premuda/Krijal – Mali Lošinj i obratno otok Olib bilježi 432 ticanja godišnje (planirano po redu plovidbe), odgovaraju iz Agencije dodajući kako je otok Olib 33. otok po broju stanovnika, od njih ukupno 49 naseljenih, s ukupno 140 stanovnika prema posljednjem popisu stanovništva iz 2021. godine.
- Za sada nismo imali iskazanih interesa brodara za povezivanjem otoka Oliba komercijalnom linijom. Prema informacijama kojima raspolažemo te prema dosadašnjoj realizaciji ugovora linija ne generira dovoljno prihoda da bi bila profitabilna, to više što otočno stanovništvo ima povlašten prijevoz (besplatni i s popustom). Na održavanje linije utječu brojni faktori koji određuju da li će linija biti biti profitabilna ili ne (brod kolikog kapaciteta, kolike potrošnje po Nm, članova posade, trošak priveza/odveza koji ovisi o BRTu ili duljini plovila, koja je cijena karte, na kojoj relaciji plovi, itd), sitaknuli su iz Agencije te objasnili kako, ako postoji interes jedinice lokalne ili regionalne samouprave za povećanjem učestalosti prijevoza na pojedinoj neprofitabilnoj državnoj liniji, tada se može podnijeti takav zahtjev ovoj Agenciji samo ako su jedince samouprave u svom proračunu osigurala potrebna sredstva za financiranje netotroškova obavljanja javne usluge na toj liniji, nastalih zbog povećane učestalosti prijevoza.
U tom slučaju jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave sklopit će ugovor o povećanoj učestalosti prijevoza s onim operatorom koji na neprofitabilnoj državnoj liniji obavlja javnu uslugu, uz prethodnu suglasnost Agencije.
Također, sukladno članku 29. Zakona u slučajevima privremene sezonske potrebe za povećanjem prijevoznih kapaciteta na liniji s obvezom javne usluge, Agencija može brodaru linije s kojim ima sklopljeni ugovor o javnoj usluzi odobriti da jedno ili više putovanja na liniji obavi s drugim, a ne glavnim ili zamjenskim brodom, ako taj brod ima veće kapacitete od glavnog ili zamjenskog broda, a to ne utječe na kvalitetu javne usluge, s tim da takav brod mora biti sposoban za plovidbu i udovoljavati svim tehničkim i sigurnosnim zahtjevima određenim propisom iz članka 12. Zakona i drugim propisima o sigurnosti plovidbe, uključujući i zahtjeve vezane za posadu broda.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....