StoryEditorOCM
4 kantunaDOBRE VIJESTI

Naši hotelijeri i ugostitelji slave: evo zbog čega Ryanair ukida linije prema Španjolskoj i daje ih Hrvatskoj ove zime!

Piše T. J.
21. rujna 2025. - 19:40

Irski niskotarifni avioprijevoznik Ryanair najavio je ovog ljeta značajno smanjenje letova prema španjolskim zračnim lukama zbog velikog rasta aerodromskih naknada koje naplaćuje španjolski upravitelj AENA. Prema najavi, Ryanair će ovog zimskog razdoblja ukinuti stotine tisuća putničkih mjesta, što je smanjenje kapaciteta za približno 18 posto u odnosu na prošlu godinu.

No, jedna država koja bi mogla profitirati od ove odluke jest Hrvatska — jedna od, pišu to strani mediji, najatraktivnijih turističkih destinacija u srednjoj Europi. Ryanair je najavio preraspodjelu ranije dodijeljenih zrakoplova i prodajnog kapaciteta na tržišta gdje se očekuje poticaj za rast, među kojima su Hrvatska, Italija, Švedska, Mađarska i Maroko.

Što ova promjena konkretno znači za Hrvatsku?

Preraspodjela kapaciteta znači da će Hrvatska dobiti dodatne Ryanairove letove, što može imati višestruke koristi za domaći turizam. Prije svega, veći broj letova po nižim cijenama znači veću dostupnost zračne povezanosti za putnike, što može potaknuti dolazak više turista, ali i veću mobilnost hrvatskih građana. 

image

Ryanair

Povećanje broja jeftinih letova u predsezoni i izvan tradicionalne turističke sezone ima potencijal da produži turističku sezonu, što je dugogodišnji cilj hrvatske turističke industrije. Time bi se smanjila sezonalnost i povećala stabilnost prihoda za lokalne hotelijere, restorane i druge turističke djelatnosti.

Ryanair posjeduje 400 Boeing 737 aviona!

Ryanair je jedan od vodećih niskotarifnih avioprijevoznika u Europi i u 2025. godini nastavlja s velikim širenjem svoje mreže letova. Kompanija je poznata po povoljnim cijenama karata i velikom broju destinacija koje pokriva.

Letovi i destinacije

Ryanair leti na više od 200 destinacija u više od 40 zemalja, pokrivajući cijelu Europu, uključujući zemlje poput Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, Italije, Španjolske, Poljske, Francuske, Grčke i Hrvatske, ali i na destinacije u Sjevernoj Africi i Bliskom istoku.

Ryanair leti s više hrvatskih aerodroma, primjerice iz Zagreba, Zadra, Splita i Dubrovnika. Iz Zadra, primjerice, Ryanair u 2025. godini planira letjeti na čak 50 destinacija, uključujući London Stansted, Pariz Beauvais, Köln, Krakow, Beč, Prag i druge.

Flota

Ryanair posjeduje jednu od najvećih flota niskotarifnih zrakoplova u Europi, s više od 400 Boeing 737 aviona. Flota je uglavnom standardizirana na modele Boeing 737-800, što im omogućuje efikasno upravljanje flotom i smanjenje troškova održavanja.

Porast kapaciteta u Hrvatskoj

Ove godine Ryanair planira povećati broj letova iz Hrvatske, s dodatnim tjednim linijama prema popularnim destinacijama kao što su Malta, Charleroi (Belgija), Beč, Poznan, Prag, Berlin i druge. Zadarski aerodrom bilježi rekordni broj dozvoljenih linija, što ga čini jednim od glavnih čvorišta povoljnih putovanja u regiji.

Širenje i planovi

Ryanair ulaže u nove linije i sezonske polaske, uvodeći nove rute poput Zagreba prema Palermu na Siciliji i vraćajući poznate sezonske letove prema destinacijama u Grčkoj, Francuskoj, Norveškoj i Španjolskoj. Ova strategija im omogućava da odgovore na potražnju putnika i dodatno učvrste svoju poziciju na tržištu.

Zaključno, Ryanair ostaje jedna od ključnih aviokompanija kad su u pitanju niže cijene letova i dostupnost brojnih destinacija u Europi, a značajna ulaganja i rast kapaciteta u Hrvatskoj donose nove prilike za putnike i razvoj turizma u regiji.

Ovaj niskotarifni operater nastavlja biti pokretač pristupačnosti putovanja, što se reflektira i u sve većoj ponudi letova iz Hrvatske i drugih zemalja regije u 2025. i 2026. godini.

Također, veći broj letova doprinosi boljoj povezanosti hrvatskih zračnih luka, posebno onih regionalnih poput Zračne luke Zadar, Split i Dubrovnik. To dodatno otvara prostor za razvoj turizma u manje poznatim destinacijama i potiče ravnomjerniji gospodarski razvoj regija.

Kako je Ryanair došao do ove odluke?

Ryanair se već godinama žali na visoke aerodromske naknade koje naplaćuje AENA, korporacija koja upravlja većinom španjolskih zračnih luka. Unatoč zamrzavanju naknada tijekom pandemije, u posljednje vrijeme došlo je do njihova povećanja, zbog čega je Ryanair najavio da će smanjiti operacije u Španjolskoj i preraspodijeliti kapacitete prema tržištima s povoljnijim uvjetima za rast. Odluka Ryanaira je i dio njihove strategije da se prilagode zahtjevima tržišta i optimiziraju troškove poslovanja u kontekstu visoke konkurencije i poskupljenja energije i goriva.

Naznaka dobrih vijesti krije se u najavi da će Ryanair ove zime ukinuti milijun sjedala na španjolskom tržištu kao odgovor na ono što nazivaju “besramnim” povećanjem naknada koje je najavio operater zračne luke Aena. Izvršni direktor Aene Maurici Lucena odgovorio je, optužujući Ryanair za “samoljubivost”, “grubost”, “ucjenu” i “pohlepu”, a dugotrajni sukob između najveće zrakoplovne tvrtke u Španjolskoj po broju putnika i operatera većine komercijalnih zračnih luka u zemlji ovoga se ljeta dodatno pogoršao, piše Ex-Yu Aviation News.

Španjolci: Ryanair laže

Ryanair i španjolski operator aerodroma AENA sukobili su se oko povećanja aerodromskih naknada, što je rezultiralo značajnim smanjenjem Ryanairovih operacija u Španjolskoj, čak je i zatvoreno ili drastično smanjeno 12 nekada popularnih ruta, s naglaskom na regionalne zračne luke poput Jereza, Valladolida, Vigoa, Santiaga, Zaragoze, Asturias i Santandera, gdje su smanjenja kapaciteta čak i do 61 posto.

Glavni razlog ovog poteza je, prema riječima Ryanaira, „pretjerano povećanje naknada“ koje AENA naplaćuje prijevoznicima i sili ih da dodatno povećaju cijene karata. Naime, ako Ryanair poveća cijene karata, onda više neće biti niskotarifni prijevoznik, a to je njihova glavna niša. 

S druge strane, AENA odbacuje kritike Ryanaira kao „imitaciju komunikacijske strategije“ prisutne diljem Europe. AENA ističe da je prosječna naknada po putniku oko 10,35 eura, što je među najnižima u Europi, te da su naknade za regionalne aerodrome dodatno snižene na oko 2 eura po putniku.

Ova nesuglasica između Ryanaira i AENE ima potencijalne posljedice za španjolski turizam i ekonomiju regionalnih zajednica, budući da smanjenje letova može utjecati na broj turista i lokalnu privredu. 

Dužnosnici AENA-e i drugi stručnjaci su rekli: 

„Nažalost, ovo je modus operandi Ryanaira. U mnogim europskim zemljama već godinama svjedočimo prijetnjama, poluistinama, lažima, ali u slučaju Španjolske vjerujem da su prešli rubikon poštovanja, dobre vjere i osnovne poslovne i institucionalne uljudnosti.

Ryanair ima uznemirujuću plutokratsku ideju političkog sustava, želi zastrašiti javnost smanjenjem letova, poziva na ostavke ministara iz pola Europe i predsjednika Europske komisije, ismijava demokratski izabrane političare i traži da se zakoni mijenjaju u njihovu korist jer vjeruju da bi donošenje odluka trebalo služiti najmoćnijima u poslovanju, a ne općem interesu.

Ryanairove tvrdnje da su španjolski aerodromi ‘zatvoreni za turizam‘ su zapanjujuće s obzirom na to da Španjolska očekuje rekordnih 100 milijuna međunarodnih turista u 2025. godini. Ryanair koristi nepoštene, nerazumne i ucjenjivačke metode da bi dobio financijske ustupke na štetu španjolskih poreznih obveznika.“

Što očekivati u idućim mjesecima?

Spominje se da će taj prijevoznik ukinuti i do milijun mjesta, a veći dio kolača bi navodno baš trebala dobiti Hrvatska. Za Hrvatsku i njezine zračne luke ovo je pozitivan signal. Dostupnost većeg broja Ryanairovih letova tijekom zime i predsezone može pomoći turističkoj industriji da proširi period aktivnosti izvan lipnja, srpnja i kolovoza.

image

Ryanair

S druge strane, izazov će biti zadržati visoku kvalitetu usluge, osigurati dovoljan broj hotelskog i ugostiteljskog kapaciteta za predsezonske putnike te promovirati destinacije kako bi se iskoristile nove letne linije.

U konačnici, preraspodjela kapaciteta koje je Ryanair "oduzeo" od Španjolske predstavlja mogućnost za hrvatski turizam da dodatno ojača svoju konkurentnost, poveća broj dolazaka i ostvari veći prihod iz turizma tijekom godine, navode analitičari.

Dubrovnik ima ogromne koristi od Ryanaira

No, osim dobrih vijesti ima i jedna loša: naime, niskobudžetna zrakoplovna tvrtka Ryanair smanjit će broj letova između Zagreba i europskih gradova tijekom zimske sezone. Zbog manjeg interesa za putovanja na neke destinacije, ukupno će biti otkazano 11 letova, piše Poslovni.hr

Primjerice, posljednji let za grčki otok Kos planiran je za 30. rujna, a tri dana ranije, 27. rujna, prestat će letjeti za francuski grad Marseille. Grčki otok Krf bit će povezan sa Zagrebom do 23. listopada, dok će letovi za Gironu kod Barcelone, Malmö u Švedskoj i Napulj u Italiji biti dostupni do 24. listopada. Palma de Mallorca bit će povezana sa Zagrebom do 29. listopada, isto vrijedi i za glavni grad Bugarske Sofiju. Dan kasnije, 30. listopada, prestat će i letovi za Manchester u Engleskoj, Oslo u Norveškoj i Palermo na Siciliji.

Međutim, prijevoznik još nije otkrio nove rute iz Hrvatske za nadolazeću zimsku sezonu 2025./26. ili ljetni raspored 2026. Tijekom proteklog mjeseca dužnosnici Ryanaira posjetili su Zagreb i Dubrovnik, nakon ranijih posjeta Rijeci ovog ljeta. Za nadolazeću zimsku sezonu 2025./2026., koja traje od 26. listopada do 28. ožujka, zrakoplovna tvrtka planirala je skoro 700.000 sjedala na hrvatskom tržištu. To je povećanje od čak 10 posto u odnosu na prošlu zimu. 

Osim Zagreba, Ryanair najviše letova donosi Dubrovniku. Zračna luka Dubrovnik u kolovozu ove godine prihvatila je i otpremila 543.733 putnika, gotovo 13 tisuća više u odnosu na isti mjesec prošle godine te gotovo tri tisuće putnika više u odnosu na ovogodišnji srpanj.

Ryanair je prošlog ljeta bio drugi najveći prijevoznik u Dubrovniku s 54 leta na devet linija, no ove godine zasjeo je na sam vrh sa 62 leta na 21 liniji. Prošle godine dubrovačka zračna luka imala je 2,96 milijuna putnika, a ove godine imat će više od 3,1 milijun putnika, što je svrstava na peto mjesto među regionalnim zračnim lukama, navodi Poslovni. 

25. listopad 2025 05:42