StoryEditorOCM
4 kantunaREPOVI SA SKUPŠTINE

Škibola odgovara Zubčiću, evo kako je formirana koncesijska naknada i kako se provodio natječaj za marinu u Sv. Filipu i Jakovu

Piše Zadarski.hr
7. ožujka 2025. - 14:51

Ravnatelj Županijske lučke uprave Davor Škibola odgovorio je na pitanja koje je na posljednjoj sjednici Županijske skupštine postavio Jure Zubčić (SDP). Podsjetimo, Zubčić je na Aktualnom satu govorio o marini u Sv. Filipu i Jakovu te je propitivao zašto je koncesiju za marinu, na rok od 29 godina, dodijelila Županijska lučka uprava (ŽLU) te kako je formirana cijena koncesijske naknade. Škibolin odgovor prenosimo u cijelosti. 

Županijska lučka uprava Zadar je u svibnju 2022. godine objavila natječaj za davanje koncesije za izgradnju nautičkog i dijela operativnog dijela luke i obavljanje lučkih i ostalih gospodarskih djelatnosti na nautičkom dijelu lučkog područja luke otvorene za javni promet lokalnog značaja - luka Sv. Filip i Jakov. Predmet koncesije je izgradnja nove i rekonstrukcija postojeće lučke infrastrukture na pomorskom dobru. Dakle, područje koncesije je pomorsko dobro koje se sastoji od 605 m2 postojećeg kopnenog dijela + 6.886 m2 budućeg kopnenog dijela te 42.327 m2 morskog dijela. Najpovoljniji ponuditelj, s kojim je sklopljen Ugovor o koncesiji, dužan je, sukladno natječajnim uvjetima, unutar koncesijskog područja izgraditi lučku infrastrukturu te na taj način izvršiti investicijska ulaganja u vrijednosti od najmanje 4.647.709 eura.

Županijska lučka uprava Zadar i jedini ponuditelj, društvo Marina sunčani resort d.o.o. Zagreb sklopili su 23. rujna 2022. godine ugovor o koncesiji za izgradnju nautičkog i dijela operativnog dijela luke i obavljanje lučkih i ostalih gospodarskih djelatnosti na nautičkom dijelu lučkog područja luke otvorene za javni promet lokalnog značaja Sv. Filip i Jakov. Isti je sklopljen na 29 godina po provedenom postupku javnog prikupljanja ponuda za davanje koncesije, što znači da se sve izgrađeno na koncesijskom području protekom istog roka vraća davatelju koncesije-Županijskoj lučkoj upravi Zadar. Riječ je o trećem po redu javnom natječaju budući da za prvi objavljen 06.09.2019.g. nije bilo ponuda, dok za drugi natječaj objavljen 10.03.2022.g. jedini ponuditelj nije dostavio jamstvo za ozbiljnost ponude.

U radnjama koje su prethodile postupku davanja koncesije Županijska lučka uprava Zadar je o namjeri davanja koncesije obavijestila nadležno državno odvjetništvo, koje je utvrdilo da ne postoje zapreke u postupku davanja koncesije.

Također je imenovala stručno povjerenstvo za koncesiju koje se sukladno članku 16. Zakona o koncesijama sastoji od članova pravne, ekonomske, tehničke i druge odgovarajuće struke te predstavnika Ministarstva financija, koji je za sva tri natječaja bio sudionik. Jedan od zadataka stručnog povjerenstva za koncesije bila je suradnja sa Županijskom lučkom upravom Zadar pri izradi Studije opravdanosti davanja koncesije, koju je izradio Pomorski fakultet u Rijeci.

Studijom opravdanosti davanja koncesije, sukladno članku 18. Zakona o koncesijama („Narodne novine“, broj 69/17, 107/20), a koja služi kao osnova za definiranje procijenjene vrijednosti koncesije, posebno se uzimaju u obzir javni interes, utjecaj na okoliš, zaštita prirode i kulturnih dobara, financijski učinci koncesije na državni proračun RH, odnosno proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te usklađenost s gospodarskim razvojnim planovima, prostornim planovima i planovima davanja koncesija.

Nadalje, Uredbom o postupku davanja koncesije na pomorskom dobru („Narodne novine“, broj 23/04, 101/04, 39/06, 63/08, 125/10, 102/11, 83/12, 10/17) propisano je u članku 38. da u lukama otvorenim za javni promet (luka Sv. Filip i Jakov) početni iznos naknade za koncesiju određuje davatelj koncesije, uzimajući u obzir: vrstu djelatnosti te broj dodijeljenih koncesija za istu vrstu djelatnosti; opseg i kvalitetu predviđenih ulaganja i njihov utjecaj na razvoj luke; iskorištenost lučkih kapaciteta; mjere ekološke zaštite.

Istom uredbom, člankom 16. je propisano je da se stalni dio koncesijske naknade za marine (marina Dugovača) izračunava sukladno zauzetim metrima kvadratnim, a prema sljedećim početnim cijenama:

image

ŽLU Zadar

Slijedom navedenog, pogrešno je vršiti usporedbu između dviju luka koje imaju koncesiju za nautičke usluge, a ne utvrdivši da se u jednom slučaju radi o marini (marina Dugovača), a u drugom o luci otvorenoj za javni promet sa nautičkim vezovima (luka Sveti Filip i Jakov) u kojoj postoji obveza naplate lučke pristojbe od strane krajnjih korisnika.

Nadležnost za vođenje postupka dodjele koncesije prema Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama ovisi o tome je li gradnja i korištenje građevina koje se daju u koncesiju od važnosti za Republiku Hrvatsku, u kojem je slučaju nadležna Vlada Republike Hrvatske, ili od važnosti za županiju, u kojem je slučaju nadležna županijska skupština (čl. 20. st. 2. i 3. Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama). Kriterij za procjenu važnosti koncesije u odnosu na luke nautičkog turizma propisan je Uredbom o razvrstaju luka otvorenih za javni promet i luka posebne namjene.

Člankom 3. Uredbe o razvrstaju luka, luke otvorene za javni promet prema veličini i značaju za RH razvrstavaju se u luke osobitog (međunarodnog) gospodarskog interesa za RH, luke županijskog značaja i luke lokalnog značaja.

Člankom 11. Uredbe, luke nautičkog turizma koje imaju kapacitet 200 vezova u moru i veći, luke su posebne namjene od značaja za RH. Luke nautičkog turizma s kapacitetom manjim od 200 vezova luke su posebne namjene županijskog značaja (čl. 12. Uredbe o razvrstaju luka) pa je dodjela koncesija za takve luke u nadležnosti županijske skupštine.

Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama („Narodne novine“, broj 158/03, 100/04, 141/06, 38/09, 123/11, 56/16, 98/19), važeći u vrijeme donošenja Odluke o koncesiji, u članku 66. stavak 5. propisuje vrste koncesija, i to točke 3. i 4. koncesija za obavljanje lučkih i ostalih gospodarskih djelatnosti koja zahtijeva korištenje postojećih i/ili gradnju novih građevina i drugih objekata podgradnje i nadgradnje na lučkom području.

Članak 67. stavak 3. istog Zakona propisuje da koncesiju iz članka 66. stavka 5. točke 3. i 4. ovoga Zakona daje lučka uprava na temelju javnog prikupljanja ponuda na rok do 99 godina.

Na sva pitanja koja se odnose na obavljanje lučkih djelatnosti, davanje koncesija na lučkom području, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe ovoga Zakona, koje se odnose na luke otvorene za javni promet od osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku (članak 79. Zakona).

Zaključno, razlog davanja koncesije na 29 godina osim što ima i pravnu osnovu ima i ekonomskofinancijsku osnovu. Navedeno je i potvrđeno objavom 3 natječaja za predmetnu koncesiju gdje se tek iz trećeg pokušaja javio ozbiljan koncesionar koji je uspio zadovoljiti sve tražene kriterije u natječajnoj dokumentaciji. Da su na bilo koji način ova luka i predviđene koncesijske djelatnosti, broj vezova, površina, manjak suprastrukturnih objekata znatno primamljivije potencijalnim koncesionarima onda bi na natječaju imali znatno više ponuditelja. Najbolji primjer tome je marina Zadar gdje se na zadnjem koncesijskom natječaju javilo 9 potencijalnih koncesionara, a njihove ponude su toliko različite u visini investicije, planiranim prihodima i predviđenoj naknadi da isto pokazuje kako provedba i dodjela koncesije je u stvari složen i visoko zahtjevan proces.

U nastavku su dani osnovni ekonomsko-financijski parametri u svezi koncesioniranja na području luke Sv. Filip i Jakov koji ukazuju o kakvom se ovdje zahtjevnom, javno potrebnom, društvenom korisnom i značajnom projektu za općinu i županiju radi:

1) Investicijsko ulaganje u minimalnom iznosu od cca 6,1 milijun eura;

2) Koncesionar će izgraditi dio operativne obale vrijednosti cca 1.000.000,00 eura koja se odmah nakon izgradnje predaje na upravljanje Županijskoj lučkoj upravi Zadar,

3) Izgradnja 127 nautičkih vezova,

4) Zaposliti minimalno 8 radnika i to (4 stalno zaposlena i 4 sezonca),

5) Stalni dio koncesijske naknade 14.785,00 eura godišnje;

6) Varijabilni dio koncesijske naknade 2% od ukupnog godišnjeg prihoda. Planirani prihod prema Studiji gospodarske opravdanosti za prvu punu operativnu godinu planirani su na razini od cca 840.000,00 eura pa bi varijabilni dio za tu godinu iznosio 16.800,00 eura;

7) Naplata lučke pristojbe (privez i odvez u nautičkom dijelu luke) koja se procjenjuje na 1,82 milijuna eura odnosno godišnje cca 63.000,00 eura. Potrebno je napomenuti da se u lukama nautičkog turizma ne naplaćuju lučke pristojbe.

8) Istekom sklopljenog ugovora o koncesiji cjelokupna izgrađena lučka infrastruktura vraća na upravljanje Županijskoj lučkoj upravi Zadar.

Ukupan godišnji prihod Županijske lučke uprave (ako se radi o punom kapacitetu) iznositi će:

- Stalni dio koncesijske naknade 14.785,00 eura

- Varijabilni dio koncesijske naknade 16.800,00 eura

- Lučka pristojba 63.000,00 eura

- Sveukupno 94.585,00 eura.

28. listopad 2025 23:49