U srijedu oko 18 sati u Ulici Specijalnih postrojbi policije na području zadarskog TIZ-a dogodila se teška prometna nesreća u kojoj su ozlijeđene dvije maloljetne osobe – djevojčica i mlađe dijete.
Prema informacijama koje je jutros objavila zadarska policija, maloljetnica je upravljala električnim romobilom bez zaštitne kacige, vozeći se popločanim dijelom kolnika namijenjenim isključivo za kretanje pješaka. Na romobilu se nalazilo i dijete koje je također bilo bez kacige, a takva vožnja je protivna propisima jer električnim romobilom smije upravljati isključivo jedna osoba.
Dolaskom do obilježenog pješačkog prijelaza, vozačica je zbog neprilagođene brzine izgubila nadzor nad romobilom te su oboje pali na kolnik. Maloljetna djevojčica zadobila je teške tjelesne ozljede, dok je dijete lakše ozlijeđeno. Protiv nje će biti pokrenut prekršajni postupak u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, a policija će o događaju izvijestiti i nadležno državno odvjetništvo u Zadru.
Ovaj slučaj samo je još jedan u nizu koji upozoravaju na zabrinjavajući porast broja prometnih nesreća u kojima sudjeluju djeca i adolescenti na električnim romobilima.
Kako doznajemo iz PU zadarske, od početka godine zabilježene su tri prometne nesreće u kojima su sudjelovala djeca. U dvije je nastala materijalna šteta, a jedna je rezultirala ozljedama.
Kod maloljetnika u dobi od 14 do 18 godina, prošle godine evidentirane su četiri prometne nesreće, sve s njihovom odgovornošću. U 2024. godini teško su ozlijeđena dva maloljetnika. Ove godine broj nesreća u kojima su sudjelovali maloljetnici porastao je na šest, a svi su pri tom ozlijeđeni – četiri teško, a dvoje lakše.
Nacionalni podaci još su alarmantniji.
Na razini Hrvatske bilježi se snažan porast broja hospitalizacija djece zbog nesreća na električnim romobilima – čak 285 % više u odnosu na prošlu godinu. Ukupno trajanje bolničkog liječenja poraslo je za 143%, a posebno zabrinjava podatak da je zabilježeno pet puta više teških ozljeda mozga!
Čak četrdeset posto hospitalizirane djece bilo je mlađe od najniže dopuštene dobi za upravljanje električnim romobilima, a najmlađi pacijent imao je tek osam godina. Najčešće ozljede uključuju prijelome dugih kostiju i ozbiljne neurološke traume, poput komocijskog sindroma (teži oblik potresa mozga).
Doc. dr. sc. Miroslav Gjurašin, voditelj referentnog centra za traumatizam dječje dobi, upozorava kako se električni romobili, iako se često percipiraju kao praktično prijevozno sredstvo, pretvaraju u jedan od najvećih sigurnosnih rizika za djecu i adolescente.
– U posljednjih godinu dana vidjeli smo djecu s ozbiljnim neurokirurškim ozljedama, uključujući slučajeve u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo. Svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice – od oštećenja sluha i vida do problema s učenjem i ponašanjem. Roditelji moraju biti svjesni rizika i razgovarati s djecom – istaknuo je dr. Gjurašin.
Pomoćnik voditelja Službe prometne policije Ravnateljstva policije, Nikola Milas, podsjetio je na kampanju Ministarstva unutarnjih poslova „U modi su nova pravila“ kojom su predstavljene izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, među ostalim i uvođenje nove kategorije vozila – osobna prijevozna sredstva. U ovu kategoriju spadaju električni romobili, monocikli, segwayi, hoverboardi i slična vozila.
– Riječ je o vozilima koja ni tehnički ni zakonski nisu prilagođena mlađim dobnim skupinama, osobito ne bez nadzora odraslih. U većini slučajeva ozlijeđena djeca nisu nosila kacige, a često su se na romobilima vozile po dvije osobe. To značajno povećava rizik od gubitka ravnoteže i teških padova. Apsolutno je zabranjeno djeci mlađoj od 14 godina stati na električni romobil i sudjelovati u prometu. Roditelji, nemojte djeci kupovati romobile koje po zakonu ne smiju voziti. Djecu time izlažete ozbiljnom zdravstvenom riziku. Budite pozitivan primjer svom djetetu – poručio je Milas.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....