StoryEditorOCM
4 kantunaNAJAVA PROSVJEDA

Zadarski taksisti protiv nelojalne konkurencije sa stranom radnom snagom: "Oni su roblje! Dovedu ih za čuvanje ovaca, a onda postanu taksisti"

Piše Zadarski.hr
13. ožujka 2025. - 21:55

Zadarski taksisti organiziraju u utorak 18. ožujka u 8.30 sati mirni prosvjed na Liburnskoj obali broj 4 (Taxi stajalište Jadrolinija).

- Okupit ćemo se kako bi javno izrazili nezadovoljstvo zbog zapošljavanja stranih radnika u taksi prijevozu. Ovo je prilika da jasno i glasno stanemo u obranu naših radnih mjesta i prava. Molimo da se odazovete u što većem broju, bit će pozvani novinari, a prosvjed je uredno prijavljen policiji. Ne dopustimo da nas ignoriraju, Vidimo se 18. ožujka – stoji u pozivu koji se dijeli putem komunikacijskih platformi među zadarskim taksistima.

S dvojicom taksista koji će sudjelovati na prosvjedu razgovarali smo kako bi doznali koji su razlozi njihovog nezadovoljstva.

Do odluke o prosvjedu došlo je spontano u razgovorima između taksista, ali prosvjed je prijavljen policiji, bit će prisutni i redari kako bi sve proteklo u redu, kažu nam. Na prosvjedu će se okupiti taksisti koji voze preko aplikacija poput Bolta i Ubera, ali i oni koji tu djelatnost obavljaju pomoću taksimetra. Svi su, kažu nam, pogođeni prekomjernim zapošljavanjem radne snage iz inozemstva, iako se ne radi o deficitarnom zanimanju jer domaćih taksista koji žive od tog posla ima dosta, a ljeti u Zadar dođe i puno taksista iz Zagreba, Osijeka i drugih gradova, koji u Zadru taksiraju u turističkoj sezoni.

- Nitko od nas nema ništa protiv Nepalaca, Indijaca, Egipćana... koji su došli raditi u Hrvatsku, ali neka rade ono za što su osposobljeni i u zanimanjima koja su deficitarna u Hrvatskoj poput građevine i sličnih poslova. U taksi prijevozu oni su nelojalna konkurencija jer ih zapošljavaju vlasnici tvrtki za taksi prijevoz za koje su oni najamna radna snaga – praktički roblje. Oni rade na unajmljenim automobilima, većinu zarade uzima im gazda, a prisiljeni su za volanom provoditi po 12 sati neprekidno. Na jednom automobilu smjenjuju se njih trojica, znači automobil se ne gasi nikako. Na taj način, svojim ropskim položajem, oni su prisiljeni uzimati kruh nama, domaćim vozačima, kojima je to jedini posao od kojega prehranjujemo obitelji. Zašto? Da bi se pojedinci bogatili na njima – kažem nam sugovornik.

- Druga stvar čak još i gora je da oni nemaju kompetencije za raditi taj posao koji rade, čime ugrožavaju vlastite živote i živote svih drugih sudionika u prometu. Svakodnevno na zadarskim ulicama viđamo kaos koji se događa. Oduzimanje prednosti, izlijetanje sa sporedne ceste na glavnu, vožnja u kontra smjeru, zaustavljanje posred ceste, preuzimanje putnika u rotoru, vrludanje kolnikom dok gledaju u aplikaciju na mobitelu, nepoznavanje hrvatskog pa ni engleskog jezika... Ti su ljudi opasnost za sebe i druge, ali njihove agregatore, bolje rečeno, njihove vlasnike, to uopće nije briga.

Oni iz svojih zemalja dolaze s vozačkim dozvolama koje su tko zna kako izdane i to često sa svim mogućim kategorijama. U Hrvatskoj im se priznaju bez ikakve provjere i to za taksiranje što je javni prijevoz. Kao vozač taksija u Hrvatskoj morate položiti dodatnu kvalifikaciju u autoškoli, kako oni to polažu ako ne znaju jezik? Očevici tvrde da ih se dovodilo u grupama za dobivanje takvih kvalifikacija. Dobiju KOD 95, a ne znaju bicikl voziti! Na parkiralištu Supernove svakodnevno ih vidimo kako vježbaju kretanje, parkiranje između dviju šlapa, cirkus živi. Ne znaju elementarne stvari, oni tek uče voziti na parkingu! A daje im se volan u ruke da zbog nečijeg ekstraprofita voze ljude.

Nemamo ništa protiv tih ljudi koje je potreba natjerala da dolaze raditi u Hrvatsku, ali smo protiv toga da nekvalificirani rade posao javnog prijevoza koji, ponavljamo, nije deficitarno zanimanje u Hrvatskoj. Ako se ovo nastavi, mi ćemo morati iseljavati vani, jer u Zadru više neće biti posla za nas – ističe zadarski taksist.

image

Strani radnici kao taksi vozači

Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija

Pitamo ga kako je moguće da se strane radnike zapošljava kao taksiste, ako Hrvatska ima dovoljno svojih vozača?

- Zato što ih se dovodi u Hrvatsku zbog drugih poslova, da bi se onda prekvalificirali za taksiste. U Zadru ima nekoliko firmi koje to rade i zapošljavaju strane vozače. Kako? Pa iskažu potrebu da im trebaju deficitarni radnici za obavljanje pastirskih poslova u stočarstvu na Pagu, za čuvanje ovaca. Ako se nitko za to ne javi od domaćih ljudi, od agencija za uvoz strane radne snage angažiraju 30 radnika iz Nepala za pastire. A onda od pastira odjednom postanu taksisti koje se dovozi u smjenama da taksiraju na jednom autu po 12 sati, bez ikakvih kvalifikacija i bez ikakve kontrole. Oni su potencijalne bombe na asfaltu, a mi smo svi ovce za šišanje.

Našu državu baš briga za to, zapravo oni štite takve agregatore koji očigledno imaju dobre interesne veze. Na taj se način u Hrvatskoj svjesno uništava profesija javnog prijevoza koja je važna i potrebna, ali istovremeno i vrlo opasna. Ovaj posao je davno prestao biti luksuz, pogotovo od kad su se pojavile aplikacije poput Ubera i Bolta, taksiranje je postalo javni prijevoz koji ne može raditi bilo tko, morate biti zdravi, neporočni, imati potvrdu o nekažnjavanju i nepostojanju poreznog duga, imati sve potrebne licence i odobrenja, poznavati grad, govoriti hrvatski jezik, barem jedan strani jezik... Cijene vožnji ionako su značajno pale u odnosu na prijašnje godine, uvijek je aktualan i problem rada na crno, ali mi smo sad smo došli u situaciju da kod nas u Zadru taksira bilo tko, pa i onaj tko uopće ne zna voziti niti komunicirati s ljudima. To je jedno nenormalno stanje koje dovodi u pitanje našu egzistenciju, ali i živote sugrađana koji se prevoze taksijima – kažu nam naši sugovornici.

Kontrole su, ističu, nedostatne i nepotpune.

- Policija kad ide u kontrolu, pregledava dokumente, opremu vozila i slično, ali ne kontrolira ono najbitnije, može li taj strani radnik uopće voziti taksi, ima li legalnu vozačku dozvolu za Republiku Hrvatsku i kako je uopće položio kvalifikaciju za taksista ako ne zna hrvatski, pa niti engleski jezik? Pa kako je polagao, na mote? Jer lažiranje dozvola i kvalifikacija je teško kazneno djelo, a mi smo uvjereni da se baš to radi! Opet ponavljamo, nisu krivi ti nesretni ljudi iz Nepala, Pakistana i drugih zemalja odakle se dovode ovdje, već oni koji to dozvoljavaju da bi se pojedinci bogatili na tom ropstvu koje ugrožava i živote svih nas – ističu taksisti.

Iako su upozoravali policiju i inspekcije na ovaj problem, svi ostaju „gluhi i slijepi”, a stranih je radnika svakoga dana za volanima taksija sve više. Zbog toga su, kažu nam, odlučili organizirati prosvjed kako bi javno upozorili na problem pred kojim mnogi zatvaraju oči.

- Ovo je posao za USKOK, jer je to organizirani kriminal – uvjereni su, što će, ističu, kazati javno i na prosvjedu u utorak.

600 eura mjesečno za 12-satno robijanje svakoga dana

Na oglasima za zapošljavanje agregatori traže na stotine vozača za taksi prijevoz. Nude mjesečne plaće od 600 eura neto za rad u smjenama što znači vožnja 12 sati dnevno, svakoga dana. Nitko od domaćih vozača ne bi na to pristao, zato cvjeta posao sa stranom radnom snagom iz zemalja Trećeg svijeta – tvrde zadarski taksisti.

Poziv na mirni prosvjed

Mirni prosvjed taksista će se održati u Zadru 18.03.2025.

Okupljanje je na Liburnskoj obali broj 4 (Taxi stajalište Jadrolinija) u 8:30 h, izjava za novinare je u 8:45 h, a 9 h krećemo u vožnju gradom do Borika i nazad. Očekujemo oko 70 automobila koji će biti parkirani od Liburnske obale do kraja poluotoka.

Naš prosvjed temelji se na sljedećim zahtjevima:

1. Regulacija zapošljavanja radnika iz trećih zemalja,

2. Uvođenje županijskih dozvola i regulacija teritorijalne nadležnosti ograničena na županije,

3. Regulacija cijena autotaksi usluga.

Što je poslano ministru Butkoviću

Ivan Bulat, mag.oec. potpredsjednik Udruge taksista Zadar i član Ceha prijevoznika u Zadru poslao je medijima  dokument koji je sastavio i prezentirao u Ministarstvu prometa i mora u Zagrebu, ali na postojeće probleme i rješenja istih, te na ekonomsku štetu koja je prouzročena, ministar Oleg Butković nije poduzeo ništa. 

- Ovim putem želimo ukazati na nekoliko ključnih problema u sektoru taksi prijevoza i rada stranih agencija za prijevoz, te predložiti konkretna rješenja koja će osigurati učinkovit nadzor, transparentnost i pravednije uvjete za sve sudionike na tržištu. Također se nadamo da će od 01.01.2025. godine na cesti biti samo taksi vozila s Euro 6 normom, a vozila s Euro 5 normom otići u povijest.

Problemi u sektoru taksi prijevoza:

1. Preveliki broj taksi vozača i nelojalna konkurencija: Migracije između županija dovode do prenapučenosti tržišta, što stvara nelojalnu konkurenciju.

2. Otežan inspekcijski nadzor: Veliki broj vozila i česta uklanjanja oznaka s vozila onemogućuju učinkovito praćenje i identifikaciju nelegalnih taksi vozila.

3. Nelegalni rad: Vožnja bez jasno istaknutih oznaka omogućava obavljanje taksi prijevoza „na crno“.

4. Problem dampiranja cijena na tržištu: Liberalizacija tržišta i prisutnost velikih agencija kao što su Uber i Bolt doveli su do dampiranja cijena, odnosno spuštanja cijena ispod ekonomskog minimuma, kako bi se stekla konkurentska prednost. Ovaj fenomen je osobito štetan za male obrtnike i vlasnike firmi koji, zbog manjeg broja vozila, nisu u mogućnosti natjecati se s velikim agencijama. Osim toga, prisiljeni su voziti po višim cijenama kako bi pokrili troškove poslovanja, što dovodi do velikog nesrazmjera cijena na tržištu. Pojedinci maksimalno koriste otvoreno tržište, pa voze po cijenama koje dosežu čak i do 20 € po kilometru, što ne samo da predstavlja pljačku, već i stvara izrazito negativan imidž prema našoj državi. Takva praksa mora biti spriječena, a cijene moraju biti jasno definirane i ograničene.

Prijedlog rješenja za regulaciju taksi djelatnosti:

1. Uvođenje jedinstvene županijske dozvole: Predlažemo uvođenje dozvole koja bi spriječila migracije taksi vozila između županija. Ova dozvola bila bi označena QR kodom, vezana uz prometnu dozvolu vozila i dostupna na kartici vozača. Olakšala bi lakšu kontrolu taksija i izdavala bi se na županiji umjesto u svakoj lokalnoj jedinici samouprave, te bi vrijedila samo za jednu županiju.

2. Nacionalna baza dozvola: Izrada javne baze dozvola koja bi bila povezana s evidencijom vozila, omogućujući lakšu identifikaciju i bolju kontrolu inspekcijskog nadzora.

3. Regulacija iznajmljenih vozila: Vozila koja posjeduju naljepnice ne bi smjela biti iznajmljivana, a iznajmljena vozila ne bi smjela imati takve naljepnice, pa bi se točno moglo znati koje vozilo obavlja taksi prijevoz.

4. Obavezna registarska oznaka ili trajna naljepnica: Uvođenje obavezne oznake koja bi bila jasno vidljiva i ne bi se mogla lako ukloniti, čime bi se spriječilo prikrivanje vozila tijekom inspekcijskih nadzora. Takva naljepnica bi se dobivala u stanici za tehnički pregled i bila bi vidljiva svim sudionicima prometa i inspekcijama.

Prijedlog za regulaciju cijena u sektoru taksi prijevoza:

S obzirom na nereguliranost tržišta i štetne posljedice dampiranja cijena, predlažemo:

1. Startnu cijenu od 3 € kao osnovnu cijenu za početak vožnje.

2. Minimalnu cijenu od 2,5 € po kilometru kako bi se osigurala isplativost poslovanja, a ujedno spriječilo dampiranje cijena ispod ekonomskog minimuma.

3. Maksimalnu cijenu od 5 € po kilometru kako bi se spriječila nepoštena praksa vožnje po cijeni od 20 € po kilometru, koja ne samo da je nerazumna, već stvara negativan imidž za našu državu.

Problemi u sektoru stranih agencija za prijevoz (Uber, Bolt):

1. Neregulirani status: Aplikacije poput Uber i Bolt ne posluju u skladu s domaćim zakonima i ne doprinose domaćoj ekonomiji jer iznose dobit iz Hrvatske, spuštaju cijene do te granice da idu ispod cijene javnog gradskog prijevoza koji se sufinancira iz džepova poreznih obveznika.

2. Prekoračenje radnog vremena: Vozači partneri Ubera i Bolta redovito prekoračuju zakonom propisano radno vrijeme, a u želji za zaradom uzrokuju nesigurnost u prometu, što može dovesti do ozbiljnih problema. Prijave su često na dva ili četiri sata, posebno su umirovljenici sudionici takvih prijava, a na cesti provode po dvadeset sati i ozbiljno ugrožavaju sigurnost sebe i putnika.

3. Nepostojanje lokalnih dozvola: Aplikacije ne provjeravaju imaju li njihovi vozači potrebne dozvole za obavljanje prijevoza na određenim područjima.

4. Zloupotreba sustava od strane agregatora: Agregatorske tvrtke izbjegavaju plaćanje poreza kroz praksu prijave stečaja i ponovnog otvaranja poslovanja pod novim nazivom.

Prijedlozi rješenja za regulaciju rada stranih agencija za prijevoz:

1. Zabrana rada stranih agencija: Predlažemo zabranu rada stranih agencija (Uber, Bolt) u Hrvatskoj, čime bi se omogućilo da taksi djelatnost obavljaju isključivo domaće tvrtke ili obrti.

2. Stroža regulacija prijave vozača: Vozači bi morali priložiti sve potrebne dozvole prilikom prijave na aplikaciju, a aplikacije ne bi smjele omogućiti prihvaćanje naloga bez tih dozvola.

3. Praćenje radnog vremena vozača: Aplikacije bi morale pratiti ukupno vrijeme rada vozača, a nakon osam sati dnevnog rada trebali bi biti omogućeni prekovremeni sati, dok bi aplikacija bila nedostupna nakon dosezanja zakonskog tjednog maksimuma. Također prijava taksista bi trebala biti na osam sati.

4. Pravedniji porezni sustav: Predlažemo da aplikacije Uber i Bolt plaćaju PDV na svoju proviziju od 25%, dok bi vozači bili oslobođeni obveze plaćanja PDV-a.

5. Regulacija agregatora: Uvođenje zakonske regulative koja bi onemogućila zloupotrebu sustava od strane agregatora. Agregatorske tvrtke morale bi biti pod stalnim nadzorom poreznih vlasti te obavezno prijaviti ulazak u sustav PDV-a nakon što prijeđu prag prometa od 40.000 €, uz zabranu ponovnog otvaranja poslovanja nakon stečaja.

Kartice vozača i zapošljavanje stranih radnika:

Problem zapošljavanja stranih radnika u sektoru taksi prijevoza: Zapošljavanje stranih radnika, osobito iz zemalja trećeg svijeta, u sektoru taksi prijevoza predstavlja ozbiljan problem, jer taksi djelatnost nije deficitarna, a tržište već ima dovoljno radne snage. Iako su strani radnici legalno zapošljavani od strane agregatora poput Ubera i Bolta, oni često nisu upoznati s jezikom, kulturom i običajima Hrvatske, što može dovesti do problema u komunikaciji i kvaliteti usluga. Također, zapošljavanje stranih radnika bez dugoročne povezanosti s Hrvatskom stvara sigurnosne i administrativne izazove, jer takvi radnici ne pružaju potrebnu razinu odgovornosti, a njihova identifikacija i verifikacija postaju problematični.

Prijedlog rješenja:

1. Zabrana zapošljavanja stranih radnika u nedeficitarnoj djelatnosti: Zapošljavanje stranih radnika u sektoru taksi prijevoza trebalo bi biti ograničeno, jer taksi djelatnost nije deficitarna. Predlažemo zabranu zapošljavanja stranih radnika iz zemalja trećeg svijeta koji nisu boravili u Hrvatskoj minimalno 10 godina. Ovim bi se mjerama osigurao ulazak u sektor samo onih radnika koji su poznati i integrirani u lokalnu zajednicu, imajući pritom osnovnu poznavanje jezika, kulture i zakonodavstva Republike Hrvatske.

2. Kartice vozača kao mjera kontrole: Kartice vozača koje su trenutno u planu trebaju biti provedene s jasnim uvjetima koji uključuju verifikaciju svih vozača. Ove kartice trebaju osigurati detaljan nadzor nad radnim vremenom vozača, kao i jasno praćenje njihove pozadine i relevantnosti za obavljanje taksi prijevoza u Hrvatskoj. Kartice vozača također bi trebale služiti kao mehanizam za identifikaciju vozača, čime bi se osigurala odgovornost i transparentnost.

Koordinacija inspekcijskog nadzora:

Kako bi inspekcijski nadzor bio učinkovitiji, inspekcije moraju biti usklađene i djelovati zajedno. Jednostavno rješenje bilo bi pozivanje vlasnika taksija na dostavljanje svih traženih dokumenata, uključujući evidenciju vozila, sve potrebne dozvole te podatke o zaposlenima. Ovo bi omogućilo brži i učinkovitiji nadzor nad taksi djelatnostima, sprječavanje nelegalnih aktivnosti te veću transparentnost u poslovanju.

Regulacija vozila u taksi prijevozu – Kombiji:

Trenutno su kombi vozila dozvoljena u taksi prijevozu, što predstavlja problem jer bi se trebala svrstavati u prijevoz putnika, a ne taksi prijevoz. Negdje je potrebno povući granicu i odrediti što ulazi u taksi prijevoz, a što ne. Kombiji manje visine, poput Mercedes V-Class, koji visinom spadaju pod osobna vozila, trebali bi ostati u taksi prijevozu prema našem prijedlogu. S druge strane, kombiji s registriranim 9 sjedala i visinom koja ne spada pod osobna vozila trebali bi biti isključeni iz taksi prijevoza. Vozila koja premašuju visinu od 2 metra i imaju više od 8 sjedala, trebala bi biti tretirana kao vozila za prijevoz putnika, a ne kao taksi vozila.

Sigurni smo da bi ove mjere značajno unaprijedile učinkovitost inspekcijskih nadzora, spriječile nelojalnu konkurenciju i zloupotrebe poreznih sustava, te omogućile pravičniji i održiviji razvoj sektora taksi prijevoza u Hrvatskoj.

27. listopad 2025 15:27