Zadarski taksisti organiziraju u utorak 18. ožujka u 8.30 sati mirni prosvjed na Liburnskoj obali broj 4 (Taxi stajalište Jadrolinija).
- Okupit ćemo se kako bi javno izrazili nezadovoljstvo zbog zapošljavanja stranih radnika u taksi prijevozu. Ovo je prilika da jasno i glasno stanemo u obranu naših radnih mjesta i prava. Molimo da se odazovete u što većem broju, bit će pozvani novinari, a prosvjed je uredno prijavljen policiji. Ne dopustimo da nas ignoriraju, Vidimo se 18. ožujka – stoji u pozivu koji se dijeli putem komunikacijskih platformi među zadarskim taksistima.
S dvojicom taksista koji će sudjelovati na prosvjedu razgovarali smo kako bi doznali koji su razlozi njihovog nezadovoljstva.
Do odluke o prosvjedu došlo je spontano u razgovorima između taksista, ali prosvjed je prijavljen policiji, bit će prisutni i redari kako bi sve proteklo u redu, kažu nam. Na prosvjedu će se okupiti taksisti koji voze preko aplikacija poput Bolta i Ubera, ali i oni koji tu djelatnost obavljaju pomoću taksimetra. Svi su, kažu nam, pogođeni prekomjernim zapošljavanjem radne snage iz inozemstva, iako se ne radi o deficitarnom zanimanju jer domaćih taksista koji žive od tog posla ima dosta, a ljeti u Zadar dođe i puno taksista iz Zagreba, Osijeka i drugih gradova, koji u Zadru taksiraju u turističkoj sezoni.
- Nitko od nas nema ništa protiv Nepalaca, Indijaca, Egipćana... koji su došli raditi u Hrvatsku, ali neka rade ono za što su osposobljeni i u zanimanjima koja su deficitarna u Hrvatskoj poput građevine i sličnih poslova. U taksi prijevozu oni su nelojalna konkurencija jer ih zapošljavaju vlasnici tvrtki za taksi prijevoz za koje su oni najamna radna snaga – praktički roblje. Oni rade na unajmljenim automobilima, većinu zarade uzima im gazda, a prisiljeni su za volanom provoditi po 12 sati neprekidno. Na jednom automobilu smjenjuju se njih trojica, znači automobil se ne gasi nikako. Na taj način, svojim ropskim položajem, oni su prisiljeni uzimati kruh nama, domaćim vozačima, kojima je to jedini posao od kojega prehranjujemo obitelji. Zašto? Da bi se pojedinci bogatili na njima – kažem nam sugovornik.
- Druga stvar čak još i gora je da oni nemaju kompetencije za raditi taj posao koji rade, čime ugrožavaju vlastite živote i živote svih drugih sudionika u prometu. Svakodnevno na zadarskim ulicama viđamo kaos koji se događa. Oduzimanje prednosti, izlijetanje sa sporedne ceste na glavnu, vožnja u kontra smjeru, zaustavljanje posred ceste, preuzimanje putnika u rotoru, vrludanje kolnikom dok gledaju u aplikaciju na mobitelu, nepoznavanje hrvatskog pa ni engleskog jezika... Ti su ljudi opasnost za sebe i druge, ali njihove agregatore, bolje rečeno, njihove vlasnike, to uopće nije briga.
Oni iz svojih zemalja dolaze s vozačkim dozvolama koje su tko zna kako izdane i to često sa svim mogućim kategorijama. U Hrvatskoj im se priznaju bez ikakve provjere i to za taksiranje što je javni prijevoz. Kao vozač taksija u Hrvatskoj morate položiti dodatnu kvalifikaciju u autoškoli, kako oni to polažu ako ne znaju jezik? Očevici tvrde da ih se dovodilo u grupama za dobivanje takvih kvalifikacija. Dobiju KOD 95, a ne znaju bicikl voziti! Na parkiralištu Supernove svakodnevno ih vidimo kako vježbaju kretanje, parkiranje između dviju šlapa, cirkus živi. Ne znaju elementarne stvari, oni tek uče voziti na parkingu! A daje im se volan u ruke da zbog nečijeg ekstraprofita voze ljude.
Nemamo ništa protiv tih ljudi koje je potreba natjerala da dolaze raditi u Hrvatsku, ali smo protiv toga da nekvalificirani rade posao javnog prijevoza koji, ponavljamo, nije deficitarno zanimanje u Hrvatskoj. Ako se ovo nastavi, mi ćemo morati iseljavati vani, jer u Zadru više neće biti posla za nas – ističe zadarski taksist.
Pitamo ga kako je moguće da se strane radnike zapošljava kao taksiste, ako Hrvatska ima dovoljno svojih vozača?
- Zato što ih se dovodi u Hrvatsku zbog drugih poslova, da bi se onda prekvalificirali za taksiste. U Zadru ima nekoliko firmi koje to rade i zapošljavaju strane vozače. Kako? Pa iskažu potrebu da im trebaju deficitarni radnici za obavljanje pastirskih poslova u stočarstvu na Pagu, za čuvanje ovaca. Ako se nitko za to ne javi od domaćih ljudi, od agencija za uvoz strane radne snage angažiraju 30 radnika iz Nepala za pastire. A onda od pastira odjednom postanu taksisti koje se dovozi u smjenama da taksiraju na jednom autu po 12 sati, bez ikakvih kvalifikacija i bez ikakve kontrole. Oni su potencijalne bombe na asfaltu, a mi smo svi ovce za šišanje.
Našu državu baš briga za to, zapravo oni štite takve agregatore koji očigledno imaju dobre interesne veze. Na taj se način u Hrvatskoj svjesno uništava profesija javnog prijevoza koja je važna i potrebna, ali istovremeno i vrlo opasna. Ovaj posao je davno prestao biti luksuz, pogotovo od kad su se pojavile aplikacije poput Ubera i Bolta, taksiranje je postalo javni prijevoz koji ne može raditi bilo tko, morate biti zdravi, neporočni, imati potvrdu o nekažnjavanju i nepostojanju poreznog duga, imati sve potrebne licence i odobrenja, poznavati grad, govoriti hrvatski jezik, barem jedan strani jezik... Cijene vožnji ionako su značajno pale u odnosu na prijašnje godine, uvijek je aktualan i problem rada na crno, ali mi smo sad smo došli u situaciju da kod nas u Zadru taksira bilo tko, pa i onaj tko uopće ne zna voziti niti komunicirati s ljudima. To je jedno nenormalno stanje koje dovodi u pitanje našu egzistenciju, ali i živote sugrađana koji se prevoze taksijima – kažu nam naši sugovornici.
Kontrole su, ističu, nedostatne i nepotpune.
- Policija kad ide u kontrolu, pregledava dokumente, opremu vozila i slično, ali ne kontrolira ono najbitnije, može li taj strani radnik uopće voziti taksi, ima li legalnu vozačku dozvolu za Republiku Hrvatsku i kako je uopće položio kvalifikaciju za taksista ako ne zna hrvatski, pa niti engleski jezik? Pa kako je polagao, na mote? Jer lažiranje dozvola i kvalifikacija je teško kazneno djelo, a mi smo uvjereni da se baš to radi! Opet ponavljamo, nisu krivi ti nesretni ljudi iz Nepala, Pakistana i drugih zemalja odakle se dovode ovdje, već oni koji to dozvoljavaju da bi se pojedinci bogatili na tom ropstvu koje ugrožava i živote svih nas – ističu taksisti.
Iako su upozoravali policiju i inspekcije na ovaj problem, svi ostaju „gluhi i slijepi”, a stranih je radnika svakoga dana za volanima taksija sve više. Zbog toga su, kažu nam, odlučili organizirati prosvjed kako bi javno upozorili na problem pred kojim mnogi zatvaraju oči.
- Ovo je posao za USKOK, jer je to organizirani kriminal – uvjereni su, što će, ističu, kazati javno i na prosvjedu u utorak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....