- Dobar je, pošten i fin. Djeluje samostalno i ozbiljno. HDZ-ovi kandidati mi izgledaju kao ispostava vlasti iz Zagreba. A to mi posebno smeta, kad se Zagreb petlja u lokalnu politiku. Ima moju punu podršku, govori mi Ivica Maštruko, bivši hrvatski diplomat i umirovljeni profesor sociologije religije, čovjek koji je odbio Tuđmanov poziv da uđe u HDZ, a kako ga nisu htjeli u zadarskom SDP-u, političku karijeru je završio u HNS-u, kao saborski zastupnik, čiji je mandat, umjesto njega, odradio ratni zapovjednik Željko Kurtov Buš.
Zubčić je zaslužio Maštrukovu podršku kao kandidat SDP-a za župana, baš u ponedjeljak, kad je obilježio sto dana predizborne kampanje. Originalne, pametne, duhovite, argumentirane, uvjerljive, inkluzivne. Osobno smatram, a nisam jedini, da Zubčić vodi najbolju kampanju na ovi izborima. Njegova ”one-man-band” produkcija na društvenim mrežama, u kombinaciji s gerila marketingom, prometnula ga je u najozbiljnijeg protukandidata Josipu Bilaveru iz HDZ-a. Koji je prema predizbornim anketama u vodstvu, ali ne zbog svoje osobnosti, popularnosti ili utjecaja, već prvenstveno zbog imena stranke koja stoji iza njega.
Objektivne hendikepe koje ima u kampanji u odnosu na glavnog konkurenta, kao što su veća financijska i stranačka podrška, Zubčić nadoknađuje kreativnošću i iskrenim pristupom sadržaju koji dodiruje građane. HDZ-u je ostavio tzv. velike teme i važne projekte, a on se bavi životnim problemima. Naizgled sitnicama s kojima se građani mogu lako identificirati, kroz koje im Zubčić osvještava bolesti sustava i predlaže konkretne lijekove. Ležerno, pozitivno, poticajno, bez ideologije i indoktrinacije.
S druge strane ima sustav umreženih interesa. Na izborima ga predvode masno plaćeni spin doktori kako bi nam plasirali njihovu, a ne našu stvarnost. S nepamtljivim sloganima koje pišu zlatnom i kraljevsko plavom. Kičasto i sterilno, miljama od realnih problema lokalne zajednice. Baš kao neki produkt iz Zagreba, što kaže Maštruko. Ali zato nastupaju odvažno i samouvjereno. Snaga je moć, moć je stabilnost. Moć koja počiva na tri poluge: institucije, novac i stranačka vojska.
Neki bi ovaj tekst mogli shvatiti kao širenje demokratskog defetizma, no namjera mi je upravo suprotna, ukazati na štetne posljedice političke monokulture koja je zarobila sustav: lokalni, regionalni i državni. Koja guši politički pluralizam i osiromašuje društvene procese, a svoje pipke ima u svim segmentima vlasti. Savladati takvu himeru moguće je jedino na izborima. Pod uvjetom da birači uistinu žele promjene. Zato je bitno razumjeti mehaniku jednog takvog sustava moći.
Prvi kotačić je pasivno biračko tijelo. Na izborima 2021. u Zadru je bilo registrirano 64.126 birača i njih 160.516 u županiji. U prvom krugu izbora izašlo je 39,24 posto birača u Zadru i 45,27 posto u županiji. Dakle, više od 60 posto građana Zadra s pravom glasa nije glasalo, a u županiji je takvih bilo oko 55 posto.
Ako idemo dalje, podaci su još zanimljivi. Za gradonačelnika Zadra na prošlim izborima u prvom krugu izašlo je ukupno 25.164 birača. Od toga je njih 9.683 ili 38,47 posto glasalo za Dukića, što je 15,1 posto svih registriranih birača.
U drugom krugu izašlo ih je 38,95 posto, a za Dukića je glasalo njih 13.091 ili 52,42 posto, odnosno 20,4 posto ukupnog broja birača. O gradonačelniku Zadra na prošlim je izborima dakle odlučila petina svih upisanih birača!
Ove godine na biračkim popisu u Zadru je 2194 birača manje (umjesto 64.126 ima ih 61.932), što znači da će kod iste ili slične izlaznosti na izbore HDZ-u za pobjedu trebati još manje glasova.
Stvari su još zanimljivije na razini županije. U prvom krugu 2021. na izbore je izašlo 72.660 birača, odnosno 45,27 posto. Od toga je njih 31.444 ili 43,27 posto glasalo za Longina, što je 19,59 posto od ukupnog broja birača.
U drugom krugu izlaznost je bila slabija, 32,84 posto (52,704 birača), a Longin je osvojio 26.310 glasova, što je svega 16,03 posto od ukupnog broja birača. HDZ je tako s niti šestinom glasova svih birača osigurao mjesto župana!
Ove godine na popisu je 155.034 birača, čak 5482 manje, što znači da će kod iste ili slične izlaznosti HDZ-u trebati još manji broj glasova nego na prošlim izborima.
Kad se ovim brojkama doda činjenica da HDZ u Zadarskoj županiji broji oko 12.500 članova, onda je jasno koliko im malo treba da zadrže vlast na izborima.
Zato je izlaznost ključna i zato se HDZ trudi smanjiti raspršivanje glasova već u prvom krugu. Jer u drugom, naučili su prošli put, možda jedva izvuku živu glavu.
Drugi indikator moći je novac. Istog dana kad je Zubčić obilježio svojih sto dana terenske kampanje, objavljeni su dosadašnji troškovi financiranja predizbornih kampanja. Oni jasno pokazuju da moć HDZ-a leži u novcu. Primjerice, Erlić je dosad u kampanji potrošio 30.492 eura, no samo od donacija je dobio 47.150 eura. Doniraju članovi stranke, simpatizeri, poduzetnici, direktori gradskih tvrtki, županijski pročelnici... Usporedbe radi kandidat SDP-a Radeta potrošio je 12.219 eura, a od donacija je dobio - 320 eura! Ostali kandidati donacije nisu ni prijavili.
Slično je u županiji, Bilaver je potrošio 23.619, a od donacija je dobio 26.400 eura. Zubčić je potrošio 19.546 a donacija - nije imao!
Kad je Tomašević preuzimao vlast u Zagrebu, imao je najviše donatora. Na stotine donacija u malim iznosima dobio je od običnih, anonimnih ljudi. One su imale simboličnu vrijednost kao pokazatelj hrabrosti onih koji nemaju puno da su spremni uložiti nešto u željenu promjenu. Koja se na koncu dogodila. SDP ovdje nema ni blizu takvu podršku. Kao da ni sami članovi stranke, njihovi partneri i simpatizeri, ne vjeruju u mogućnost promjene pa ne žele rasipati svoj novac.
Treća konstanta svih HDZ-ovih izbornih pobjeda je moć ”zarobljene države”. Samo u Zadru, letimičnim nabrajanjem, egzistira preko 60 raznoraznih lokalnih, regionalnih i državnih institucija, ustanova, tvrtki, agencija... Ljudi koji ih vode, ali i cijele upravljačke strukture u njima, politički su odabrani, kao članovi stranke ili odani simpatizeri. Oni kontroliraju javni novac, imaju mandate da troše proračunska sredstva, u njihovim rukama je doslovno kapital jedne zajednice. Kad njima pribrojimo još najmanje 20-ak općina i šest gradova koje vodi HDZ, njihove uprave, javne tvrtke i privatne tvrtke s kojima su uhodali dugogodišnje poslove... to su nove tisuće discipliniranih glasača. Bez članova rodbine, prijatelja i poslovnih partnera koji se međusobno podržavaju. Jer samo uzajamnom potporom taj metastazirajući parazit može se održati na životu, a da pritom ne ubije svog domaćina.
Zubčić se u politici pročuo kad je grafit ”Ubij Srbe” intervencijom pretvorio u ”Ljubi Srbe”. Istu tehniku Zubčić je i sad koristio kad je precrtavao slova na vlastitim plakatima mijenjajući im poruku iz negative u pozitivnu. Jer, realno, samo se tako - potezom pera, odnosno zaokruživanjem ”pravog” kandidata - može promijeniti naša sudbina na izborima, poručuje ”Naš Jure”.
Slažem se, ali ne bih se kladio.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....