Zajednička točka svih potencijalnih kandidata za suradnju s HDZ-om oko formiranja većine u Gradskom vijeću je izmjena Prostornog plana uređenja Grada Zadra (PPUGZ). Damir Biloglav, Ivica Žuvela i Enio Meštrović, koji se spominju kao mogući partneri HDZ-a, više su puta javno isticali kako izmjene PPUGZ moraju biti prioritet svake vlasti u cilju zaustavljanja betonizacije Zadra. Što ta betonizacija za njih konkretno znači, nikad nisu objasnili, ali pod njom se uglavnom podrazumijeva masovna izgradnja stanova i turističkih apartmana u zonama srednje i niže gustoće, bez dovoljno zelenih površina, koja u Zadru legalno traje zadnjih desetak godina.
No način na koji potencijalni partneri HDZ-a misle zaustaviti betonizaciju, odnosno provesti izmjene Prostornog plana, na dalekom su štapu. Uglavnom iz objektivnih, zakonom definiranih razloga, ali sudeći prema izjavama kandidata za suradnju s HDZ-om, ne čini se da su oni toga svjesni. Pokazuju, zapravo, da o cijeloj temi previše ne znaju, što ide u prilog HDZ-u, koji bi ih tako mogao pridobiti uz minimalne ustupke.
O čemu se radi?
Kad se spominju izmjene PPUGZ-a, u javnosti se miješaju dvije teme: jedna je izmjene i dopune aktualnog PPUGZ-a, a druga je izrada novog PPUGZ-a.
VUS ODLUČUJE O IZMJENAMA I DOPUNAMA PPUGZ-A
Aktualne izmjene i dopune pokrenute su u prosincu 2020. godine i do danas nisu usvojene. Izmjene se provode u skladu s točno definiranim ciljevima (vidi okvir) i nijedne druge izmjene, osim navedenih, nisu moguće. Zao je važno ukazati što se realno može promijeniti, odnosno što stoji na raspolaganju budućim gradskim vijećnicima po pitanju izmjena planskih uvjeta, a u kontekstu pregovora za postizanje većine u GV-u. Jer nakon glasanja - nema kajanja.
Prijedlog izmjena i dopuna – koji je uključivao 11 lokacija za gradske hotele, prenamjene zona, povećanje zelenih površina, rigoroznije uvjete gradnje, lokacije za škole i parkove... - oporbena je većina na kraju prošlog mandata obustavila. Bivši gradonačelnik Branko Dukić je njihovu obustavu blokirao iz čisto proceduralnih razloga te je predmet upućen na mišljenje Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Prema njihovom rješenju Dukić je bio u pravu kada je blokirao obustavu izmjena i dopuna pa je cijela stvar proslijeđena na konačni pravorijek Visokom upravnom sudu (VUS).
- Pred ovim Sudom u tijeku je postupak ocjene zakonitosti Odluke o stavljanju izvan snage Odluke o izradi V. izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Grada Zadra, a koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Zadra na 35. izvanrednoj sjednici održanoj 11. veljače 2025. Navedeni predmet nalazi se u postupku rješavanja - odgovorili su nam iz VUS-a, koji se inače bavi ocjenom zakonitosti općih akata.
VUS može odlučiti da je Ministarstvo bilo u pravu kada je potvrdilo Dukićevu blokadu, ali i ne mora, što je malo vjerojatno, jer je Ministarstvo prihvatilo Dukićevu blokadu zbog proceduralnih grešaka. Ako VUS potvrdi odluku resornog Ministarstva kojom će Dukić biti u pravu, cijela procedura donošenja izmjena i dopuna PPUGZ-a nastavlja se tamo gdje je i stala!
A stala je na tome da je Zavod za prostorno uređenje Zadarske županije, kao izrađivač izmjena i dopuna, nacrt prijedloga poslao Gradu Zadru za novu, drugu po redu, javnu raspravu. Hoće li i kada ona biti sazvana, ovisi o odluci VUS-a.
PRVA VARIJANTA - USVAJANJE IZMJENA I DOPUNA S AMANDMANIMA
U slučaju da VUS utvrdi kako su Ministarstvo, odnosno Dukić u krivu, cijeli postupak izmjena i dopuna trebao bi se vratiti na početak, ali manje je izgledno da se takvo što dogodi.
Stoga se vjeruje da će se izmjene nastaviti tamo gdje su stale. No, postojeći prijedlog, sudeći prema iznesenim stavovima novih-starih vijećnika, njih u potpunosti ne zadovoljava, a mijenjati ga mogu samo amandmanima, o čemu je Zadarski.hr već pisao:
„Jedino realno što parlamentarna većina može napraviti po pitanju aktualnih izmjena i dopuna je predlaganje amandmana (...) Amandmani se mogu odnositi samo na one izmjene koje su predložene unutar pokrenute procedure (...) Za nove elemente, poput primjerice ukidanja ili smanjenja nekih građevinskih zona, ili uvjeta građenja, treba pokrenuti proceduru izmjena i dopuna plana iz početka (...)
Pretpostavimo da ipak predlože neke amandmane na postojeći prijedlog. Oni se mogu razmatrati tek nakon što postojeći prijedlog potvrdi Ministarstvo graditeljstva! Kad ih Ministarstvo potvrdi, prijedlog izmjena dolazi na Gradsko vijeće i tek je tada moguće predlagati amandmane. I to samo amandmane unutar predloženih izmjena i dopuna!
Ako Gradsko vijeće usvoji takve amandmane, prijedlog opet ide u Ministarstvo na potvrdu. Kada i ako prođe Ministarstvo, opet dolazi pred vijećnike koji ga, recimo, usvajaju i oni postaju dio Prostornog plana te stupaju na snagu (...)”.
Za sve to provesti potrebno je vrijeme. Koliko će to trajati, nitko ne može procijeniti, u idealnim uvjetima u pitanju su mjeseci, možda i godine.
DRUGA VARIJANTA – NOVI SAZIV USVAJA IZMJENE I DOPUNE
Ovo je opcija u kojoj postojeći prijedlog izmjena i dopuna usvaja nova većina u GV-u. Bez amandmana, ali s nekim izmjenama unutar postavljenih ciljeva (vidi okvir), a kao posljedica političkog dogovora za formiranje GV-a. Primjerice, Biloglav traži „brisanje svih površina koje su važećim Planom predviđene za velike privatne investitore”. Tu nije jasno na što Biloglav misli. Važeći PPUGZ na taj način, u ovom trenutku, nije moguće mijenjati. Ali je moguće, prema tumačenjima iz gradske uprave, mijenjati postojeći prijedlog izmjena i dopuna, ali prije nove javne rasprave! U tom slučaju je iz prijedloga moguće izbaciti, primjerice, nove hotele i s njima povezane stambene objekte, što bi značajno utjecalo na neke strateške zadarske razvojne ciljeve u svezi podizanja kvalitete turističkog smještaja i ponude, ali i oko punjenja gradske blagajne kojoj građevinske i nekretninske aktivnosti donose gotovo 40 posto sredstava.
Kada se takve strateške odluke za grad donose na temelju političke trgovine, a ne stručne (urbanističke) analize i procjene, posljedice za prostor mogu biti dalekosežne i puno gore od ovih kojima svjedočimo. Da ne govorimo o mogućnosti pogodovanja, ako će se neke lokacije selektivno izbacivati ili zadržavati, kao lokacije na kojima je gradnja moguća ili nemoguća.
Ako pak Biloglav inzistira na promjeni uvjeta iz PPUGZ koje nisu dio aktualnih izmjena i dopuna, na to će se poprilično načekati. U tom slučaju potrebno je ili pokrenuti nove izmjene i dopune ili pokrenuti izradu novog PPUGZ-a. Obje varijante traže minimalno od osam mjeseci do nekoliko godina.
TREĆA VARIJANTA - IZRADA NOVIH IZMJENA I DOPUNA PPUGZ-A
Ako se nova većina odluči na izradu novih izmjena i dopuna, ovisno o ciljevima, to bi moglo uzeti najmanje godinu i više dana. Postojeće izmjene, podsjetimo, usvajaju se već pet godina, pa nikako da se usvoje, i sad će najvjerojatnije na novu javnu raspravu, pa onda opet u Ministarstvo... Procedura je složena i dugotrajna što u ovim populističkim akcijama ”zaustavljanja betonizacije”, nitko ne želi ni shvatiti ni prihvatiti.
ČETVRTA VARIJANTA – IZRADA NOVOG PPUGZ-a
I ovu je mogućnost Zadarski.hr već obradio:
„Povlačenje aktualnog PPUGZ-a nema smisla bez pokretanja izrade novog PPUGZ-a u skladu sa željama političke većine (...) Za izradu novog PPUGZ-a nema pravog opravdanja, a da ga i ima, sama njegova izrada trajala bi najmanje dvije-tri godine, pa tek onda usvajanje... U svakom slučaju bilo koja opcija oko plana i postojećih izmjena znači najmanje četiri do pet mjeseci, možda i više, potrošenih na procedure, a do faze usvajanja uvijek ostaje mogućnost da se nešto, uz pomoć ”stranačke vertikale” ili hirova većine, politički odigra drukčije...”
ZAKLJUČNO
Biloglav traži uvođenje 30 posto zelenila na građevinskim parcelama. Taj njegov uvjet je već ”ugrađen” u izmjene i dopune i to po strožim uvjetima nego što ih Biloglav traži, a to je da 30 posto zelenila (u obuhvatu Prostornog plana uređenja) mora biti okrupnjeno, na jednom mjestu, u vidu parka, a ne fragmentirano po svakoj čestici.
Biloglav također traži i H-pola, odnosno da udaljenost zgrade od međe bude najmanje za pola visine objekta, ali i to je već anticipirano u predloženim izmjenama i dopunama.
Nadalje, da ne bi sve ostalo na PPUGZ-u, i Biloglav i Žuvela kao uvjet za podršku HDZ-u traže nove vrtiće. Taj njihov uvjet gradska vlast već izvršava jer su potpisani ugovori za izgradnju ili rekonstrukciju triju vrtića koji će zbrinuti neupisanu djecu.
Biloglav traži i raspisivanje izbora za mjesne odbore, ali baš zbog prošle većine u GV-u izbori nisu održani jer sucima u biračkim odborima nisu htjeli podići naknade.
Dakle, i Biloglav i Žuvela, kao najistaknutiji kandidati za buduće partnere HDZ-a, ulaze u pregovore bez jasne predodžbe koji njihovi zahtjevi realno mogu biti ostvareni i kada. Moguće je da imaju još nekih uvjeta o kojima prije sjednice nisu željeli javno komunicirati, no takav vid netransparentnog dogovora opravdano budi sumnju u političku korupciju. Pogotovo kod Žuvele koji nam je rekao da će sve svoje zahtjeve objaviti nakon formiranja većine!
I u kampanji se vidjelo da obojica o prostornom planiranju nisi ni elementarno informirani, a njihovi popisi želja – primjerice Žuvelina ideja da se pilotska škola JNA u Jazinama prenamijeni u starački dom - govori da posljedice političke trgovine mogu biti nesagledivo štetne za javni prostor.
Naravno, kad preko puta imate takve ”trgovce”, u HDZ-u mogu samo trljati ruke. Nikad tako lako, sa što manje ustupaka, neće doći do većine. Jer pola prihvaćenih uvjeta su već ispunili.
Konačno, ponovit ćemo to po tko zna koji put: od kad je u politički fokus ušla ”borba protiv betonizacije”, građevinske i lokacijske dozvole u Zadru nisu se prestale izdavati. Na isti se način izdaju od 2008. godine kad su usvojeni uvjeti gradnje koji su unakazili gradske pejsaže, što je apsolutna zasluga HDZ-a. Tako će biti i dok se ne postigne novi dogovor u novom Gradskom vijeću, i dok on, kakav god bio, ne stupi na snagu. A to znači još mjeseci i mjeseci novih dozvola.
Dovoljno da se do kraja ovog desetljeća izgradi još jedan Zadar.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....