Taksisti su iskazali nezadovoljstvo procedurom sklapanja ugovora Zračne luke o tzv. shuttle prijevozu koji se obavlja kombijima i minibusevima, bez objave javnog natječaja, brojem destinacija za koje je ugovoren shuttle prijevoz, te visinom cijene parkirne karte za taksi-službu koja je najviša u Hrvatskoj i iznosi 450 kuna plus PDV na samo 470 tisuća putnika.
Tri mjeseca posla
Milenko Begić, predstavnik Podsekcije autotaksi-prijevoza, izrazio je razloge prosvjeda u ime šezdesetak taksista koji rade na Zračnoj luci, dok su taksisti velikih kompanija koje imaju veći broj vozila kao što su “Lulić taksi” i “Denis taksi”, odbili sudjelovati u prosvjedu.
- Dodjela dozvola za shuttle prijevoz u Zračnoj luci nije transparentna. Objavljeni natječaj o shuttle prijevozu nije ispoštovan jer je u njemu stajalo da se vozi do Zadra i to do centra grada i autobusnog kolodvora, a ne da se vozi na 26 destinacija koje su istaknute na shuttle busevima i s pripadajućim cjenicima. Po zakonu o shuttle prijevozu, izričito je navedeno da se takva usluga obavlja samo do centra grada ili do hotela. Ovaj natječaj koji je izišao nema veze sa shuttle prijevozom – rekao je Begić.
On je rekao kako su takve ugovore dobile dvije tvrtke, ali nije želio imenovati o kojim se tvrtkama radi.
- To za nas znači da je došao tsunami da pokosi taksi-službe na zračnoj luci. Zbog čega? Pa po tri dana mi ne dobijemo jednu vožnju. Imamo obveze prema zračnoj luci koje iznose 6 tisuća kuna, imamo drugu obvezu prema Općini Zemunik na čijem području obavljamo taksi-djelatnost i kojoj za dozvole plaćamo 5 tisuća kuna, što znači 11 tisuća kuna obveza godišnje, a mi ovdje imamo tri mjeseca posla.
Nelojalna konkurencija
Imali smo sastanak s Državnim inspektoratom koji nije reagirao na naše prigovore o ovakvom shuttle prijevozu, kao što nisu reagirali ni za rad na crno. Inspektorima smo prijavili Zračnu luku kao krivca koji je potpisao takve ugovore o shuttle prijevozu – rekao je Begić, dodajući kako Zračna luka pogoduje većim taksi-tvrtkama koje promoviraju na svojim web-stranicama i preporučuju putnicima, zbog čega se manji taksisti nalaze u neravnopravnom tržišnom položaju.
- Sada ima 60 dozvola za taksi prijevoz na Zračnoj luci i to je previše, a shuttle prijevoz u takvim je uvjetima nelojalna konkurencija. Grad Zadar ograničio je broj koncesija na 110 računajući na priljev gostiju niskotarifnim linijama, ali s dozvolama Općine Zemunik broj taksista se penje na 170, što je previše – istaknuo je Begić.
- Tražimo da se provjeri valjanost natječaja koji je izišao i na kojemu piše prijevoz putnika Zračna luka Zadar – Autobusni kolodvor – Centar grada. To sad nije slučaj jer se obavlja prijevoz izvan propisanih relacija, rade se i prekrcavanja putnika. Prošlih godina prosjek naših dnevnih vožnji bile su tri ture, a sada u tri dana eventualno jedna. Od ovih 60 dozvola, 17 dozvola imaju dvije veće tvrtke, i nas ostalih 43 po jedno vozilo. Ako se ništa ne promijeni, Općini Zemunik vratit ćemo kartice i 43 radna mjesta. Bolje doma mukte spavati nego mukte raditi. To je katastrofa – rekao je taksist Zoran Šarlija.
Ćosić: Problem je u velikom broju taksi-dozvola
- Taksisti smatraju da je shuttle prijevoz sporan, ali mi ne vidimo u tome ništa sporno jer nismo ništa izmislili, sve smo proveli sukladno Zakonu o cestovnom prijevozu donesenom prošle godine kad je uvedena mogućnost dodatne usluge za tzv. shuttle prijevoz. Nismo ni znali za to dok se nisu počeli javljati prijevoznici.
S obzirom na vrijednost same nabave, odnosno shuttle prijevoza, nismo bili ni dužni provoditi natječaj. S dva smo shuttle prijevoznika potpisali ugovor s definiranim cijenama i destinacijama, a sve radi poboljšanja usluge krajnjim korisnicima, odnosno putnicima koji mogu birati da li će se do grada i dalje prevesti linijskim prijevoznikom "Liburnijom", rent-a-car vozilima, taksi-vozilima ili pak shuttle prijevozom.
Problem je nastao u činjenica da shuttle prijevoz ima nešto nižu cijenu od samog taksija, jedan manji dio posla odradi i shuttle prijevoz, što je sve skupa jako uznemirilo taksi-prijevoznike koji smatraju da su u ovom slučaju oštećeni za taj dio.
Odredišta shuttle prijevoza nisu jasno navedena u zakonu, jedan dio taksista je bijesan na "Taksi Denis" koji ima i taksi vozila i bus, ali mišljenja smo da nije problem u samom shuttle prijevozu, nego prvenstveno u velikom broju dozvola koje su izdane za obavljanje te djelatnosti kao i u drugoj konkurenciji koju imaju u rent-a-caru s obzirom da oni imaju prilično niske cijene najma automobila koje se kreću već od 8 eura dnevno.
Zračna luka Zadar s pažnjom dobroga gospodara mora voditi brigu o svim svojim prihodima s obzirom na postojeći promet putnika te stoga nismo usporedivi s drugim zračnim lukama koje imaju upola manji broj taksista, a daleko veći promet putnika i pri tome im prihodi od parkirališta nisu od tako velikog značenja kao nama – izjavila je direktorica Zračne luke Irena Ćosić.
Što kaže Zakon o prijevozu u cestovnom prometu?
Obavljanje shuttle prijevoza regulirano je člankom 54. koji kaže da prijevoz putnika između zračne luke i središta grada, odnosno hotela, može obavljati prijevoznik koji ima licenciju za unutarnji prijevoz putnika ili licenciju Zajednice za prijevoz putnika.
Prijevoz se može obavljati autobusima i osobnim vozilima (7+1), odnosno (8+1). Prijevoz može obavljati prijevoznik koji ima sklopljen ugovor sa zračnom lukom na čijem području putnici ulaze ili izlaze. Prijevoz se obavlja sukladno uvjetima i cjeniku koji utvrđuje prijevoznik u suglasnosti sa zračnom lukom.
Mišel Kalajžić
Foto: Arhiv CROPIX
Foto: Arhiv CROPIX
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....