S obzirom na veliki odljev kvalitetne radne snage u turizmu ta je djelatnost došla na samu granicu kadrovskog preživljavanja. Ne odlaze samo sposobni menadžeri i direktori već i bazni (operativni) kadar, konobari i kuhari, čistačice i sobarice, pa se postavlja pitanje tko će kvalitetno poslužiti goste, čiji se broj svake godine na zadarskom području povećava za desetke tisuća puta – upozorava Anita Merle (39), mlada i poduzetna turistička djelatnica iz Biograda na moru, koja je u desetak godina radnog staža obavljala sve vodeće i rukovodeće funkcije u hotelskoj receptivi
Da se ipak nešto pozitivno može napraviti na „domaćem terenu“, da se stečeno znanje i iskustvo može prenijeti i implementirati u domaću turističku ponudu, svjedoči upravo njen primjer.
- Nisam mogla gledati kako se kadrovski urušava naš turizam, pogotovo što su u zadnje vrijeme pojedini privatni poduzetnici koji su doslovice zalutali u turizam, izgradili objekte, natovarili sebi na leđa visoke kredite, misleći da će njihova „poslovna carstva“ donijeti dobit preko noći i tako se enormno obogatiti. Ponudu zasnivaju na kvantiteti, a ne kvaliteti, ne shvaćajući pojam i kvalitetu turističkih usluga, ne poznavajući struku i sustavno degradirajući kadrove, njihove moralne i stručne vrijednosti, prvenstveno podcjenjivačkim odnosom prema njima, potom isplatom malih, uglavnom neredovitih plaća što ih dovodi u poslovno nepovoljnu poziciju. Time stežu sami sebi omču oko vrata.
Nitko od njih ne zna ili ne želi znati da njihove „kule“ ne donose zaradu, već su kadrovi – ključ uspjeha u turizmu. U trci za zaradom nikada do sada kadar nije bio toliko podcijenjen, obezvrijeđen, degradiran od strane kvazi vlasnika i poduzetnika kao danas – kaže Merle.
Zadnje dvije godine, odnos prema turističkim kadrovima došao joj je "na vrh glave", pa je bila u dilemi: otići vani ili ostati kući i na osnovu poznanstava i kontakata, koje je godinama stjecala u turizmu sebi omogućila dobro i bolje plaćeno radno mjesto.
- Na kraju sam odlučila kreirati vlastiti put na način da sam iskoristila mogućnost korištenja poticajnih sredstava u visini 55.000 kuna od strane Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, te sam uz pomoć stručnih savjetnika, koji imaju dugogodišnje iskustvo u turizmu, otvorila "Kongres Plus", specijaliziranu turističku agenciju za poslovni turizam – kaže nam Anita Merle s kojom smo razgovarali u City Galeriji u Zadru, gdje se ovih dana otvara i ured agencije.
- Uvjerena sam da se u našoj državi može biti uspješan, ako imaš kvalitetnu ideju i radiš za sebe. Odlučila sam napraviti nešto posebno. Zašto poslovni, kongresni turizam? Kao što je poznato, poslovni turizam je specifični oblik turizma u kojem glavni motiv putovanja u određenu destinaciju nije klasični odmor i relaksacija, već sudjelovanje pojedinca ili grupe ljudi na skupovima koji imaju isključivo poslovni karakter.
Prema Strategiji razvoja turizma Hrvatske do 2020. godine, proizvod poslovnih skupova smatra se jednim od potencijalno važnijih turističkih proizvoda koji može značajno produžiti turističku sezonu te povećanom prosječnom potrošnjom gostiju pozitivno utjecati na povećanje prihoda od kongresnog turizma i turističke industrije uopće.
Zadar ima izvanredne uvjete za razvoj poslovnog (kongresnog) turizma: kvalitetan hotelski smještaj sa postojećom kongresnom infrastrukturom na relativno uskom prostoru, turističku tradiciju, dobre komunikacijske pravce u zračnom, kopnenom i pomorskom prometu, odlične institucionalne uvjete (sveučilište), povoljnu klimu, bogati fundus spomeničke i kulturne baštine, brojne manifestacije u pred i pod sezoni, ekologiju prostora što može biti zanimljivo sudionicima poslovnih skupova, ne samo u poslovnom nego i turističkom smislu. Zadar bi se na osnovu takvih parametara razvoja poslovnog turizma vrlo lako mogao brendirati u poželjnu kongresnu destinaciju – uvjerena je Merle, koja kaže kako konurencije zapravo i nemaju jer na širem zadarskom području nema takve specijalizirane agencije.
Plan je da agencija Kongres plus svim potencijalnim konzumentima usluga ponudi širok spektar usluga u koje spadaju rezervacija smještaja i kongresnih prostora, ugostiteljske usluge, koordinacija svih aktivnosti unutar ponuđenih usluga, transferi, turističke ture i razgledanje kao i druge usluge u sklopu dogovorenog „poslovnog aranžmana“.
Ipak, Zadar još uvijek nema kongresnu dvoranu, a može se podičiti za sada jedinim hotelom s pet zvjezdica koji se nalazi izvan grada, u Petrčanima. Hoće li to značiti ograničenje za poslovni turizam – pitali smo Merle.
- Ponudom hotela sa dobrom kongresnom infrastrukturom, privatnih apartmana i vila, ugostiteljstva, baziranog na autohtonim domaćim specijalitetima i morskim delicijama, uslugom transfera i rent a car-a, upoznavanjem sa povijesnim znamenitostima Zadra, obilaskom Nacionalnih parkova i Parkova prirode, prisustvom kulturnim manifestacijama boravak poslovnih ljudi u Zadru učinit ćemo uspješnim i zanimljivim u poslovnom i turističkom smislu. Do sada su najtraženiji i najisplativiji centri kongresnog turizma uglavnom bili Istra, Opatija, Zagreb i Dubrovnik, nešto manje Split i Makarska. Zadra nigdje nije bilo na kongresnim kartama. Nemamo kongresnu dvoranu, ali zato imamo niz potencijalno vrlo kvalitetnih poslovnih (kongresnih) prostora, kao što su Hrvatska kazališna kuća i prostori Sportskog centra Višnjik i Zadar na tom planu može vrlo brzo napraviti veliki iskorak. Planiramo i zakupiti nekoliko vila na zadarskom području, kako bi mogli ponuditi visoku razinu smještaja poslovnim ljudima. Naš doprinos bit će, vjerujem, velik, jer smo prva i jedina agencija takvog tipa na ovom području, što će s jedne strane povećati kvalitetu, do sada uniformirane i unificirane, zadarske turističke ponude, znatnije produžiti sezonu, a s druge potaknuti mlade ljude, da ne odlaze na rad u inozemstvo, nego da dodane vrijednosti u turizmu, svojim inicijativama, stvaraju ovdje, gdje su stekli znanje i kvalifikacije za određene poslove u toj djelatnosti – uvjerena je Merle.
Do sredstava za samozapošljavanje, Merle je uspjela doći preko radionice Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Uvjet je bio da je nezaposlena, a trebala je izraditi poslovni plan i troškovnik. S obzirom da se radilo o nečemu novom, što ne postoji u takvom obliku, poslovni plan je prihvaćen. Inicijalnim sredstvima pokrenula je posao, platila doprinose i pronašla prostor, nabavila informatičku opremu i izradila web stranice, te osigurala knjigovodstvene usluge.
Prema nekim pokazateljima, u Zadar dolazi više od dvije tisuće poslovnih ljudi dnevno, neki u tranzitu, neki i stacionarno više dana, od poslovnih sastanaka, do poslovnih ručkova, radionica, seminara i sl. Radi se o puni ljudi koji su u turističkom smislu neorganizirani u prostoru, a većina poslovnih susreta događa se u pred i posezoni, s potencijalom da dođu i u špici sezone na ljetovanje. Radi se o populaciji koja je cijele godine u tranzitu i koju treba animirati i ponuditi im sve usluge koje im trebaju u Zadru, od smještaja, do organizacije poslovnih susreta, izleta, na način da se sve usluge objedine i ponude kao paket na tržištu, a to će biti i glavna zadaća prve zadarske agencije koja u svom nazivu ima poslovni turizam. Slične agencije postoje samo u Dubrovniku, Opatiji i Zagrebu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....