I u svojoj 81. godini života brbinjski kalafat Ante - Mladen Ušković, od milja zvan Mlađo, osjeća se lepršavo, sjajno, snažno, zdravo…(ne upotrebljava nikakve medikamente), čulo se na javnom tribini naslova, naslova “Brodogradnja izvan školskih klupa“ u organizaciji zadarske Udruge „Kanata“
Brodograditelj, Male brodogradnje, u žargonu otočana kalafat, školovan u Zadru i Splitu, visokokvalificirani majstor, školovani jedriličar. Već od svoje petnaeste godine pa do danas Brbinjac Mladen bavi se malom brodogradnjom u svom škveru za popravak i izradu novih brodova. Na pitanje koliko je novih plovila izgradio, Mlađo s ponosom dodaje preko dvije stotine. Čak više nego što je drvenih brodova na vezu od Vruljice do uvale Jazina. Uvijek gospodar, privatnik koji nije nikada zakasno na posao u svoj škver. Profesionalnost par excellence, zapisujući od najranije mladosti dnevna događanja u škveru, dnevnik pun dogodovština, veselja, a ponekad i ljutnje zbog skupe sirovine, a pogotovo hrastovine, koja nije bila za upotrebe pa je trebalo zamjeniti novom.
Brod je ogledalo kalafata, drvo, toplina koja radi, diše, kojemu se diviš… A samo uz najkvalitetrniju sirovinu brod uz kreaciju kalafa postaje ljepotan na čast i diku naručitelju. Raspričao se Mlađo i o svojim naučnicima, predavanjima na tribinama, a najdraža su ipak ona u škveru na njegovom terenu učenicima nižih razreda zadarske Pomorske škole kako bi zainteresirao buduće brodograditelje za izradu novih brodova. Praktično u Brbinju, a teoretski u razredu, učenicima Pomorske škole. Mudri Mlađo, tvrdi kako ona latinska poslovica „Bez prakse si mrtav, a bez torije slijep“ i dan danas dolazi do izražaja.
Praktični rad Mlađo je najviše naučio od starih kalafata, od oca Ante…, poput sječe drva, savijanje drva, konzerviranje, te zaštite goda od gujbe u moru, davanjem pakline i drugih poslova. Raspričao se Mlađo i o vrsti brodova od samog početka maritimne hrvatske brodogradnje, od condure croatice pa do današnjih 64 vrste brodova na jezerima, rijekama i moru. Na području zadarskog i šibenskog arhipelaga imamo oko desatak tipova brodova, poput bracijete, škafa, guca, gajete, trabakula, logera…. Nažalost, sjetno će Mlađo, kalafata sve manje i manje pa umjesto nas majstora male brodogradnje pojavljuje se nova profesija, plastifikati. Prisjetio se Mlađo i razgovora sa kalafatima Istre i Kvarnera koji neki rado spominju i cijenu veza za drvene brodove a ona iznosi nula, zero.
Otkrio nam je brbinjski kalafat Ušković kako je potrebno punih šest stotina sati rada za napraviti brod od osam metara. Zaista puno, a mjesto Brbinj poznato po škverima, a njih čak tri aktivna. Ta slavna povijest prenosit će se i ubuduće putem Muzeja za malu brodogradnju u prostorijama obitelji škvera, gospodara, gospodina, visokokvalificiranog kalafata Ante Mladena Uškovića.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....