Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) kaznila je Hrvatski lovački savez (HLS) novčanim iznosom od 89 tisuća eura jer je prilikom obuke za lovce zloupotrijebio svoj vladajući položaj primjenjujući takozvane predatorske cijene, odnosno cijene znatno niže od konkurencije. HLS je snizio cijenu usluga osposobljavanja za lovce s 2500 kuna (331.81 eura) na 500 kuna (66,36 eura) isključivo zbog istiskivanja konkurencije s tržišta i jačanja svoje tržišne snage, unatoč činjenici da je stvarna cijena obuke puno veća. Zbog toga je HLS imao izniman porast broja polaznika za osposobljavanje za lovce, dok neka učilišta koja imaju dopusnice za provođenje osposobljavanja za lovce nisu imala nijednog člana, ocjena je inspekcijskog nadzora.
AZTN je rješenjem od 23. prosinca 2024., utvrdio da je poduzetnik Hrvatski lovački savez, sa sjedištem u Zagrebu u razdoblju od 1. siječnja 2022. do 31. ožujka 2024., takvim ponašanjem narušio tržišno natjecanje na mjerodavnom tržištu pružanja usluge osposobljavanja za lovca na teritoriju Republike Hrvatske, izravnim ili neizravnim nametanjem nepravednih kupovnih ili prodajnih cijena, odnosno drugih nepravednih trgovinskih uvjeta.
U provedenom postupku je utvrđeno da je u navedenom razdoblju HLS primijenio predatorsku cijenu za uslugu osposobljavanja za lovca u iznosu od 400,00 kuna bez PDV-a odnosno 500,00 kuna s PDV-om, što preračunato u euro po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro, iznosi 53,09 EUR bez PDV-a odnosno 66,36 EUR s PDV-om, koja cijena je niža od troškova pružanja navedene usluge, kako bi s navedenog tržišta istisnuo ili došao u vjerojatnu poziciju da s istog tržišta istisne jednog ili više konkurenata u cilju jačanja svoje tržišne snage, čime počinio zlouporabu vladajućeg položaja prema Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja.
Vladajući položaj poduzetnika na mjerodavnom tržištu per se nije zabranjen. Međutim, poduzetnik koji se nalazi u vladajućem položaju ima posebnu odgovornost da njegovo ponašanje nema za posljedicu slabljenje razine tržišnog natjecanja koja na tržištu postoji, s obzirom na to da takav poduzetnik može u značajnoj mjeri utjecati na razinu i razvoj učinkovitog tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu, stoji među ostalim u rješenju AZTN-a.
Predatorske cijene su cijene proizvoda ili usluge koje su manje od troškova njegove proizvodnje odnosno pružanja, a njih mogu primijeniti oni poduzetnici u vladajućem položaju koji za vrijeme primjene takve cijene imaju mogućnost opstati na tržištu, što im omogućuju znatni financijski resursi ili dobit na drugom tržištu na kojem je takav poduzetnik prisutan. U tom smislu, kada je poduzetnik koji primjenjuje predatorsku cijenu u vladajućem položaju samo na jednom od više tržišta, tada se takva predatorska cijena može primijeniti na bilo kojem od mjerodavnih tržišta na kojima taj poduzetnik djeluje, pa i na onom na kojem nije u vladajućem položaju, ako je riječ o susjednim tržištima koja su na neki način ekonomski povezana.
Iz rezultata provedenog postupka proizlazi da se HLS nalazi u vladajućem položaju na skupini povezanih susjednih tržišta na kojima na temelju posebnih propisa jedini pruža usluge koje su stoga zaštićene zakonskim monopolom, te da je koristeći dobit iz tih tržišta na mjerodavnom tržištu pružanja usluge osposobljavanja za lovca na teritoriju Republike Hrvatske na kojemu nije u vladajućem položaju, unakrsno financirao svoje aktivnosti sredstvima ili resursima različitima od onih koja uređuju uobičajeno tržišno natjecanje.
Osim toga, kako je u konkretnom slučaju bilo potrebno utvrditi cijenu ispod koje predmetnu uslugu nije moguće pružiti, AZTN je utvrdio da trošak provedbe programa osposobljavanja za lovca nije pokriven cijenom od 400,00 kuna bez PDV-a (što preračunato u euro po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro, iznosi 53,09 EUR bez PDV-a), te da razliku između navedene cijene i stvarnog troška pružanja predmetne usluge HLS unakrsno financira sredstvima županijskih saveza i drugih članica ili svojim sredstvima stečenim na skupini povezanih susjednih tržišta na kojima na temelju posebnih propisa jedini pruža usluge koje su stoga zaštićene zakonskim monopolom.
Rješenjem AZTN-a zabranjuje se poduzetniku Hrvatski lovački savez svako takvo daljnje postupanje te mu se, na temelju prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu u 2023. godini, izriče novčana kazna u iznosu od 89.935,20 eura.
Također, u svrhu otklanjanja štetnih učinaka utvrđenog protupravnog postupanja, HLS-u je naložena mjera uspostaviti odvojeno knjigovodstvo troškova tako da računovodstveno razdvoji troškove ostvarene na tržištu pružanja usluge osposobljavanja za lovca od troškova ostvarenih na tržištima na kojima jedini pruža usluge koje su stoga zaštićene zakonskim monopolom te zasebnim pravnim poslom sklopljenim s njegovim članicama koje na bilo koji način sudjeluju u provedbi programa osposobljavanja za lovca koji taj poduzetnik provodi. Također treba ustrojiti transparentan sustav transfernih cijena svih pojedinačnih usluga u stvarnim količinama koje pri provedbi toga programa koristi od svojih članica kao dobavljača, koje cijene odgovaraju tržišnim cijenama koje bi zaračunali trećima, odnosno konkurentima HLS-a ili barem stvarnim inkrementalnim troškovima proizvodnje predmetnih usluga. Navedenu mjeru je HLS obvezan ispuniti u roku od 4 mjeseca od dostave rješenja AZTN-a.
Lovci sa kojima smo razgovarali se pitaju tko će i od kojih sredstva platiti kaznu od 89 tisuća eura. Hoće li se kazna naplatiti povećanjem članarine za 70 tisuća lovaca koji su članovi HLS.-a, vrijeme će pokazati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....