Škverani ne odlaze ni na posao, na čekanju su već četiri mjeseca, a pogonu su zbog financijske krize isključeni voda i struja.
Agonija je počela otkako je "Greben" preklani potpisao 13,3 milijuna eura vrijedan ugovor za izgradnju šest ophodnih brodova namijenjenih stožeru grčke Obalne straže u Pireju. Posao koji je kod sklapanja ugovora 13. siječnja 2014. izgledao kao formula za oživljavanje brodogradilišta, zbog kašnjenja isplate "robe" izrodio se u nepremostiv problem.
Zapelo je i s isporukom. Od šest naručenih ophodnih brodova, grčkoj Obalnoj straži isporučena su dosad samo dva. No, Grci su platili samo jedan, šest mjeseci nakon isporuke, u siječnju 2015. godine. Kašnjenje isplate ostatka narudžbe očekivano je izazvalo teškoće u likvidnosti i poslovanju "Montmontaže Greben".
– Ostali smo i bez novca i bez opreme. Naše je brodogradilište u najtežem razdoblju od svoga postanka, na korak do gašenja proizvodnje. "Greben" je mjesecima pust, a radnika je svakim danom sve manje. Ljudi nemaju izbora, podnose zahtjeve za otkaz ugovora o radu, da barem preko Zavoda za zapošljavanje dobiju neku naknadu. Na početku krize bilo nas je 150 zaposlenih, sad nas je 110. Ako se nešto hitno ne promijeni, prijeti nam propast – pribojava se Albino Vlašić, sindikalni povjerenik "Grebena".
Za nastalu situaciju dijelom krivi sadašnju upravu, a dijelom HBOR koji je, podsjeća, svojedobno preuzeo jamstva za posao s grčkom Obalnom stražom.
– U rješavanje problema trebale bi se uključiti i diplomacija i nova Vlada, Ministarstvo vanjskih poslova i gospodarstva. Jer, gubitak tolikih radnih mjesta u Veloj Luci ista je katastrofa kao da u Zagrebu propadne tvrtka s 30 tisuća radnika – kaže povjerenik Vlašić, u "Grebenu" zaposlen na poslovima mehaničara.
Na navozima velolučkog škvera trenutačno leže dva poludovršena broda. Direktor brodogradilišta Mladen Žanetić medijima je kazao kako, u slučaju da s Grcima bude raskinut ugovor, postoji mogućnost da patrolna plovila za nadzor morske granice preuzme naše Ministarstvo unutarnjih poslova.
– MUP RH dobiva poticaje iz Europske unije za ovakav tip brodova za obranu schengenske granice, te kod njih postoji volja, ali ti su razgovori u početnoj fazi – rekao je direktor Žanetić.
Kad smo ga u srijedu kontaktirali, Žanetić je pitao što nas zanima, a kad je čuo, zamolio je da nazovemo kasnije i – ostao nedostupan.
Hoće li MUP doista preuzeti ugovorne obveze od Grka kako bi pojačao patrolnu flotu, doznat će se tek nakon što Vlada Tihomira Oreškovića preuzme vođenje Hrvatske.
Ugovor s grčkom Obalnom stražom potpisan je pod uvjetom da 75 posto investicije financira EU preko programa za osiguranje vanjskih granica, a ostatak grčko Ministarstvo pomorstva, trgovine i Egeja. Brodovi dužine 24,7 metara i maksimalne brzine 32 čvora imaju kapacitet od sedam članova posade i mogućnosti prihvata dodatnih 25 ljudi. Hoće li ploviti po grčkom ili hrvatskom moru ili do daljnjeg ostati nedovršeni u "Grebenu", nitko ne zna.
DAJTE MI OTKAZ'Greben' je mjesecima pust, a radnika je svakim danom sve manje. Ljudi nemaju izbora, podnose zahtjeve za otkaz ugovora o radu, da barem preko Zavoda za zapošljavanje dobiju neku naknadu, kaže sindikalist Vlašić |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....