Dubrovački akademski slikar Lukša Peko otvorio je u Galeriji Flora izložbu slika i grafika "Tri gracije". Sveukupno je izloženo 25 radova (13 slika, 12 grafika), a organizator izložbe je Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Dubrovnik.
Izložene slike novijeg su datuma (osim jedne!) i završene su 2025. dok su grafike završene 2019. Zanimljivo je kako mu je ovo prva samostalna izložba u Florinom domu. Prethodno je najavio kako će mu ona biti ujedno i posljednja izložba u karijeri te da više neće izlagati.
- Akt nije lako napraviti, teško je, morate ga znati nacrtati, treba poznavati ne liječničku, nego slikarsku anatomiju. Šest godina sam svaki dan crtao aktove i jedino na čemu možete naučiti crtati je ljudsko tijelo. Veseli me još uvijek crtati i slikati akt... Najprije sam napravio 10 grafika i trebala je to biti jedna grafičko-pjesnička mapa, međutim, nisu mi odobrena sredstva... Ali, napravio sam još pet grafika tako da ih ima sveukupno 15, a izlažem ih 12. "Tri gracije" su Zeusove kćeri, mile, drage, lijepe... Na mojim grafikama nisu baš ni mile ni drage ni lijepe, ali sam se tu malo zafrkavao... Uvijek kad radim grafike, mogu ubaciti razne stvari, tu su i neke životinje poput žirafa, na jednoj je ovca, na drugoj dikobraz... Te "Tri gracije" napravio sam u 15 pozicija..., kazao je Peko te dodao:
- Nije se baš lako pozabaviti aktovima. Kad bi imao model, to bi možda bilo lakše. Radio sam ih napamet... Kad radite akt, morate paziti na neke stvari, može jedna noga ili ruka biti veća, ali ne možete baš pretjerivati! Koliko vidim, vrlo malo umjetnika se danas bavi aktom zato što je puno lakše napraviti stablo, hoće li ono biti veće ili manje, svejedno je, ali ljudsko tijelo ima svoj ‘program‘... Možete nešto povećati ili smanjivati, ali mora to biti uobličeno i u sinkronizaciji, mora odgovarati jedno drugome, bez obzira što je nešto malo veće ili nije. Imate problem što morate ruku napraviti tako da sliči na ruku, ne može sličiti na lopatu! Također, izložio sam šest slika, riječ je o Modroj sobi s pogledom na Fuji. To je ugašeni vulkan koji je nevjerojatno puno puta prikazan na grafikama velikih japanskih grafičara Hokusaija, Hiroshigea, Utamaroa... Kod svih koji su živjeli u Tokiju u daljini imate Fuji. Odlučio sam se da tih šest slika bude u modroj sobi... Smjestio sam ih u tamnoj sobi da bih istaknuo njihovo tijelo, da bude svjetlije jer akt ne smijem biti taman, istaknuo je Peko koji je prethodno najavio kako će mu izložba u Flori biti posljednja a kako njegov atelje ostaje otvoren za sve zainteresirane koji žele pogledati njegovo stvaralaštvo.
- Povezujući tradiciju dubrovačke kolorističke škole s aktualnim likovnim tendencijama, Lukša Peko zauzima posebno mjesto na dubrovačkoj umjetničkoj sceni, ponajprije zahvaljujući dosljednom, ali uvijek istraživačkom pristupu figuraciji. Izložbom naslovljenom "Tri gracije" okuplja dvanaest grafika u tehnici suhe igle te trinaest ulja na platnu, uglavnom iz ciklusa Modra soba s pogledom na Fuji, ali i radove jednostavno naslovljene Ružičasti sjedeći akt, Ležeći akt, Crveni akt, Sjedeći akt... Iako su obje cjeline izvedene u različitim medijima, povezuje ih autorova postojana fascinacija ljudskim likom, ovom prilikom ženskim aktom, i promišljanje prostora u kojem se to tijelo pojavljuje, transformira i simbolički iščitava. Žensko tijelo u ovim radovima prolazi kroz niz formalnih i konceptualnih pomaka, od monumentalne, gotovo skulpturalne prisutnosti i konstrukcijske analitičnosti u grafikama, do kolorističke zasićenosti, taktilne mekoće i intimne atmosfere u uljima na platnu. Svaka od gracija nosi svoje prostorno okruženje i ritam, a prisutnost životinja dodatno uvodi element začudnog i simboličnog. Tijelo u tim grafikama nije samo objekt gledanja već je svojevrsni stroj, nositelj arhitektonskih i kozmičkih kodova.
- U seriji ulja na platnu Modra soba s pogledom na Fuji, Pekova se figuracija pomiče prema intimnijem, naoko senzualnijem registru. Boja preuzima primat: tamno crvene površine prostirke i ružičasti tonovi kože kontrastiraju tamnoj, točkasto strukturiranoj pozadini, dok mali prozor, slika unutar slike, otvara pogled na ikonografski prepoznatljiv motiv planine Fuji. Upravo taj medijativni element, otvoreni prozor, introspektivnoj modrini sobe otvara beskraj i slobodu pejzaža, unoseći pritom ironično poigravanje s dalekim i egzotičnim svjetovima te diskretno odajući autorovu sklonost japanskoj umjetnosti. Lukša Peko u oba medija gradi slike koje traže spor pogled – pogled koji se zadržava i postupno otkriva pod-slojeve i njihova značenja, pritom preispitujući tradicionalne motive i njihova ustaljena ikonografska čitanja, napisala je Helena Puhara.
Izložba ostaje otvorena do 2. rujna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....