StoryEditorOCM
DubrovnikZabrinjavajuće!

Sve veći broj djece s teškoćama u razvoju: na dubrovačkom području nužna modernizacija škola!

Piše Silvia Rudinović
22. kolovoza 2025. - 07:56

Podaci Službe školske medicine pri Zavodu za javno zdravstvo Dubrovačko-neretvanske županije govore o velikom broju djece s teškoćama u razvoju koja zahtijevaju primjereni oblik odgoja i obrazovanja. Služba ukazuje na činjenicu da se zadnjih deset godina značajno povećala potreba za formiranjem razreda djelomične integracije.

Na upisu u prvi razred, ukupno je pregledano 481 dijete u Dubrovniku. Školu je upisalo 435 djece, za 46-ero (9,6 posto) je predložena odgoda za jednu godinu. Od toga, 15-ero je djece s većim teškoćama u razvoju, među njima devetero s dijagnozom autizma. Dakle, svako treće dijete kojem je ove godine na pregledu odgođen upis je s većim teškoćama u razvoju, a svako peto je dijete s autizmom.

Istovremeno, u prvi razred je upisano 25 djece s rješenjem o primjerenom obliku odgoja i obrazovanja, njih 12 s dijagnozom autizma. Osmero djece je dobilo rješenje o obrazovanju kroz djelomičnu integraciju (sukladno čl. 8. st. 5.), od čega njih petero s dijagnozom autizam i još troje s drugim većim teškoćama u razvoju.

- U prosjeku, na upisu u prvi razred, godišnje je četvero do šestero djece koja zahtijevaju takav oblik podrške u obrazovanju. Moram dodati da, kroz školovanje, određen broj djece koji se obrazovao po nekom drugom obliku obrazovanja zbog nemogućnosti da usvaja školska znanja na taj način, također dobije rješenje sukladno čl.8.st.5., a tu je i dio djece koja nisu s područja grada Dubrovnika ali gravitiraju mu, pa ovaj broj povećava i određeni broj djeca iz Župe dubrovačke koja imaju potrebu za ovim oblikom obrazovanja – napominje voditeljice Službe školske medicine Matija Čale Mratović, dr. med.

image


 

Sasa Buric/Cropix

Ove brojke nisu samo statistički pregled jedne upisne godine, nego poziv na reakciju vlasti, službi, institucija, autora razvojnih planova,... Je li konačno došlo vrijeme da se, osim ljudskih resursa, prilikom izgradnje novih ili dogradnje starih škola, vodi računa o potrebi za kvalitetnim prostornim rješenjima za djecu s teškoćama u razvoju za sve programe koji se određuju temeljem utvrđenih psihofizičkih sposobnosti učenika?

- Sve školske ustanove obvezne su osigurati potrebne primjerene uvjete i potrebnu pedagoško-didaktičku opremu za školovanje učenika s teškoćama u razvoju – kažu iz Ministarstva.

Kad su u pitanju posebni razredni odjeli i posebne odgojno-obrazovne skupine, one se mogu ustrojiti uz prethodnu suglasnost Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih. Pritom se traži očitovanje škole o prostornim i kadrovskim uvjetima za provođenje programa.

Nesnalaženje

Dječja pravobraniteljica za djecu lani je iz čitave Hrvatske primila 14 posto više prijava vezanih uz povredu prava djece s TUR-om na odgoj i obrazovanje, u odnosu na godinu ranije. Često se pokazalo da teškoće učenika proizlaze iz nesnalaženja da se svakom učeniku pristupi u skladu s njegovim specifičnim potrebama, navode iz Ureda dječje pravobraniteljice, ali ističu i da je „za podizanje kvalitete inkluzivne prakse nužno da škola bude opremljena primjerenim didaktičkim sredstvima i tehnologijom prilagođenom učenicima s TUR-om kako bi im se omogućila kvalitetna nastava”.

Tijekom prošle školske godine, bilo je 35 učenika s teškoćama u razvoju koji svladavaju poseban program, uz individualizirane postupke u posebnom razrednom odjelu, u osam osnovnih škola Dubrovačko-neretvanske županije. Za nadolazeću školski godinu, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih zaprimilo je zahtjeve za ustrojem posebnog razrednog odjela Osnovne škole Montovjerna i Osnovne škole Lapad u Dubrovniku.

Iz gradske uprave kažu kako je njihov Upravni odjel za obrazovanje, šport, socijalnu skrb i civilno društvo za iduću godinu zatražio suglanost Ministarstva za osam odjela djelomične integracije u gradskim školama.

- Do protekle su školske godine djelovala tri odjela djelomične intergracije, u OŠ Ivana Gundulića i dva odjela u OŠ Lapad, dok je Grad dao pozitivno mišljenje i za treći odjel te su radovi na preuređenju prostora u tijeku. Isto tako, izdano je pozitivno mišljenje za otvaranje odjela djelomične integracije u još dvije nove škole, OŠ Montovjerna i Mokošica, te su i u njima pripreme već u tijeku. Škola Mokošica u tom će slučaju odjel djelomične integracije organizirati u postojećoj školskoj zgradi, dok za ubuduće ostaje mogućnost da se odjel organizira i u novoj školskoj zgradi, koja je trenutačno u izgradnji -  odgovorili su iz Grada Dubrovnika.

26. listopad 2025 21:09