Reprogramiranje nastavka filma o ubojitoj robotskoj lutki načinilo je “M3gan 2.0” žanrovski drukčijim od prethodnika. Puštena u kina početkom 2023., “M3gan” se pozicionirala kao terminatorski odgovor na niskobudžetne “killer doll” horore tipa “Dječja igra” i “Annabelle”, sve uz dozu samosvjesne satire. “M3gan 2.0” je zadržala satiru, ali i promijenila žanr od “sci-fi” horora do ljetno-blockbusterskog SF akcijskog trilera, modelirana prema “Terminatoru 2”.
Može se reći da je M3gan je dobila “upgrade” od “Child’s Play” Chuckyja do “T2” Arnieja. Lik koji je u hipu stekao veliku popularnost i postao opće mjesto “memeova” prolazi put od negativke do junakinje u nastavku, baš kao Schwarzeneggerov Terminator nakon što je bio reprogramiran da obrani Johna Connora od tehnološki naprednijeg robotskog likvidatora.
Stoga, AI-jevska M3gan ponovno će biti napravljena u formi lutke-robotice (opet je utjelovljuje Amie Donald, a glas joj nanovo posuđuje Jenna Davis) da od odmetnute ubojite kiborgice zvane Amelia (glumica u usponu Ivanna Sakhno) spasi malu Cady (Violet McGraw), izvorno programirana da je čuva kao kreacija njezine prezaposlene tete Gemme (Allison Williams; “Bježi”), inžinjerke robotike, ovdje nalik Sarah Connor iz “Terminatora 2” u mrzim-volim odnosu s starim-novim robotskim (ne)prijateljem.
Amelia je predstavljena u uvodnoj sceni kako se otima kontroli kao supermoderno prototipno vladino oružje i terminira sve pred sobom. Scena se odvija “blizu tursko-iranske granice”, kao da je riječ o nekom globtroterskom akcijskom trileru poput “Nemoguće misije”, i to odmah u startu izvrće očekivanja od nastavka u kojem M3gan ima i jednu scenu skoka/letenja zrakom u aerodinamičnoj “wingsuit” opravi, tj. provale u tajnu vojnu bazu u stilu Ethana Hunta.
S obzirom na njezin spol, Amelia je više T-X (Kristanna Loken, “Terminator 3”) nego T-1000 (Robert Patrick, “T2”), ali objedinjuje ona i druge robotice-prethodnice poput Marije iz “Metropolisa” (Brigitte Helm) i Eve VIII (Renée Soutendijk, “Žena uništitelj”). SF-ovska vibra osamdesetih i devedesetih njeguje se u kadru, od “RoboCopa” do “MARK-13” i “Generacije 1999”, pa i “Vrste II” računajući tranziciju Megan od izvorne zlice do potencijalne spasiteljice koja sada izgleda kao spoj kiborgica iz filmova “Alita, anđeo borbe” (Rosa Salazar) i remakea “Duha u oklopu” (Major u tumačenju Scarlett Johansson).
Kad Amelia jednom muškarcu slomije vrat u hotelskoj sobi i uslijedi “rez” na “breaking news” na TV-u, to je nešto što bi se moglo naći i u “RoboCopu 2”. Horor je nestao iz “M3gan”, ali satira je ostala u nastavku koji je doživio žanrovsku strava-znanstvena fantastika promjenu kao “Sretan dan smrti 2”, također film iz kataloga kompanije Blumhouse.
Pohvalno je da nova “M3gan” ne kopira original i nije rutinski, komercijalno izvojevani nastavak, već operira izvan matičnog žanra prethodnika, svjesno riskirajući da ne bude ono što fanovi traže (robotska “Dječja igra 2”) i ne donese jednako visoke prihode na box-officeu, što bi se filmu moglo isplatiti na duže staze kad se slegnu kriva očekivanja.
Međutim, kao i mnogi suvremeni nastavci “M3gan 2.0” odveć komplicira priču, račvajući radnju na nekoliko “hit&miss” podzapleta i rastežući zbivanja na gotovo dva sata. Pritom, Gerard Johnstone kao da se nećka se je li “pro” ili “contra” umjetne inteligencije, ali svakako biva tematski relevantan, apelirajući na sigurnije zakone u vezi tehnologije, kritizirajući milijarderske “tech” megalomanijake u posjedstvu AI alata i tražeći ljudski element u svemu tome, čak i u M3gan koja će u jednoj sceni plesati robotski ples kao da je čovjek i zapjevati pjesmu “This Woman’s Work” Kate Bush (u prvom filmu je to bila “Titanium”; David Guetta ft. Sia).
Ipak, Gemma neće kao Sarah Connor kazati “Ako stroj može naučiti vrijednost ljudskog života, možda možemo i mi”, nije “M3gan 2.0” tako poetična i egzistencijalna kao “Terminator 2”, ali zato je na trenutke akcijski suluda. Johnstone je orkestrirao jednu montažu M3ganina treninga i film je općenito borilački nastrojen, citirajući naslove iz opusa Stevena Seagala (“Iznad zakona”, “Otporan na metke”) čiji plakat Cady drži u školskom ormariću otkako trenira aikido.
Borilačka koreografija pokriva akciju od kostolomnog Seagala do “Alite” i “Upgradea” kad M3gan umno kontrolira Gemmine tjelesne pokrete. Akcijski vrhunac je, dakako, megdan dviju robotica. Ako ste se ikad pitali kako bi izgledao duel Alite i T-X ili Major i Marije, “M3gan 2.0” daje odgovor.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....