"Upoznajmo Tijardovića da bismo ga više voljeli", mogao bi biti moto ove godine, kad će u Splitu biti prilike mnogo toga čuti i vidjeti o najomiljenijem operetnom autoru, kao i jednako značajnom glazbenom geniju, skladatelju Jakovu Gotovcu.
Jer, osim najpoznatijih i za Splićane kultnih "Splis‘kog akvarela" i "Male Floramye", Tijardović je ostavio iza sebe mnogo veće glazbeno, pisano i likovno nasljedstvo koje – srećom – evo u 2025. godini dolazi pred publiku.
Prva po redu u svibnju u Hrvatskom domu je premijera glazbene komedije "Avantura u Šangaju", a za otvaranje "Splitskog ljeta" u srpnju priprema se velika Tijardovićeva opera "Dioklecijan".
Obje predstave pripremaju dirigent Hari Zlodre i redatelj Ivan Leo Lemo.
Nepoznati Tijardović
Dirigent splitskog HNK-a i profesor na Umjetničkoj akademiji Hari Zlodre smatra se najboljim poznavateljem Tijardovićeva i Gotovčeva opusa. Vrlo je zadovoljan jer se pripremaju rijetko izvođena djela.
– Bilo je već i vrijeme da se posvetimo Tijardoviću! – smatra on.
– Mi ga poznajemo kao da virimo kroz ključanicu – segmentarno. I onda nam je sladak, smiješan i humorističan, a nemamo pojma koliko on visoko kotira u europskoj glazbi onoga vremena. Koliko je dobar u opereti "Avantura u Šangaju", toliko je zanimljiv u velikoj, "grand" operi kao što je "Dioklecijan", a tu već govorimo o sasvim drugom Tijardoviću, koji može biti itekako ozbiljan.
Prije nekoliko godina dobio sam na dar "Avanturu u Šangaju", u ruke su mi došle tvrde, lijepo oslikane, elitne korice Martona iz Beča, s fantastičnim tiskom i elaboratom svake uloge na njemačkome jeziku. Tijardović je napisao ovu glazbenu komediju 1937. u Berlinu. Iako je on naveo da je "operetna drama", što se meni više sviđa, izdavač je to promijenio.
Nisam mogao vjerovati da su Austrijanci toliko cijenili našeg Tijardovića, da su uložili toliko truda. Pa on ni do dana današnjeg kod nas nije tako krasno tiskan! Ne možete vjerovati!
A tek kad sam sjeo za klavir i počeo lagano prosviravati, kad sam vidio kakva je to vrhunska glazba! Operetna, u duhu godina kada je pisana, prava europska glazba. Zadivilo me koliko je to kvalitetno. Uvijek sam govorio da je Tijardović za nas ono što je Amerikancima Gershwin. Ali na jako, jako visokoj razini – kaže dirigent Zlodre.
Pred publikom 15. svibnja
Pripreme za "Avanturu u Šangaju" već su u odmakloj fazi jer premijera se u Hrvatskom domu sprema za 10. svibnja, a namijenjena je članovima Hrvatskog društva skladatelja, čiji je Tijardović bio prvi predsjednik, a ove godine oblježava 80 godina djelovanja.
Za publiku se ova glazbena komedija izvodi 15. svibnja.
"Avantura u Šangaju" ima tri čina, s četiri pjevane uloge i jednom govornom. Što možemo očekivati? – pitamo redatelja Ivana Lea Lemu, koji je adaptirao izvorni libreto Alena Stevena Dalea.
– "Avantura u Šangaju" nanovo je otkriveno djelo maestra Tijardovića. Koliko znam, praizvedeno je početkom 60-ih u splitskom, a zatim u osječkom HNK-u. Kao i u njegovim uspješnicama "Floramye" i "Akvarelu", i u ovoj opereti zavodi neodoljivim melodijama i lepršavim glazbenim stilom kojim opisuje dvije ljubavne priče.
Priča se odvija 1927. godine (u godini zeca) u Šangaju, kada je to bio uzavreli kozmopolitski grad, melting pot kultura i nacija, svjetskih putnika i švercera, bohema i umjetnika. Zvali su ga "Pariz Orijenta".
Kroz Šangaj su prolazile razne kolonijalne vojske, a posebnu društveno-političku napetost izazivala su dva kinesko-japanska rata, fabularno iskorištena i u ovoj opereti. Naime, baš to ratno trenje izazove tragični rasplet romanse mistične Min i markantnog engleskog oficira Reginalda Smileyja.
Azijatkinja i Europljanin imaju drukčije definicije i demonstracije ljubavi i časti. Ta svjetonazorska disproporcija i različito poimanje tradicije stvaraju melodramamatični meandar kojim plovimo slušajući i suosjećajući.
Autori skloni patosu i romantici često su orijentalisti. Tako je i naš mestro Tijardović bio inspiriran Dalekim istokom i u njemu je našao okvir za ovu glazbenu meditaciju o ljubavi.
Rasplet u kabaretu
Prvi se čin događa u jednoj od kuća u takozvanom engleskom sektoru u Šangaju, drugi čin nas vodi na ulice i u jednu od brojnih šangajskih čajana. Fun fact: Šangaj je u to vrijeme bio grad s najviše kavana na svijetu.
Treći čin je predstava u predstavi. Naime, poprište raspleta je kabaret klub Hanka Dodswortha.
Baš taj treći čin inspirirao nas je na inscenaciju u kabaretskom kodu. U želji da što adekvatnije parkiramo ovu operetu na scenu splitske koncertne dvorane, adaptirao sam libreto u "story telling" format, u kojem Reginaldov sluga Bonnie prepričava avanturu svog poslodavca.
Integralna verzija "Avanture u Šangaju" ima zborske i baletne dionice, ali mi smo je prilagodili proporcijama naše pozornice i produkcije. Naravno, svi krucijalni dijelovi su ostali i u našoj verziji. Prvenstveno mislim na zbilja divne arije i duete, koji su i meni i izvođačima već ušli u srce.
Vizualni kontekst je skyline Šangaja u kojem je kabaret klub. Naravno, za "china charm" tu su i nezaobilazni kineski lampioni – kazao je redatelj Lemo.
Ulogu mlade, fatalne Japanke Min-Sai-Che pripremaju sopranistice Neda Pejković i Sara Žuvela. Njezina partnera, britanskog oficira Reginalda Smileyja, u alternaciji tenori Bože Jurić Pešić i Ileš Bečei. Ulogu vlasnika kabareta Hanka Dodswortha nosi bariton Erol Ramadanović, a njegove partnerice, pustolovke Jessey Morney, mezzosopranistica Jelena Kordić, također i Dora Jana Klarić.
Slugu Bonnieja tumači glumac Mihael Elijaš.
Gosti iz Sarajeva
Na pozornici je i Komorni orkestar Tijardović (Željko Milić, Lucija Barišić, Toni Tranfić, Sunčana Tušek, Boris Žuvela, Piero Malkoč i Valter Lovričević), kostimograf i scenograf je Slaven Krejačić, a koreografiju potpisuje Baletni studio Dimache.
– Dragi kolege Iloš Bečei i Erol Ramadanović naši su gosti iz sarajevskog Narodnog pozorišta. To mi je posebno drago jer NP Sarajevo je, možemo tako reći, i Tijardovićev teatar, u kojem je on desetljećima rado igran autor. I sada im je na repertoaru "Mala Floramye"! A svi se još sjećaju zlatnih vremena Gertrude Munitić i njezine Floramye na toj pozornici.
Svi skupa smo jako zahvalni Hrvatskom domu – Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića, na čelu s ravnateljicom Vanesom Klevom, na zbilja iznimnom produkcijskom i ljudskom gostoprimstvu. Moram napomenuti da je produkcija predstave neuobičajena za koncetne dvorane specijalizirane za ugošćavanje glazbenih umjetnika, ali ovaj mali, vrijedni i okretni tim uspijeva napraviti posao predviđen za puno veće institucije, s puno više suradnika – dodaje redatelj, koji će se nakon mnogo godina provedenih u Zagrebu sada ipak malo dulje zadržati u rodnom gradu.
Nakon "Avanture u Šangaju" čeka ga – "Dioklecijan" i Splitsko ljeto:
– Neopisiva mi je čast za otvaranje Splitskog ljeta režirati praizvedbu Tijardovićeva "Dioklecijana". Veliki dio te divne opere iz 1964. godine splitska publika imala je prilike vidjeli u produkciji Umjetničke akademije u Splitu pod ravnanjem maestra Zlodre i u režiji kolege Gorana Golovka.
‘Dioklecijan‘ - napokon!
Do sada sam dva puta režirao operete majstora Tijardovića i svaki put je to bilo divno iskustvo u kojem sam rastao i kao Splićanin i kao redatelj. Maestro Tijardović je umro 1976. godine zmaja, kada sam se ja rodio, tako da nekad imam osjećaj – a molim vas shvatite me vrlo ponizno prema liku i djelu našega najvećeg sugrađanina – da mi je predao štafetu kreativnog svjetla koju sa srcem pokušavam prenijeti dalje, novim publikama i novim generacijama.
"Dioklecijan" je monumentalna opera po libretu Branka Radice od devet slika u kojima pratimo formativne događaje u životu i karijeri osnivača našeg grada Dioklecijana. Kao i našem gradu, tako je i Dioklecijanovu životu svjetonazorski i duhovni kontrapunkt bilo kršćanstvo. Odlazak graditelja naše Palače i dolazak graditelja naše duhovne povijesti glavna su okosnica ove nikad integralno izvedene opere.
Činjenica da se tek sada, više od 60 godina nakon što je skladana, izvodi, svojevrsni je kulturocid koji ovaj novi Split i njegov teatar ispravljaju. Sve u svemu, slavimo Tijardovića i guštajmo u proljeću! – poručuje Lemo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....