StoryEditorOCM
Ostalosvaka čast

Maturanti izradili seriju ekskluzivnih suvenira za Arheološki muzej: ‘Mogu stajati rame uz rame s profesionalcima‘

Piše Toni Ćapeta
19. prosinca 2025. - 17:28

Da škola ne mora biti dosadna i da nastava može imati i svoju praktičnu, primjenjivu stranu pokazala je to splitska Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju, čiji su učenici u suradnji s osobljem Arheološkoga muzeja u Splitu izradili limitiranu seriju suvenira za muzej na temelju triju artefakata.

Nadahnuti spomenicima koje su upoznali u muzeju koji su izloženi u sklopu izložbe "Ecclesia et Regnum – Splitski crkveni sabori 925. i 928. godine", koja je ovoga mjeseca održana u Arheološkome muzeju i koja će biti otvorena do ožujka 2026., učenici iz četvrtog razreda smjera metal te iz prvog razreda smjer dizajner grafičkih proizvoda – uz mentorsko vodstvo profesorice Antonele Zagorac i profesora Marija Franića – izradili su limitiranu seriju ekskluzivnih suvenira.

image

Jedan od unikatnih suvenira inspiriran hrvatskom kulturnom baštinom

Saša Burić/Cropix

Visokokvalitetna linija

U studenome ove godine projektu se pridružio i smjer grafičkog dizajna iste škole, koji je preuzeo izradu ambalaže, ali i kolegica Zrinka Bajić-Franković iz konzervatorsko-restauratorskoga odjela Arheološkoga muzeja u Splitu koja je surađivala na povezivanju metalnih i staklenih dijelova u jednu cjelinu.

Rezultat ove suradnje jest posebno dizajnirana, visokokvalitetna linija suvenira koju je Arheološki muzej u Splitu otkupio i uvrstio u svoju suvenirsku ponudu. Riječ je o suvenirima nastalim na temelju triju artefakata: par sljepoočničarki s jednom jagodom iz 10. stoljeća, pronađena uz crkvu sv. Petra u Muću Gornjem, zatim relikvijani križ (enkolpij) u bronci iz crkve sv. Marte u Bijaćima iz 11. stoljeća te bočna letva pluteja oltarne ograde iz Majdana u Solinu iz 11. stoljeća.

image

Ana Nikšić, Luka Donadini i Antonela Zagorac

Sasa Buric/Cropix

Profesorica Zagorac, mentorica učenicima na projektu u izradi metalnih predmeta, istaknula je da je projekt nastao u sklopu općenacionalnoga obilježavanja 1100. godišnjice osnutka Hrvatskoga Kraljevstva. "Htjeli smo napraviti jednu lijepu priču, na način da djeca dođu u muzej i da im muzejski pedagog sve objasni, da prošeta s njima, pokaže im artefakte. Pedagog Luka Donadini organizirao je učenicima escape room, odnosno potragu za blagom, što im je bilo osobito zanimljivo te su se tako upoznali s onim artefaktima koje su trebali dizajnirati te pretočiti u suvenir, istaknula nam je prof. Zagorac.

Ravnateljica Sela Tecilazić naglasila je da joj je vrlo važno da njezina škola i učenici ulaze u ozbiljne projekte koji su povezani za ozbiljne kulturne i umjetničke ustanove.

image

Lukas Vuletić i Marin Raan

Sasa Buric/Cropix

"Učenici su imali priliku i, rekla bih, privilegij, upoznati se s vrhunskim stručnjacima iz muzeja te našim mentorima koji su im na konkretnim artefaktima pokazali i sam rad u njihovu materijalu, ali i tu vezu, tu sponu s hrvatskom kulturnom baštinom", istaknula je, kao i to da je školi od velike važnosti nastaviti suradnju na ovakvim projektima. "Mi ne volimo da se nastava banalizira", zaključila je Tecilazić.

Magistra dizajna Ana Nikšić, mentorica učenicima na projektu u grafičkom dizajnu i izradi ambalaže, rekla je da se vizualni dizajn temelji na ručnoj liniji koja simbolizira proces savijanja metala te jedinstvenost svakoga komada. "Cilj dizajna bio je stvoriti ambalažu koja ne dominira proizvodom, već ga tiho naglašava i zato ima čistu formu, suptilnu tipografiju i ručno crtanu liniju koja asocira na savijanje narukvice te sam proces izrade", protumačila nam je magistra.

image

Petra Bijelić i Marin Martinis

Sasa Buric/Cropix

Kustos na Pedagoškome odjelu Arheološkoga muzeja u Splitu Luka Donadini rekao je da su učenike, kad su prvi put došli u muzej, odveli u stručni obilazak kako bi upoznali spomeničku baštinu koja će im biti uzorom za izradu suvenira, uz muzejsku detektivsku radionicu koja od posjetitelja iziskuje uključivanje u prostor u kojem se nalazi.

Stvaralački duh

"Nadamo se da ja ovo samo prvi korak", ističe Marina Tudor, voditeljica odjela za marketing, promidžbu i odnos sa javnošću Arheološkoga muzeja. "Moram priznati da smo zaista oduševljeni. Nije da nismo očekivali nešto dobro, ali ovu visoku razinu koju su pokazali mlade kolegice i kolege… moram priznati da mogu stajati rame uz rame s već ostvarenim profesionalcima", ispričala nam je Tudor, prisjetivši se kako je doslovce nastala tišina kad su učenici prvi put donijeli u muzej dovršene suvenire.

image

Ana Nikšić, Luka Donadini i Antonela Zagorac

Sasa Buric/Cropix

Cilj je Arheološkoga muzeja da ne bude zatvorena ustanova, već želi potaknuti naviku redovitoga posjećivanja muzeja kao prirodnoga dijela kulturnoga i društvenoga života, a ne tek usputnoga događaja. Muzej ima i odgojnu ulogu te želi znanje i ljubav prema kulturno-povijesnoj baštini prenijeti drugima, osobito mlađim naraštajima, a zasigurno nema boljega načina od ovoga da učenici na temelju naše baštine svojim rukama izrade nešto novo, uporabno i, što je najvažnije, nešto svoje. Time im se pokazuje vrijednost rada te istodobno počinju shvaćati vlastite sposobnosti.

Upravo o tomu pitali smo i same učenike i učenice. "Bilo je teško i dosta smo puta išli ispočetka, ali bez obzira na to projekt je bio interesantan i imao je svojih čari", rekla je Mia Brkan, učenica 4. razreda, smjer dizajn metala. "Iskucavati svaki djelić malo po malo… u momentu sam htjela odustati, a na kraju pomisliš: ‘Ovo je baš lipo‘", ispričala nam je Lara Nera Vukadinović, također učenica 4. razreda, smjer dizajn metala, koja je istaknula i da su morali napraviti vlastiti alat za izradu svojih suvenira, budući da takvoga alata nema za kupiti.

image
Sasa Buric/Cropix

Svakako, učenici su izrazili veliko zadovoljstvo što su bili dio ovoga projekta i što su imali prigodu stvoriti nešto svojim rukama te su istaknuli da im odgovara kada naučeno mogu primijeniti na nešto konkretno, kao i to da im je ovaj projekt dao samopouzdanja.

Jasno je da je ovo model koje bi i druge škole, a školski sustav općenito, mogao slijediti kako bi mlade istodobno zainteresirali i potaknuli u njima stvaralački duh i sposobnosti koje oni nedvojbeno imaju, kako se vidi iz ovoga projekta koji je je primjer kako se kulturno-povijesna baština može promatrati, razumjeti i ponovno interpretirati dijalogom između muzeja i škole, struke i mladih stvaratelja.

image

Lara Nera Vukadinović i Mia Brkan

Sasa Buric/Cropix
image

Lara Nera Vukadinović i Mia Brkan

Sasa Buric/Cropix
image

Studenti i Sela Tecilazić, Antonela Zagorac, Luka Donadini i Marina Tudor

Sasa Buric/Cropix
image

Studenti i Sela Tecilazić, Antonela Zagorac, Luka Donadini i Marina Tudor

Sasa Buric/Cropix
image

Petra Bijelić i Marin Martinis

Sasa Buric/Cropix
image

Lukas Vuletić i Marin Raan

Sasa Buric/Cropix
image

Ana Nikšić, Luka Donadini i Antonela Zagorac

Sasa Buric/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2025 17:32