Stručnjaci za cyber-sigurnost uputili su ozbiljno upozorenje vlasnicima Android uređaja zbog aplikacija koje ih prate i prikupljaju osobne podatke.
Naime u novoj istrazi koju je proveo potrošački portal Which? u suradnji sa kompanijom Hexiosec analizirano je 20 popularnih aplikacija iz oblasti društvenih mreža, online-kupovine, fitnessa i pametne kuće, kako bi se utvrdilo koje aplikacije „jedu“ podatke korisnika. Među njima su se našle aplikacije kao što su WhatsApp, Facebook, TikTok, Instagram, Amazon, AliExpress, Ring Doorbell i Strava – koje su zajedno preuzete više od 28 milijardi puta diljem svijeta.
Urednik portala Which? je istaknuo:
- Milijuni nas svakodnevno koristimo aplikacije za sve: od praćenja zdravlja i kondicije do online-kupovine. Iako mnoge djeluju kao da su besplatne, naše istraživanje je pokazalo da ih korisnici zapravo "plaćaju" svojim podacima.
Analiza je pokazala da sve aplikacije traže tzv. rizična odobrenja, i to često bez stvarne potrebe, što znači da korisnici trebaju biti kudikamo pažljiviji pri davanju suglasnosti. Primjerice, istraživanjem je utvrđeno da je kineska aplikacija Xiaomi Home, koja podatke šalje izravno u Kinu, tražila više dozvola negoli bilo koja druga, čak 91. među njima je bilo i pet rizičnih dozvola, uključujući pristup mikrofonu i lokaciji, što može rezultirati „zastrašujuće preciznim reklamama“ koje iskaču korisnicima.
Samsung SmartThings je tražio 82 dozvole, Facebook 69, dok je WhatsApp bio nešto umjereniji sa 66 potražnji.
Posebno se istaknuo Temu, koji je, prema riječima stručnjaka, agresivno slao marketinške mailove. U domenu društvenih mreža, TikTok je tražio mogućnost snimanja zvuka i pristup dokumentima na uređaju.
Ipak, neka rizična odobrenja mogu imati smisla, na primjer, pristup mikrofonu kod aplikacija kao što su WhatsApp i Ring Doorbell, budući da je to u skladu s njihovom funkcionalnošću.
Čelni ljudi koji stoje iza moćnih kuća kao što su Amazon, Temu, tvrtka Meta (u čijem su portfelju Facebook, Whatsapp, i Instagram) istaknuli su da je njihovo traženje korisničkih podataka i suglasnosti opravdano kako bi funkcionalnost bila maksimalna, naime svaka je kuća ponaosob poslala priopćenja u kojima obrazlažu svoj optimalan modus operandi po tom pitanju.
Na kraju, Samsung je poručio:
„Svjesni smo važnosti privatnosti i zaštite podataka. Sve naše aplikacije, uključujući SmartThings, razvijene su u skladu sa zakonima o zaštiti podataka i smjernicama Ureda povjerenika za informacije (ICO). Naši telefoni koriste Googleov Android operativni sistem, koji korisnicima po defaultu omogućava kontrolu nad pristupom podacima. U potpunosti poštujemo Googleove smjernice za operativni sustav, uključujući i SmartThings. Ova aplikacija koristi isključivo dozvole koje su neophodne za njen rad i pružanje optimalnog korisničkog iskustva.“
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....