Medijsko carstvo Oprah Winfrey iznjedrilo je niz likova kojima je kraljica televizije (i kraljica svih medija, kraljica intervjua itd.) osigurala prvoklasno vrijeme u eteru, masovnu publiku u SAD-u, a zatim i izvan granica te zemlje.
Među tim njezinim pomazanicima najzvučnija imena su dr. Mehmet Oz i dr. Phil McGraw. Oz je svoj pad u nemilost javnosti, laika i stručnjaka, zbog sumnjivih sponzorstava i pristupa biznisu od 2016. godine amortizirao ulaskom u politiku, ganjajući mjesto u Senatu. Postao je jedan od Trumpovih suradnika i propagatora MAGA politike te je trenutačno šef CMS-a, savezne agencije pri Ministarstvu zdravstva koja upravlja državnim programima zdravstvenog osiguranja. Agencija utječe na živote više od 100 milijuna Amerikanaca, piše Jutarnji.
I McGraw je oduševljeno ušao u Trumpovo kolo, no manje žustro i s, naizgled, manje ambicija. Za početak se bio zadovoljio sudjelovanjem u racijama na imigrante s agentima ICE-a, te razmjenom lijepih riječi s predsjednikom u sada popločanom Vrtu ruža u Bijeloj kući. Trump mu je dao mjesto u novoosnovanoj komisiji za vjerske slobode.
Taj psiholog je davnih godina pomogao Oprah u borbi protiv goleme teksaške mesne industrije u vrijeme histerije oko "kravljeg ludila" i fascinirao moćnu voditeljicu. Uzvratila mu je uslugu, najprije mu dajući prostor za priče o mentalnom zdravlju i sličnim temama u svojim emisijama, a zatim 2002. godine i vlastiti show. Show je radila njegova novoosnovana produkcijska kuća u suradnji s Oprahinom Harpo Productions.
Kolektivna terapija preko malih ekrana, osjetljive teme - od ovisnosti do poremećaja prehrane, narcizma do obiteljskih odnosa - imala je mnoge zagovornike kojima se sviđala njegova oštrina i pristup po receptu čvrste ljubavi. Dugo je njegova emisija bila druga po gledanosti iza Oprah Showa. No, podjednak je broj onih koji su u dr. Philu od početka vidjeli lukavog biznismena i tipa s golemim egom koji sjajno unovčuje svoju diplomu kliničkog psihologa, iako je licencu prestao obnavljati još 2006. godine.
Njegove kolege su okretale očima, prigovarale zbog neetičkih postupaka, zaposlenici se žalili na nepodnošljive uvjete rada: "verbalno zlostavljanje, zastrašivanje i rasizam", a on je zarađivao između 40 i 80 milijuna dolara godišnje. Carstvo je raslo preko raznih spin-off projekata, kroz knjige i javne nastupe. Dobio je svoju zvijezdu na stazi slavnih u Los Angelesu.
Emisija "Dr. Phil" prestala se snimati u svibnju 2023. godine, a McGraw je najavio nove projekte s novim partnerima kroz novu produkcijsku kuću Merit Street Media. U tom je trenutku dr. Phil, prema podacima Forbesa, imao 450 milijuna dolara.
Udružio se s Trinity Broadcasting Network (TBN), globalnom kršćanskom mrežom koja propovijeda obiteljske vrijednosti i moralni integritet. Imaju stotine raznih medijskih outleta, a kritičari ih često prozivaju zbog vrlo raskošnog stila života osnivača. Velik ugovor njegova nova tvrtka Merit Street Media potpisala je i s Professional Bull Riders (PBR), jakom organizacijom koja okuplja profesionalne jahače bikova iz SAD-a i još pet zemalja, o pravima prijenosa njihovih događanja na četiri godine.
No, samo je 18 mjeseci trebalo da sve krene nizbrdo i da se pokrene proces stečaja medijskog carstva. Merit Street Media je ugašena, a dr. Phil je krenuo s pravno-poslovnim bravurama. Mreža TBN i PBR optužili su ga za pokušaj prijevare vjerovnika, a on je odgovorio protutužbama. Tražio je proglašenje stečaja po poglavlju 11 Zakona o bankrotu koji omogućava restrukturiranje tvrtke s ciljem da nastavi s radom i postane solventna.
Ovih dana to je onemogućio sudac Scott Everett, iz Dallasa u Teksasu. U praksi, kada netko koristi poglavlje 11, to često izgleda kao pokušaj kozmetičkog bankrota: želiš formalno biti u stečaju (da sud "zamrzne" dugove), ali i dalje želiš voditi firmu i držati sve poluge moći. Dr. Phil je, ukratko, htio i ovce i novce - zadržati kontrolu, zadržati imidž "žrtve", ali se istodobno riješiti financijskih obveza i loših poslovnih odluka. Godinama je gradio svoj brend na empatiji i zdravim granicama, no ovdje se ponašao kao svaki klasični korporativni igrač u panici.
Sudac Everett je to, čini se, prozreo i rekao: "Ne, ovo nije restrukturiranje, ovo je mrtva tvrtka. Sada ćemo sve rasprodati." Sudac je zaključio da se stečaj pretvorio u manevar za izbjegavanje odgovornosti. Umjesto reorganizacije, naložio je stečaj po poglavlju 7, što znači likvidaciju i prodaju imovine da bi se isplatili vjerovnici.
A ispod međusobnog optuživanja McGrawa i šefova TBN-a kao krivaca za neuspjeh Merit Street Media, krije se neugodna istina koju nitko od aktera ne želi priznati. U analizi na nezavisnom američkom portalu Medium tvrde da je ta istina jednostavna: nitko nije želio gledati sadržaj koji je nudila Merit Street Media. Neuspješno su se trudili proizvesti originalan program, a čak i u prime timeu imali su manje od 50.000 gledatelja pred malim ekranima. To je manje od mnogih relativno uspješnih kreatora digitalnog sadržaja na YouTubeu.
"Za mrežu koja tvrdi da predstavlja srednju struju Amerike, te u svoj program dovodi predsjednika SAD-a, publika je bila mikroskopska", navodi analiza.
Čak i kada su gosti bili ljudi o kojima vrište naslovi u printu, na portalima i na TV-ekranima i koji izazivaju stalne i žestoke rasprave, poput osramoćenog kongresmena Georgea Santosa ili bivšeg njujorškog gradonačelnika i Trumpova savjetnika i odvjetnika Rudyja Giulijanija, te kontroverznog ministra zdravstva Roberta Kennedyja Jr., gledanost je bila smiješna. Oglašivači su bježali od pretjerano političkog sadržaja, a publika na koju je računao McGraw, Trumpova glasačka baza, nije pohrlila podići brojke.
Odvjetnici Phila McGrawa najavili su žalbu oko odluke suca za stečajeve. Američki mediji koji prate slučaj "prvog terapeuta Amerike" tvrde da se to još nije dogodilo. Na društvenim mrežama komentatori ne štede riječi - ni kada ga brane, ni kada se vesele njegovoj propasti.
U međuvremenu, McGraw nastavlja raditi na svojem novom projektu Envoy Media za koji se uređuje studio u Teksasu. U nedavnom razgovoru s The New York Timesom ustvrdio je kako Envoy "ima potencijal uzdrmati tržište", te spomenuo mnoštvo zvučnih termina poput "platforme za građansko novinarstvo" i "interaktivne aplikacije". Potpisao je ugovor s medijskim divom Charter Communications preko čijeg Spectrum TV-a ima pristup u više od 12 milijuna domova u 41 američkoj saveznoj državi.
Ipak, analitičari kažu da su šanse za ponavljanje istih pogrešnih odluka mnogo veće od onih za uspjeh nove tvrtke. "McGraw kao da provodi vrlo skup pokus s ciljem da utvrdi može li napraviti potpuno istu stvar dva puta s različitim rezultatima. Iskustvo sa svakog suda za bankrote u Sjedinjenim Državama kaže: ne može", napisao je jedan analitičar.
Drugi predviđa da bi ovo mogao biti pravi kraj medijskog carstva čovjeka kojeg podjednako mrze i vole. Smatra i da bi McGraw vrlo brzo mogao biti prisiljen napraviti ono što je tvrdio da nikada neće - umiroviti se - te zaključuje:
"Stručni savjet koji bi on sam mogao ponuditi nekome u sličnim okolnostima bio bi: preuzmi odgovornost, nauči iz svojih pogrešaka i ispuni obveze, očigledno ne vrijedi kada je u pitanju njegovo ponašanje u poslu".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....