StoryEditorOCM
Životbudite s(a)vjesni

Ove darove, ni u ludilu, nikome ne poklanjajte za Božić! Poslat ćete groznu poruku, svima će biti neugodno

Piše Marija Čović
7. prosinca 2025. - 07:56

I u predstojećem božićno-novogodišnjem razdoblju sasvim sigurno ćemo na barem jednom televizijskom programu imati priliku pogledati blagdanski klasik "Zapravo ljubav" ("Love Actually"), romantičnu komediju iz 2003. godine sa zvjezdanom glumačkom postavom.

U tom se popularnom filmu može naći i jedan od najslavnijih primjera lošeg blagdanskog darivanja kada Karen, koju glumi oskarovka Emma Thompson, od svoga supruga dobije CD Joni Mitchell, a očekivala je ogrlicu, koju je otkrila u njegovu džepu, ali je bila namijenjena drugoj ženi.

Makar glazba Joni Mitchell nikako ne može biti uvredljiva, ima darova koje nikako ne biste voljenim osobama trebali poklanjati za blagdane, pa još jednom dobro promislite ako ste imali na umu neke od sljedećih stvari.

Naime, iako takve darove vjerojatno prate najbolje namjere, pokloniti nekome za Božić ili Novu godinu čaj za mršavljenje, članstvo u teretani ili opremu za vježbanje nikako nije preporučljivo, pokazuje nedavno provedeno istraživanje, piše Daily Mail.

Procjena i osuda

Rezultati pokazuju da zbog darova namijenjenih osobnom poboljšanju vrlo često primatelji poklona osjećaju procjenjivanje i osudu, a ne uvažavanje. U pet eksperimenata, u koje je bilo uključeno 1340 osoba, istraživači s Međunarodnog sveučilišta Florida uspoređivali su reakcije na proizvode za osobni napredak s neutralnim verzijama.

U jednom testu sudionici su na dar dobili čaj za mršavljenje umjesto marokanskog čaja, dok su u drugom testu pokloni bili kalendar "komunikacijske vještine" i kalendar "jeste li znali?" temeljen na zanimljivostima. U svakom scenariju su ljudi darove za osobno poboljšanje lošije ocijenili, govorili o njima manje pozitivno i bilo je vjerojatnije da će o njima ostaviti negativne online kritike. Takvog efekta nije bilo kad su sami sebi kupili iste proizvode.

- Pokloni bi trebali signalizirati ljubav i darežljivost, ali darovi za osobno poboljšanje mogu ugrožavati nečije viđenje samih sebe kao dopadljivih i prihvatljivih takvih kakvi jesu. To predstavlja izazov osnovnoj društvenoj potrebi, biti bezuvjetno cijenjen – kaže dr. Linnea Chapman, autorica istraživanja.

Darovne kartice za botox

Istraživanje je objavljeno u Journal od Retailing i identificira asortiman darova za osobno poboljšanje, koji se uobičajeno reklamiraju kao blagdanski darovi. To uključuje darovne kartice za Peloton, proizvođača opreme za vježbanje, satove FitBit, članstvo u teretani, proizvode za mršavljenje poput čajeva, pripremljenih zdravih obroka, dijetalnih planova, darovnih kartica za botox ili kozmetičke tretmane, te self-help knjige.

Analize su otkrile da su dvije trećine sudionika dobili na dar proizvode za osobno napredovanje, a self-help knjige, pretplate na aplikacije za meditaciju, članstvo u teretani ili oprema za vježbanje su najčešći darovi te vrste. Darovi za osobno poboljšanje ne pogađaju metu jer sugeriraju da osobe kojima se poklanjaju nisu dovoljno dobre takve kakve jesu. Takvim poklonima darovatelji poručuju kako smatraju da osoba kojoj ih poklanjaju može imati koristi od te vrste napredovanja.

Prostirka za jogu u siječnju poručuje "motivirana sam", prostirka pod božićnim drvcem poručuje "trebaš smršavjeti". Kad se radi o proizvodima za osobni napredak, trebalo bi ih kupovati za sebe, a ne nekog drugoga, smatraju istraživači.

Povrijeđeni osjećaji

Negativne reakcije na takve darove vjerojatno imaju emocionalni okidač u povrijeđenim osjećajima. Namjera može biti pozitivna, ali takvi darovi impliciraju darivanoj osobi da nije dovoljno dobra takva kakva jest. To može zaboljeti i ljudi svoje povrijeđene osjećaje iskazuju i tako da proizvodima daju loše recenzije.

image
/Shutterstock

Istraživači kažu kako njihova otkrića nose jasno upozorenje trgovcima uoči blagdanske sezone jer im se forsiranje proizvoda za osobno poboljšanje može razbiti o glavu.

Promocija self-help proizvoda poput opreme za vježbanje ili priručnika trebala bi se sa studenoga i prosinca premjestiti na siječanj kad su potrošači fokusirani na vlastite novogodišnje odluke o tome kako će poboljšati svoj život, zdravlje, izgled...

Za prijatelje darovi ne moraju biti savršeno umotani

A kad se već radi o darovima, psiholozi su otkrili da prijatelji više vole loše umotane poklone nego one savršeno zapakirane. To opovrgava uobičajeno mišljenje da ljudi preferiraju primati elegantno, uredno umotane darove.

Lijepo umotani darovi stvaraju visoka očekivanja, koja pokloni često ne ostvaruju, problem je to s kojim se neurednije umotani darovi ne suočavaju.

To se, međutim, ne odnosi na poklone koje darujete poznanicima, koji će nemarno umotane darove smatrati znakom da ih ne cijenite, dok će uredno, elegantno umotan dar smatrati komplimentom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 07:57