Iako je obnova Tijata, broda koji je nekoć bio najstariji član flote Jadrolinije djelovala kao gotova stvar, cijela priča mogla bi doživjeti neočekivani obrat. Tijat je naime već mjesecima vezan u Crnici kod bivšeg TEF-a gdje strpljivo čeka da iz Županije podignu zeleno svijetlo za njegovu obnovu. Ali, od toga možda neće biti ništa.
Još u ponedjeljak, kako smo ranije pisali, u Županiji je održan radni sastanak na kojem se raspravljalo o sudbini, kako mu tepaju, najvoljenijeg broda na svijetu. Na sastanku su uz župana Paška Rakića, sudjelovali i ljudi iz županijske i državne lučke uprave, a kako saznajemo obnova broda stavljena je pod upitnik zbog troškova.
Da stvari vratimo na početak kažimo kako je Županija još u listopadu 2023. godine otkupila brod od Jadrolinije za 35.000 eura. Marko Jelić, tadašnji župan, s brodom je imao ambiciozan plan. Jelićeva administracija imala je ideju da Tijat postane brod – muzej koji će, kao i nekada, ploviti po šibenskom arhipelagu. Brodom bi tako upravljala JU Priroda Šibensko - kninske županije, a turiste bi prevozio u posjetiteljski centar u šibenskom kanalu, potom Zlarinu, Prviću te na otok magaraca kod Tribunja.
Podsjetimo i kako je osnovni remont na Tijatu odrađen lani. Posao vrijedan 48 tisuća eura s uključenim PDV-om povjeren je šibenskom brodogradilištu Iskra. Vrijedi istaknuti i kako je novac za taj posao prikupljen od donacija zaljubljenika u ovaj brod, ali i Šibeniku susjednih gradova, Tribunja, Vodica, Tisnog i Skradina.
Znatno veći novac trebat će za kompletnu obnovu Tijata. Prema prvim procjenama riječ je o iznosu od 1,2 milijuna eura. Taj novac, kako je svojedobno komunicirao bivši župan Jelić, osiguran je kroz Fond za otočni razvoj.
Županija je, kako su nam potvrdili početkom ovog tjedna, još u ožujku ove godine preko Upravnog odjela za pomorstvo, promet i otočni razvoj zatražila informativne neobvezujuće ponude od brodogradilišta Pula, brodogradilišta Kraljevica, brodogradilišta Iskra i brodogradilišta Trogir. Povratna informacija pristigla je samo od šibenskog brodogradilišta Iskra koji su ponudu za obnovu broda trebali poslati do 15. rujna (prošli ponedjeljak) međutim – nisu.
- Održali smo sastanak u ponedjeljak i za sada vam ne mogu reći ništa konkretno, osim da su nam se većina brodogradilišta zahvalila. Čekamo još šibensko brodogradilište da nam se jave s ponudom za obnovu Tijata – kazao nam je u telefonskom razgovoru župan, Paško Rakić.
Prava šteta bi bila da brod uz koji su odrasle generacije Šibenčana i koji je uostalom plovio punih 41 godinu povezujući Krešimirov grad s obližnjim otocima završi na rezalištu. Međutim nakon spomenutog sastanka da se zaključiti kako nitko osim šibenskog brodogradilišta i ne želi ulaziti u posao koji bi prema Rakićevim riječima trebao koštati puno više od spomenutih 1,2 milijuna eura.
- Za prvu fazu koja uključuje obnovu broda imamo osigurana sredstva no još uvijek ne znamo je li taj iznos dovoljan za kompletnu renovaciju Tijata. Prema procjenama stručnjaka s kojima sam razgovarao to bi trebalo biti puno više od spomenutog iznosa – kazao nam je Rakić.
Nije stoga ni isključeno da se u potpunosti odustane od projekta obnove Tijata, ponosa splitskog brodogradilišta, izgrađenog daleke 1955. godine. Obnova bi dakle trebala premašiti već osigurani iznos, ali i nakon nje postavlja se pitanje tko će financirati ljude koji bi bili zaposleni na brodu, održavanje, gorivo...
- Svi ljudi s kojima sam ja razgovarao, a riječ je o stručnjacima koji itekako imaju što reći na temu Tijata su skeptični. Moramo biti razumni. Nisam siguran želim li ulaziti u tu avanturu. Jasne su mi emocije ljudi koji vole taj brod, ali moramo biti odgovorni prema ljudima, ali i novcu svih poreznih obveznika– zaključio je župan.
Za komentar o mogućem odustajanju o obnovi Tijata kontaktirali smo i bivšeg župana Marka Jelića.
- Ako je istina da će se odustati od obnove Tijata onda mogu reći da mi je jako žao. Mi smo projekt obnove Tijata dobro osmislili, a ja se doista neću miješati u odluke župana Rakića – kratko nam je kazao Jelić.
Dodajmo za kraj kako bi se sudbina Tijata trebala znati uskoro. Hoće li u rezalište ili u obnovu, znat ćemo do kraja rujna.
Izdvojit ćemo i otvoreno pismo županu Rakiću koji je poslala Ivan Beban iz popularne Facebook grupe „Tijat u srcu”
Poštovani župane Rakiću,
Prošlo je tri mjeseca otkako ste na čelu Šibensko-kninske županije, prekrasne županije koja u rukavu još uvijek ima brojne potencijale. Vidim da se između ostaloga zdušno borite za brzu cestu od Šibenika do Knina, Kuću pršuta u Drnišu, za svaki maslinik i vinograd, za svaki projekt koji će doprinijeti boljitku svih stanovnika Županije. I oduševljena sam zbog toga. Istovremeno sam malo i tužna jer naša županija se prostire i izvan Kanala svetog Ante.
Razbacani poput bisera smješteni su naseljeni otoci Prvić, Zlarin, Kaprije, Žirje, Krapanj kao baza oko koje su brojni nenaseljeni otoci i otočići koji mame nautičare da zarone među njih. Ali, otočki život, barem ono što je ostalo od njega, odvija se cijele godine. A da bi doplovili do naših otoka potreban je brod. Možda ste čuli da je do prije dvije godine, u doba dok je Tijat bio gospodar mora i valova na ovim prostorima, linija koja je spajala Šibenik sa Zlarinom, Prvićem i Vodicama bila pouzdana. Rijetko kad je bila u prekidu, bez obzira na vremenske prilike i neprilike. I da, brod je star, ove godine je napunio punih 70 godina.
Možda mislite: brod kao brod, po čemu je on važan, stara ruzinava raga od koje bi samo rezalište imalo koristi…Ali, dozvolite da Vas razuvjerimo. Za početak, pozivam Vas da se uključite u grupu Tijat u srcu. Mogla bih danima pisati i govoriti o ovom brodu,baš kao i moji prijatelji i istomišljenici jer kad vam brod tijekom godina postane kao član obitelji, postanete pristrani, možda i neobjektivni. Ali, kad su pohvale na račun Tijata počele stizati iz svih dijelova Jadrana, jer kroz godine nije bilo okružja u kojem nije uspješno plovio, rodila se ideja o očuvanju broda u originalnom stanju, baš kao što to rade druge pomorske zemlje.
Posebno kad smo vidjeli kako strani gosti uživaju u plovidbi ovim biserom tehničke i pomorske kulture. A i potpora gotovo 3000 ljudi iz zemlje i inozemstva koja je iskazana potpisivanjem peticije za očuvanjem broda nije zanemariva. Tijat kao i njegova dva brata nisu kupljena u polovnom stanju već su konstruirani i izgrađeni u splitskom Škveru. Ohrid/Tijat je bio je ne samo veza s otocima nego most i autoput do Skradina sve do izgradnje Šibenskog mosta i Jadranske magistrale. Taj brod je bio sve. Čak i sada kad je privezan u Crnici, među ostatkom ostataka nekad velikog TEF-a ništa nije uspjelo ugasiti njegov sjaj.
Kažete da je projekt očuvanja broda skup. Živimo u stvarno nezgodnim vremenima i znam da ima važnijih stvari, ali zar ne bi bilo šteta kad se već duboko zakoračilo u projekt odustati i propustiti priliku da Šibensko-kninska županija bude prva koja je u Republici Hrvatskoj sačuvala klasični brod koji je u potpunosti naš, od nacrta do izgradnje, spomenik ne samo našoj nekad velikoj brodogradnji, nego i potvrda da su naši pomorci oduvijek bili sposobni i vrlo cijenjeni. Bio bi spomenik otocima i otočanima, njihovoj nesalomljivosti. Bio bi ploveći muzej. A ideje kako bi se mogao iskoristiti njegov potencijal su zaista brojne.
Želim Vam puno uspjeha u privatnom i profesionalnom životu i da za Vašeg mandata, baš kako ste poželjeli, ostavite pozitivan trag.
S poštovanjem
Ivana Beban
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....