StoryEditorOCM

U DUBROVNIKUGlancaju se vodeni ‘bolidi‘, milijuni eura su u priči: na svakom gliseru 4 kamere, na ovaj način radi se i Formula 1

Piše Tonči Vlašić/Dubrovački.hr
14. lipnja 2025. - 11:01

Oblik trupa podsjeća na kultni trkaći automobil braće Norris, Bluebird, s niskim hidrodinamičkim profilom. Tehnologija hidrokrila omogućuje pilotima klizanje iznad vode, smanjujući otpor i minimizirajući poremećaje vode ispod kormila.

- Ne smeta im vjetar, veliki valovi da, ali ako bude ovako vrijeme, tad je u redu – kažu mehaničari, dok pripremaju ‘bolide’, a u očekivanju dolaska pilota. Svjetsko prvenstvo električnih glisera osnovali su Alejandro Agag i Rodi Basso. Priča je ugledala svjetlo dana u Monte Carlu 2020. godine. Nakon toga se opet radilo iza zatvorenih vrata, a sve je ‘poletjelo’ prošle, 2024. godine.

Podršku je dao princ Albert od Monaka, u priču su se uključili poznati sportaši, glumci, glazbenici...

Ove godine je start bio na Velikoj nagradi Jeddaha, zatim se vozilo u Dohi. ‘Prvaci vodenih staza’ su sad u Dubrovniku, koji je nova stanica u kalendaru. U petak ujutro su krenuli službeni treninzi. U subotu se vozi za bodove. Početak je u 12.40 sati. Finalna trka je u 17.05 sati. Prvi pobjednik Dubrovnika će se okruniti u 17.45 sati. 

Na velikim ekranima, koji su postavljeni na plaži Banje, zatim u Lazaretima, može se pratiti utrka. 

- Ovo je čudo od produkcije – komentar je nakon što se zna kako je na svakom od ukupno bolida po četiri kamere. Plus, 28 kamera prati sa strane i iz zraka događanja iz Dubrovnika. Gdje je režija?

- Režija je u Londonu – glasi odgovor. Dakle, 1688 kilometara dalje. Zanimljivo, u Barceloni se istovremeno rade grafike, u Parizu se se sve potpisuje na ekranu...

- Ovo je ekipa koja radi na ovaj način i Formulu 1. Prije je trebalo doći s velikim kamionima, biti na s dosta ljudi na licu mjesta.

Pazi se na svaki detalj. Glancaju se ‘bolidi’. Milijuni eura su u priči. Koliko košta jedan ‘bolid’? Smiju se mehaničari: puno ako ima štete, ako se nakon svake vožnje mora nešto mijenjati...

image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/
image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/
image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/
image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/
image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/
image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/
image

Dubrovnik je domaćin trećoj utrci Svjetskog prvenstva električnih glisera (UIM E1) 2025. godine

Tonči Vlašić/

Kolika je dužina ‘bolida’? 7,3 metra. Može ‘letjeti’ brzinom od 93 kilometra na sat. Pokreće ga Helix elektromotor od 150 kW. Baterija E1 ima napon od 518 V, kapacitet od oko 37 kWh i teška je 246 kilograma. Svaki ‘bolid’ je težak oko 1100 kilograma. Što se još moglo čuti u ‘boksovima’? 

- Ako se ide do krajnjih granica, tad je rizik veći, niste tad stabilni, veća je vjerojatnost kako ćete ‘ispasti’. Vožnja vodenih ‘bolida’ zahtijeva mnogo vještine. Morate se prilagoditi, te predvidjeti uvjete na vodi. Tko to uspije, taj ima veće izglede za pobjedu - tu su jednoglasni.

Spomenut će kako treba biti izuzetno pažljiv zbog ‘tragova’ na moru konkurencije, paziti na val koji stvaraju ostali bolidi. 

Možete li usporediti Formulu 1 i E1?

- To ne radite. Tko to radi, taj je u krivu. 

27. listopad 2025 05:41