Dok saborska zastupnica Centra Marijana Puljak iz saborskih klupa često ističe upitnost vjerodostojnosti diploma s pojedinih sveučilišta u BiH, jedna presuda Općinskog prekršajnog suda u Splitu otkriva kako možda ni vozačke dozvole izdane u susjednoj državi ne znače da je njihov vlasnik usvojio gradivo, u ovom slučaju prometna pravila. Ili je možda iznimka slučaj Splićanina koji je kao vozač Ubera uhvaćen kako splitskim ulicama vozi 123 kilometra na sat, i to bez vozačke dozvole koja bi bila valjana u Hrvatskoj.
Splićanin je tamo gdje je ograničenje brzine 70 kilometara na sat udario po gasu. Kad je policija izmjerenu brzinu kojom je vozio umanjila za 10 posto sigurnosne razlike, i dalje je za 40 kilometara na sat premašio dopuštenu brzinu. To ga ne bi relativno puno udarilo po džepu, jer je za to kažnjen s nemalih 390 eura, da nije bio u još jednom prekršaju za koji je kažnjen s dodatnih 1320 eura. Splićanin je, naime, jurcajući izazvao pozornost policije dok je vozilom upravljao prije nego što je stekao dozvolu za upravljanje vozilom bilo koje kategorije.
Policija je tražila kaznu od ukupno 1710 eura i izdala je prekršajni nalog, na koji se antijunak naše priče odlučio žaliti pa se branio na sudu.
– Vozačku dozvolu stekao sam u Tomislavgradu 2021. godine i mislio sam da mi ona vrijedi u Hrvatskoj, u kojoj sam rođen i u kojoj živim. U BiH sam živio za vrijeme školovanja, dok sam tamo pohađao gimnaziju. Nakon što sam počinio prekršaj za koji me tereti splitska policija, prelazio sam državnu granicu i tada me je policajka upozorila da nemam valjanu vozačku dozvolu, što ja do tada uopće nisam znao – kazao je vozač, koji je potom kažnjen s 1710 eura, koliko je prvotno i tražila splitska policija.
Provjerili smo u Policijskoj upravi splitsko-dalmatinskoj vrijede li vozačke dozvole iz BiH u Hrvatskoj, te nam je objašnjeno da vrijede najviše godinu dana, nakon čega je osoba trebala podnijeti zahtjev za zamjenu za hrvatsku vozačku dozvolu, pri čemu bi splitska policija provjerila jesu li ispunjeni uvjeti za to.
– Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje da stranac koji boravi u Republici Hrvatskoj, kao i hrvatski državljanin koji boravi ili prebiva u inozemstvu pa dođe u Republiku Hrvatsku, može upravljati motornim vozilom na temelju važeće inozemne vozačke dozvole koju je izdalo nadležno tijelo strane države, uz uvjet reciprociteta.
Takva osoba može upravljati vozilom na teritoriju Republike Hrvatske najdulje do godinu dana od dana ulaska u Republiku Hrvatsku. Nakon isteka tog roka vozač je dužan regulirati svoj status sukladno važećim propisima Republike Hrvatske, što uključuje zamjenu inozemne vozačke dozvole za hrvatsku, ako za to postoje zakonski uvjeti.
U slučaju da osoba ne postupi sukladno navedenom, vožnja se smatra upravljanjem vozilom bez valjane vozačke dozvole, što je prekršaj – stoji u odgovoru.
Znači, inozemna dozvola, pa tako i ona iz BiH, može se zamijeniti za hrvatsku dozvolu ako su ispunjeni zakonski uvjeti. Ima ih šest, a to su:
– Valjanost i autentičnost dozvole – inozemna vozačka dozvola mora biti važeća, izdana od nadležnog tijela strane države, te čitka i autentična.
– Reciprocitet – zamjena se može izvršiti samo ako postoji međusobno priznavanje vozačkih dozvola (uvjet reciprociteta) između Republike Hrvatske i države koja je izdala dozvolu.
– Boravišni status u RH – osoba mora imati prijavljeno prebivalište ili boravište u Republici Hrvatskoj.
– Rok za zamjenu – zamjena vozačke dozvole mora se obaviti najkasnije u roku od godinu dana od dana ulaska u RH.
– Zdravstvena sposobnost – ako je to predviđeno, osoba mora ispuniti uvjete zdravstvene sposobnosti za upravljanje vozilima.
– Ograničenja za određene kategorije – ako je vozačka dozvola izdana za određene kategorije vozila koje ne postoje ili nisu priznate u hrvatskom zakonodavstvu, zamjena se može ograničiti ili uvjetovati dodatnim provjerama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....