StoryEditorOCM
Biznissnažan pritisak

Svako drugo jaje je uvozno! Potrošači zbunjeni, misle da kupuju domaće, istražili smo gdje nastaje zbrka i tko profitira

Piše Stanislav Soldo
7. prosinca 2025. - 13:32
U analizi tržišta primjetno je da se uvoz povećava. Jeftinija jaja kratkoročno pogoduju potrošačima, što dugoročno može biti pogubno za domaću proizvodnjuCropix

Masovni uvoz jaja iz Ukrajine posljednjih mjeseci snažno pritišće domaće tržište. Jeftina uvozna pakiranja preplavile su police, stvarajući neravnotežu na štetu domaćih proizvođača koji rade u okruženju strožih europskih standarda i znatno viših troškova. Proizvođači upozoravaju da se već sada bore za opstanak, dok se potrošači pitaju kakva jaja zapravo kupuju i koliko su doista sigurna.

Na terenu se sve jasnije vidi razlika u proizvodnim uvjetima: EU propisuje stroga pravila za dobrobit životinja, higijenu objekata, nadzor veterinarskih službi i kvalitetu hrane za životinje, dok standardi u trećim zemljama često nisu jednaki. Ta razlika izravno se odražava na cijenu, ali i na konkurentnost domaćih farmi.

Dok velike količine jaja iz Ukrajine stižu po minimalnim troškovima, hrvatski proizvođači moraju se nositi s troškovima koji su na razini europskih.

U analizi tržišta primjetno je da se uvoz povećava. Jeftinija jaja kratkoročno pogoduju potrošačima, što dugoročno može biti pogubno za domaću proizvodnju. Ako farme nastave poslovati s gubitkom, dio njih će se ugasiti, što bi moglo dovesti do još veće ovisnosti o uvozu. U takvim okolnostima cijene u budućnosti postaju nepredvidive, a dostupnost domaćih jaja sve manja.

image
Josip Bandić/Cropix

Pad domaće proizvodnje

Dodatni problem je što se jaja iz trećih zemalja mogu pakirati u EU-u, pa na kutiji piše “pakirano u Hrvatskoj”, dok porijeklo jaja ostaje sitnim slovima ili samo na ljusci. To stvara zabunu kod potrošača koji se pitaju - plaćamo li domaće, a jedemo uvozno? Prema europskim propisima koji su stupili na snagu prošle godine, farme moraju izravno u peradarniku otisnuti oznaku na svako pojedinačno jaje. Time se željelo spriječiti miješanje jaja različitih uzgojnih sustava u pakirnicama, gdje je prethodno dolazilo do pogrešaka, ali i namjernih manipulacija.

Oznaka na ljusci jajeta

Svako jaje u EU-u obvezno mora imati kod otisnut na ljusci. Kod se sastoji od tri dijela:

Prva brojka – način uzgoja kokoši

0 – ekološki uzgoj

1 – slobodni uzgoj

2 – podni uzgoj

3 – kavezni uzgoj

Drugi dio koda – država podrijetla

HR – Hrvatska

UA – Ukrajina

PL – Poljska

HU – Mađarska

Ostale oznake

Šifra farme

Registracijski broj objekta

Primjer potpunog koda:
1 HR 2345 - što u prijevodu znači da su jaja iz slobod­nog uzgoja, proizvedena na farmi u Hrvatskoj, a broj farme je 2345

Potrošači često ne znaju da oznaka na jajetu počinje brojem koji označava način uzgoja: 0 – ekološki uzgoj, 1 – slobodni uzgoj, 2 – podni uzgoj, 3 – kavezni uzgoj, nakon čega slijedi oznaka države, primjerice HR za Hrvatsku, UA za Ukrajinu, PL za Poljsku. Upravo taj drugi dio koda ključan je za razumijevanje tko je proizveo jaje koje jedemo. To znači da potrošač može jednostavno provjeriti iz koje zemlje jaje dolazi.

Dakle, zakon propisuje da se država podrijetla mora jasno označiti, ali potrošači često ističu da je ta informacija na policama nejasna, nevidljiva ili marginalizirana, što je posebno važno kada se uzme u obzir statistika uvoza koja pokazuju da u Hrvatsku stižu ogromne količine jaja. Primjerice, u siječnju 2025. Hrvatska je uvezla 1800 tona jaja, od čega je oko 1300 tona došlo iz Ukrajine. Ukupni uvoz jaja kroz cijelu 2024. iznosio je približno 14.200 tona, što je porast od oko 75 posto u odnosu na godinu ranije.

embed_photo}7403174{/embed_photo}

Najveći pojedinačni uvoz iz Ukrajine lani bio je oko 5800 tona, zatim slijede Poljska, Italija i Njemačka s manjim količinama. S druge strane, domaća proizvodnja jaja pokazuje značajan pad. U 2021. godini proizvedeno je otprilike 736 milijuna komada jaja, što je bilo dovoljno da se pokrije cijela godišnja potrošnja u Hrvatskoj.

Međutim, posljednjih godina proizvodnja je pala, primjerice u 2023. i 2024. godini proizvodnja je manja za oko 105 milijuna jaja nego u rekordnoj 2021., što znači pad od oko 14 posto. Samodostatnost je tako već pala ispod 80 posto, što je najniža razina u povijesti, s tendencijom daljnjeg pada. To znači da lokalna proizvodnja nije dovoljna za pokrivanje potrošnje domaćih potrošača, što povećava osjetljivost tržišta na uvoz i uvozne cijene.

Cijene jaja više nego lani

Unatoč smanjenoj domaćoj proizvodnji, tržište jaja u Hrvatskoj i dalje pokazuje znakove relativne stabilnosti. Prema podacima Tržišnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISUP), u listopadu 2025. godine, u odnosu na rujan, promjene cijena konzumnih jaja bile su gotovo zanemarive. Cijene jaja razreda L i M iz svih vrsta uzgoja nisu se bitno mijenjale, dok su jedino S razred iz kaveznog uzgoja zabilježio blagi pad od 2,4 %, a XL razred iz podnog uzgoja pao je za 3,6 %. U odnosu na isti mjesec prošle godine situacija je bitno drugačija. Cijene jaja razreda L i M iz kaveznog uzgoja porasle su za 10,9 % odnosno 14,4 %, dok su cijene istih kategorija iz podnog uzgoja bile više za 10,7 % do 12,4 %. Hrvatska se tako u listopadu svrstala u srednji cjenovni rang jaja na području u EU-a. 

image
Duje Klaric/Cropix

Sve ove brojke pokazuju da tržište i dalje balansira između smanjene domaće proizvodnje i rastućeg uvoza iz drugih zemalja, posebice iz Ukrajine.

Porast cijena u odnosu na prošlu godinu signalizira dva ključna faktora: rast proizvodnih troškova, uključujući stočnu hranu, radnu snagu i energiju, te povećanu potražnju posebno u turističkoj sezoni. U tom kontekstu, cijena koju potrošači plaćaju na policama trgovina oblikovana je ne samo stvarnim troškovima proizvodnje na farmama, već i maržama trgovaca, troškovima distribucije, ambalaže, kao i utjecajem globalnih tržišnih kretanja i kretanja cijena na međunarodnim burzama. 

To potvrđuje i Zdenko Podolar, direktor Agro-klastera d.o.o. Vinkovci, koja u vlastitim pogonima i kod kooperanata proizvede godišnje 3,5 milijuna komada jaja isključivo iz slobodnog uzgoja.

Potrošači plaćaju

Pojašnjava kako se najveće razlike između otkupne i maloprodajne cijene jaja stvaraju upravo u maloprodajnim maržama, a ne u samoj proizvodnji. U njihovu slučaju manji dio razlike otpada na troškove prodaje, distribucije i ambalaže, dok dominantan dio odlazi trgovcima – trgovački lanci određuju visoke marže ovisno o rizicima, rokovima trajanja, ponudi i potražnji te brzini obrtaja robe. Iako je jaje osnovna namirnica, upravo zbog visoke potražnje i relativno kratkog roka trajanja, marže na njemu često su iznadprosječne.

image

D

Bozo Radic /Cropix

Podolar ističe da proizvođači sudjeluju s otprilike 60 do 65 posto u krajnjoj maloprodajnoj cijeni, dok ostatak odlazi na prerađivače, distributere i trgovce. U takvom sustavu, proizvođači – iako ključan početni dio lanca – jedva kontroliraju posljednji korak: cijenu na polici.

U okviru Agro-klastera cijene se formiraju prema stanju na tržištu i prema sigurnosti plasmana. Budući da rade s velikim kupcima koji im osiguravaju stabilnu prodaju, otkupne cijene već duže vrijeme ne osciliraju značajno. Proizvodnja se planira strogo u skladu s mogućnošću prodaje, što proizvođačima osigurava izvjesnost. Stabilnost klastera vidi se i u činjenici da većina njihovih partnerskih OPG-ova iz godine u godinu povećava proizvodnju, što potvrđuje zadovoljstvo suradnjom.

Za razliku od industrijskih jaja iz kaveznog ili podnog uzgoja, tržište jaja iz slobodnog uzgoja – kakva proizvodi Agro-klaster – nije toliko pogođeno uvozom. Radi se o specifičnoj kategoriji koja ima stabilnu bazu kupaca, a sama proizvodnja podložna je prirodnim ograničenjima. Zato ni jaja iz trećih zemalja u tom segmentu ne predstavljaju ozbiljniji pritisak.

Što mora pisati na kutiji jaja?

Na svakoj deklaraciji moraju biti navedene obvezne informacije:

Zemlja podrijetla jaja
(gdje su jaja proizvedena, ne samo pakirana)

Kategorija kvalitete – najčešće „A“

Kategorija težine – S/M/L/XL

Rok trajanja – „Najbolje upotrijebiti do…“

Upute za skladištenje – obično „Čuvati na hladnom“

Naziv i adresa pakirnice

Broj pakirnog centra (odobrani objekt)

Visoki troškovi

Troškovna struktura u proizvodnji jaja otkriva još jedan složen dio slagalice. Najveće stavke su radna snaga, stočna hrana, troškovi matičnog jata, transport i distribucija, energenti, ambalaža te nalozi za različite vrste certifikacije, higijenskih standarda i marketinga.

Kod OPG-ova uključenih u Agro-klaster upravo je radna snaga ključna komponenta, jer projekt ima i širi cilj – omogućiti malim proizvođačima osnovni ili dodatni prihod koji će ih motivirati na ostanak u ruralnim sredinama.

image
Bozo Radic /Cropix

Cijene stočne hrane i energenata posljednje dvije godine relativno su stabilne, no valja podsjetiti da je upravo 2021. godina bila iznimno teška: tada su cijene stočne hrane porasle gotovo 70 posto i od tada su se, uz male sezonske oscilacije, zadržale na sličnoj razini. Početkom ove godine zabilježeno je blago poskupljenje od oko pet posto, dok se cijene goriva i električne energije drže stabilnima zahvaljujući državnim intervencijama. Najveću nestabilnost ove godine pokazala je ambalaža, no ona zasad nije ugrozila održivost proizvodnje.

Uvoz jaja i sušenih jaja iz EU-a ili trećih zemalja snažno utječe na segment industrijskih jaja, ali tržište jaja iz slobodnog uzgoja ostaje relativno neovisno. No u širem smislu, velika ponuda jeftine robe snižava prosječnu tržišnu cijenu, što stvara dodatni pritisak i na ostale proizvođače.

Sve to događa se u trenutku kada je potrošačima postalo teško raspoznati što zapravo kupuju. Na ljusci svakog jajeta nalazi se oznaka koja otkriva način uzgoja i zemlju porijekla, no ti podaci često ostaju neprimijećeni. Kutije nerijetko ističu mjesto pakiranja, a ne mjesto proizvodnje, pa jaja uvozna iz trećih zemalja potrošaču mogu izgledati kao domaća.

Na kraju priče ostaje temeljno pitanje: koliko jeftina jaja zaista vrijede ako njihova cijena dugoročno potiskuje domaću proizvodnju i što će se dogoditi kada više ne budemo imali dovoljno vlastitih farmi, nego budemo ovisni o uvozu čije standarde ne možemo potpuno nadzirati? 

image
Bozo Radic /Cropix

Veličine jaja - S, M, L, XL

Oznake S, M, L i XL odnose se na težinu pojedinačnog jajeta.

S – mala jaja
manje od 53 grama

M – srednja jaja
53–63 grama

L – velika jaja
63–73 grama

XL – vrlo velika jaja
Više od 73 grama

Kategorije se odnose isključivo na masu, ne na kvalitetu ili način uzgoja.

Oznake kvalitete jaja A i B

U EU-u postoje samo dvije tržišne kategorije kvalitete: A i B, ali na policama se nalaze gotovo isključivo jaja kategorije A.

Kategorija A znači "svježa jaja"

To su jaja koja se jedina smiju prodavati u maloprodaji. Njihove karakterisrike su čista i neoštećena ljuska, pravilna unutarnja struktura (bistra bjelanjak, središnji žumanjak), zračna komora ne veća od 6 mm, nisu oprana ni dodatno tretirana, čuvaju se i prodaju u roku do 28 dana od nesenja.

Jaja kategorije A često imaju i potkategoriju „extra“, koja se odnosi na jaja stara do devet dana od nesenja, ali ta oznaka se rijetko koristi u maloprodaji.

Kategorija B su "industrijska jaja" koja se ne smiju prodavati potrošačima.

Koriste se isključivo za industrijsku preradu: pasterizirana jaja, praškasta jaja, pekarska industrija. Mogu biti oprana ili očišćena, što kod kategorije A nije dopušteno. Označavaju se kao „industrijska“ ili „B“ jaja i ne nalaze se na policama trgovina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. prosinac 2025 04:23