Dok vozi kamion koji je gotovo otplatio, a pred očima mu zeleni, šumoviti krajolici Illinoisa i Missourija zamjenjuju prerijski predjeli Oklahome i Teksasa, Miroslav se, poput mnogih radnika s Balkana, bori da ostvari "američki san".
Iako je to fizički naporan posao, Miroslav ga opisuje kao "pasji život", ali vožnjom kamiona u SAD-u bavi se mnogo ljudi s prostora bivše Jugoslavije. Međutim, ono što je prethodnih godina, posebno tijekom pandemije koronavirusa, bilo unosan posao, sada se suočava s administrativnom preprekom, piše BBC Srbija.
Administracija američkog predsjednika Donalda Trumpa krajem kolovoza objavila je da do daljnjega pauzira izdavanje tri vrste viza: H-2B, E-2 i EB-3. Iako službeno ne postoji točan tip vize potreban za posao vozača komercijalnog kamiona u SAD-u, prema podacima State Departmenta, najčešće se koristi upravo proces H-2B, što podrazumijeva da poslodavac sponzorira zaposlenog.
"Ima nas koliko hoćeš, s Balkana", kaže Miroslav za BBC na srpskom, ne želeći da mu se objavi puno ime i prezime zbog mogućih posljedica. "Mnogo je ljudi na H-2B programima, neki su na turističkim vizama, drugi su ilegalno", dodaje Miroslav u pauzi između dva tovara.
Odluku o obustavi izdavanja viza State Department je donio nekoliko dana nakon prometne nesreće na Floridi u kojoj je poginulo troje ljudi, a vozač kamiona koji je izazvao nesreću bio je ilegalni imigrant s vozačkom dozvolom izdanom u Kaliforniji.
Sigurnost na cestama i znanje engleskog
Glasnogovornik State Departmenta za BBC na srpskom je kazao da je odluka donesena jer "povećan broj stranih vozača koji upravljaju velikim kamionima na američkim cestama stvara ozbiljnu zabrinutost za javnu sigurnost i predstavlja prijetnju egzistenciji američkih vozača".
"Američke ceste postale su manje sigurne. Kako bismo se uhvatili u koštac s tim problemom, pauzirali smo obradu komercijalnih viza za vozače kamiona kako bismo osigurali da svatko tko upravlja takvim vozilom ima potrebne kvalifikacije", poručuju iz State Departmenta.
Osim pojačanih provjera, za dobivanje vize sada su potrebni vozačko iskustvo, vještine i dobro poznavanje engleskog jezika.
"Vozači s Balkana su odlični zato što se u Europi primjenjuju stroža sigurnosna pravila. Mnogi od njih imaju disciplinu i profesionalizam", kaže Nebojša Živković, rođeni Beograđanin i vlasnik tvrtke White City Logistics iz Chicaga.
Izlazak iz posla i rigoroznije kontrole
Najava strože primjene propisa i pauziranje izdavanja viza otvorilo je mnoga pitanja među vozačima, a strah je evidentan.
"Ljudi su u strahu jer dosta njih ima problema s vizama i radnim dozvolama. Neki nemaju legalan status, a ako ga i imaju, nisu ovlašteni za ovaj posao. Poznajem priličan broj ljudi koji su napustili posao kako ne bi upali u problem", svjedoči vozač Miroslav.
Potvrđuje i da su od kolovoza počele rigoroznije i češće provjere na terenu. "Znam vozače koji ne govore engleski dovoljno dobro, isključili su ih iz prometa i nisu im više dali da voze", kaže.
Dobro poznavanje engleskog jezika uvjet je koji moraju ispuniti svi vozači u Živkovićevoj tvrtki. "Komunikacija s dispečerom, brokerima, izvoznicima je najvažnija, tako da je to neophodno bez obzira odakle je vozač", podvlači Miroslav.
Balkanski ‘bum‘ na cestama u vrijeme pandemije
Američko tržište cestovnog prijevoza posljednjih je godina u padu, a pogotovo otkako je završila pandemija koronavirusa.
Cijene prijevoza dramatično su pale, dok su troškovi goriva, osiguranja i održavanja porasli, ističe vlasnik tvrtke iz Chicaga. "Posljednje tri godine bile su veoma izazovne za prijevoz kamionima i logistiku, a mnoge tvrtke su se zatvorile. Ovo je najgori period koji pamtim od 2006. godine", kaže Živković.
Miroslav je u listopadu 2022. došao iz New Yorka u Chicago kako bi vozio kamion, a na to se odlučio nakon što je od drugih ljudi s Balkana čuo priče kako se u "kamionu zarađuje mnogo novca".
"Suština je da tijekom korone nitko nije htio voziti, osim nas s Balkana. Bilo je baš mnogo utovara, plaćali su ‘nenormalne‘ iznose", ističe. Tada je cijena po milji bila od četiri do 10 dolara, dok je danas "premija" ako dobiju dva dolara.
U industriji u kojoj vozači dnevno prođu i do 1.000 milja (1.600 kilometara) i provedu u kamionu tjedan dana, odluka Trumpove administracije može dodatno produljiti put do cilja – ekonomske sigurnosti i ostvarenja sna o boljem životu.
"Ne ulazeći u političke razloge, ne vjerujem da će otvaranje ili zatvaranje viznih opcija riješiti dublje probleme. Potrebno je zdravije tržište prijevoznika i bolji uvjeti za sve – tvrtke, vozače i mušterije", zaključuje Živković za BBC.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....