StoryEditorOCM
Svijetogroman problem

Kreće kaos na europskim aerodromima; Situacija je kritična, a rješenje se ne nazire: ‘Zabrinuti smo zbog sigurnosti‘

Piše VIJESTI SD
4. srpnja 2025. - 06:36

Francuski kontrolori leta planiraju štrajk u četvrtak i petak, što signalizira da bi ljetna sezona zračnih putovanja u Europi mogla biti prožeta kašnjenjima. Glavni razlog za to je europski fragmentirani, preopterećeni i nedovoljno opremljen sustav kontrole leta, piše Politico.

Dok se kontrolori leta žale preopterećenost i "burnout", zrakoplovne tvrtke poput Ryanaira zahtijevaju da političari djeluju kako bi održali letove u zraku.

Francuski štrajk "će na kraju imati negativan utjecaj na mrežu, to je sigurno", rekao je Frédéric Deleau, potpredsjednik za Europu Međunarodnog udruženja kontrolora leta, globalne organizacije čije članstvo ne uključuje francuske sindikate.

Kada se dogode štrajkovi ili drugi problemi s kontrolom leta, rekao je, "efekt širenja prometnog čepa" prisiljava kontrolore leta da "zadržavaju promet blizu zračne luke, a zatim na ruti moramo početi smanjivati brzinu zrakoplova tako da ne stignu prerano... tek nakon što se problem riješi možemo pustiti da se sustav nastavi."

Nadolazeći francuski štrajk samo je jedan stvar u nizu koja najavljuje tmurno razdoblje ljetne sezone letova.

"Svako ljeto otkako je korona bilo je najgore ljeto do sada", rekao je Paul Reuter, potpredsjednik Europskog pilotskog sindikata.

"Imamo ograničen zračni prostor, ograničen broj pista, zračne luke imaju ograničenja kapaciteta... Bilo koje narušavanje, jer imamo vrlo malo rezervi, pokvarit će cijeli sustav. I to je vjerojatno ono što ćemo vidjeti i ovog ljeta", rekao je Reuter, koji radi kao kapetan Boeinga 737 za luksemburški Luxair.

Političari su također itekako svjesni da je zračni promet u Europi postao krhak i sklon narušavanju.

"Već prošle godine, kašnjenja u europskoj zrakoplovnoj mreži bila su najgora u 25 godina, a situacija ove godine vjerojatno će se dodatno pogoršati", napisao je prometni povjerenik Apostolos Tzitzikostas u pismu ministrima prometa u travnju, koje je vidio Politico.

"Prošle godine, Europa je imala 35.000 letova u prometnom ljetnom danu, ove godine očekuje ih se 38.000", dodao je Tzitzikostas.

"Visoka potražnja stavlja značajan pritisak na pružatelje usluga zračne navigacije (ANSP), od kojih neki i dalje se bore s nedostatkom osoblja i kapaciteta", priznao je povjerenik, pozivajući vlade da počnu "zapošljavati i obučavati dodatne kontrolore gdje je potrebno."

image

Europi kronično nedostaje kontrolora leta

/Shutterstock

Treba više kontrolora

Ali problem se ne može riješiti brzo, jer obuka novih kontrolora leta traje najmanje tri godine. Povrh toga, profesionalna certifikacija za upravljanje zračnim prometom ograničena je na određeno područje fragmentiranog europskog zračnog prostora, kojim upravlja 40 različitih ANSP-a.

CAE, kanadska tvrtka koja se specijalizirala za usluge obuke, nedavno je predvidjela da će Europi trebati najviše kontrolora leta od bilo koje regije u sljedećem desetljeću - 27.000 od 71.000 globalno.

Istovremeno, zrakoplovne tvrtke su bijesne. U nastojanju da imenuju i posrame najgore ANSP-e, Ryanair je pokrenuo "Ligu kašnjenja", koja rangira zemlje koje uzrokuju najviše dodatnog vremena putovanja u europskoj mreži.

"Francuska, Španjolska, Njemačka, Portugal i Ujedinjeno Kraljevstvo nastavljaju biti najgori pružatelji kontrole zračnog prometa (ATC) za kašnjenja kao rezultat neuspjeha njihovih nacionalnih ministara prometa da osiguraju da njihove ATC usluge budu pravilno opremljene osobljem i upravljane", rekla je budžetska zrakoplovna tvrtka u srijedu.

Prema podacima koje je prikupila niskotarifna tvrtka, francuski ATC uzrokovao je kašnjenja za preko 26.000 Ryanair letova od 1. siječnja do 30. lipnja, utječući na ukupno 4,7 milijuna putnika. Španjolska je slijedila s oko 16.500 kašnjelih letova, a Njemačka s 7.500.

"Prošao je još jedan mjesec ATC zlouprave i nedostatka osoblja, ali ni EU komisija ni nacionalni ministri prometa... nisu poduzeli nikakvu akciju da poprave europske najgore ANSP pružatelje", rekao je CEO Ryanaira Michael O‘Leary u izjavi.

Šef zrakoplovne tvrtke također je optužio ANSP-e da su "zaštićeni državni monopoli koji ne mare za putnike ni za kašnjenja letova."

Razlozi kašnjenja

Kao odgovor na Ryanairove opetovane optužbe protiv francuske kontrole zračnog prometa, francusko Ministarstvo prometa reklo je Politicu u lipnju da je "kontrola zračnog prometa tek treći najčešći uzrok kašnjenja letova u Europi, nakon problema koji se mogu pripisati zrakoplovnim tvrtkama."

Također je uprlo prstom u Ryanair.

"Posebno, Ryanair je 26. među najjočnijim europskim zrakoplovnim tvrtkama, s postotkom točnosti od samo 69 posto. Za usporedbu, najjočnija zrakoplovna tvrtka u Europi pokazuje 86 posto točnosti", reklo je ministarstvo u pisanom odgovoru.

Nadalje, "ako francuski ili njemački servisi kontrole zračnog prometa generiraju kašnjenja, to je također zato što rade u jednom od najgušće naseljenih zračnih prostora svijeta, koji je bio podložan značajnim ograničenjima u posljednjim godinama zbog geopolitičkih razmatranja i obrambenih zahtjeva", dodalo je ministarstvo.

image

Ryanair je među glasnijim kritičarima situacije

Ed Jones/Afp

Prema Eurocontrol-u, europskom tijelu za upravljanje zračnim prometom, "prerano je reći" hoće li 2025. biti gora od prošle godine, kada je izračunala da su kašnjenja u upravljanju protocima zračnog prometa dosegnula svoju najvišu razinu u desetljećima, u prosjeku 2,13 minuta po letu.

"Zračni promet u Europi je na predpandemijskim razinama i europska mreža zračnog prometa je zasićena", rekli su iz Eurocontrola.

Nestabilan geopolitički kontekst također usložava upravljanje prometom.

"Složenost je već bila visoka prije eskalacije krize na Bliskom istoku, djelomično kao rezultat punoskalnog napada na Ukrajinu. Neki ANSP-i u jugozapadnoj, jugoistočnoj i srednjoj Europi suočavaju se s 30-40 posto više letova nego u 2019.", rekao je Eurocontrol.

Sve to čini teška vremena za zrakoplovne tvrtke, putnike i kontrolore leta.

Prema Deleauu, viša potražnja za putovanjima znači da "umor jednako pojeda pilote i kontrolore." To stvara zabrinutost jer "naš osnovni posao je sigurnost", rekao je.

Kada su kontrolori "kritično i kronično umorni zbog sati koje moraju raditi u travnju, svibnju i lipnju, tada su već na crvenoj uzbuni za razine umora, a još uvijek moraju ići punim gasom za srpanj, kolovoz, rujan i listopad prije nego što mogu predvidjeti da će se promet smanjiti", rekao je Deleau, koji je aktivni kontrolor zračnog prometa zadnjih 33 godine, zaključuje Politico.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 06:12