Kad čovjek u tri mjeseca izgubi 100 milijardi dolara, jedna od opcija mu je da se ubije. U povijesti se već događalo da burzovni slom izazove takvu reakciju bogataša koji su iznenada ostali bez novca. Štoviše, ljudi su oduzimali sebi život i zbog puno manjih novčanih gubitaka.
No teško da ta sudbina prijeti Elonu Musku. Iako mu je dramatičan pad vrijednosti dionica njegove kompanije Tesla u ova tri mjeseca doista izbio iz džepa 100 milijardi dolara, Musk je još uvijek najbogatiji Zemljanin. Prema podacima Forbesa od 2. travnja, ostalo mu je još 346 milijardi razloga da živi.
Nikad nitko od smrtnika nije izgubio baš toliku svotu, ali to je zato što nikad nitko u povijesti nije ni imao toliko novca. Ako ne računamo afričkoga kralja Mansa Musu iz 14. stoljeća, vladara Malijskog Carstva za kojeg se smatra da je raspolagao bogatstvom od 400 milijardi dolara i koji je sve do Elona Muska figurirao kao najbogatiji čovjek na svijetu svih vremena.
Pravu je buru izazvao poslovni izvještaj kompanije Tesla od 2. travnja, prema kojem je Muskova tvrtka u prvom kvartalu ove godine kupcima isporučila 337.000 električnih vozila, odnosno 13 posto manje nego u istom razdoblju lani, što je najveći pad prodaje u povijesti kompanije. Prodaja je najviše pala u Europi te u dijelovima SAD-a i Kine. U siječnju je pad prodaje bio posebno velik u Njemačkoj i Francuskoj, po 60 posto. U Francuskoj je u veljači zabilježen dodatni pad od 26 posto. Prosječni pad u više od 25 europskih zemalja iznosi ravno 45 posto.
Kao posljedica, tržišna kapitalizacija Tesle se od prosinca 2024. do ožujka 2025. prepolovila, s 1,54 bilijuna na 777 milijardi dolara, a toliko se srozala i cijena dionica, s 479 na 242 dolara, koliko je vrijedila 4. travnja. Kako Musk, kao najveći pojedinačni dioničar, drži gotovo 13 posto dionica Tesle, njegov osobni gubitak iznosi navedenih 100 milijardi dolara.
Razbjesnio vlastite kupce
Najveća američka banka JP Morgan objavila je 12. ožujka bilješku u kojoj se ističe da je kompanija Tesla doživjela "povijesni gubitak vrijednosti", kakav automobilska industrija nikad prije nije vidjela.
"Teško nam je prisjetiti se ičega sličnog u povijesti automobilske industrije, da je neki brend izgubio toliko vrijednosti u tako kratkom vremenu", napisali su analitičari JP Morgana.
Pritom se ne radi o općenitom padu interesa građana za kupnju električnih vozila. Naprotiv, prema podacima Europske udruge proizvođača automobila (ACEA), u prva dva mjeseca ove godine prodaja električnih automobila u Europskoj uniji porasla je za 25 posto. Drugim riječima, europski kupci nisu se okrenuli općenito protiv električnih auta, nego samo protiv Tesle.
Analitičari spominju dva glavna razloga. Jedan je politički angažman Elona Muska u novoj Trumpovoj administraciji, a drugi je veliki uspon kineskog proizvođača električnih automobila BYD, koji bilježi neviđene poslovne rezultate. Počnimo s politikom.
Musk je u predizbornoj kampanji donirao Trumpu gotovo 300 milijuna dolara. Kao najveći donator, dobio je od novog predsjednika SAD-a velike ovlasti u sređivanju saveznih financija, te je postao šef novoosnovanog Odjela za vladinu učinkovitost (DOGE), podijelivši otkaze tisućama radnika državnih službi. Uz to, Musk aktivno daje podršku ekstremno desnim strankama u Europi.
Pritom je očito previdio – ili podcijenio – negativan efekt koji će takav angažman imati na njegove kupce. Jer ti kupci su dobrim dijelom unaprijed politički profilirani: nije tajna da je Muskova Tesla bila popularna među ekološki osviještenim kupcima ljevijih i liberalnijih stavova koji traže alternativu fosilnim gorivima.
Pokret otpora
Stručnjaci ističu da je Muskovo savezništvo s krajnjom desnicom ozbiljno narušilo Teslinu reputaciju u očima toga sloja kupaca, koji u SAD-u glasaju za demokrate, a u Europi za liberalne ili socijaldemokratske stranke.
S druge strane, ljudi koji u Americi glasaju za republikance, a u Europi za desne stranke često negiraju klimatske promjene i nemaju svijest o štetnosti fosilnih goriva, pa se nerijetko opiru prihvaćanju električnih vozila. To govore i brojni analitičari.
"Muskov rad u Odjelu za vladinu učinkovitost (DOGE) pokazao se kontroverznim. Iako su mnogi pripadnici političke desnice možda zadovoljni koliko su oni s ljevice nezadovoljni, učinak na prodaju Tesle ipak se čini negativnim", piše Business Insider.
"Ovaj kvartal bio je primjer štete koju Musk uzrokuje Tesli. Što više politike dobiva s DOGE-om, to brend više trpi, nema rasprave", rezolutno tvrdi Wedbushov analitičar Dan Ives, a prenosi Forbes.
"Musk misli da može govoriti što hoće i ne misli da Tesla može snositi posljedice", kaže za Financial Times analitičar Morningstara Seth Goldstein.
"To su osnove marketinga: nemojte politizirati. Ljudi će prestati kupovati vaše proizvode", rezimira newyorški konzultant Robert Pasikoff, kako prenosi naš Poslovni dnevnik.
No ovdje se ne radi samo o padu prodaje Teslinih automobila, nego i o svojevrsnom pokretu otpora koji se širom svijeta stvara protiv Muska i Tesle. Prije tjedan dana protestni pokret "Tesla Takedown" ("Uklanjanje Tesle") organizirao je prosvjede ispred više od 200 Teslinih prodajnih mjesta širom Europe i Sjeverne Amerike.
Mnogi vlasnici tih automobila sada ih iz revolta prodaju – američka web-stranica za kupovinu automobila Edmunds objavila je krajem ožujka da vlasnici Tesle prodaju svoja električna vozila "na rekordnim razinama" – ili s njih uklanjaju znakove brenda. Da ne govorimo o brojnim napadima na Tesline salone, u kojima se koriste Molotovljevi kokteli i vatreno oružje.
Takvi napadi zabilježeni su u SAD-u, Kanadi, Njemačkoj, Francuskoj i Italiji, a u njima su uništeni deseci Teslinih električnih vozila.
Kineska baterija
Drugi faktor kolapsa Tesle je rast konkurencije. Kineski i europski proizvođači električnih vozila postaju sve ozbiljnija konkurencija proizvodima Muskove tvrtke, a među njima se ističe kineska tvrtka BYD, koja je lani prvi put prestigla Teslu po prihodima. Kako ovog tjedna navodi Bloomberg Adria, BYD je lani ostvario prihode od 107 milijardi dolara, naspram Teslinih 97,7 milijardi.
Nadalje, dok je u veljači ove godine prodaja Teslinih vozila u Europi pala za 44 posto, BYD je u istom razdoblju zabilježio rast od 94 posto. Što se kaže: dok jednom ne omrkne, drugom ne svane.
Kineski div u proizvodnji električnih vozila pritom nije privukao kupce komunističkom ideologijom svoga menadžmenta, nego revolucionarnim tehnološkim inovacijama. BYD je nedavno predstavio novu bateriju koja se puni znatno brže od dosadašnjih – za vožnju od 400 kilometara baterija se napuni za pet minuta, što je navodno tri puta brže od najbržega Teslina punjača – što bi Teslu moglo staviti u nepovoljan položaj na tržištu.
Stoga neki eksperti smatraju da budućnost Tesle ne ovisi toliko o Muskovim desničarskim istupima, koliko o sposobnosti njegove kompanije da odgovori na tehnološki izazov kineskoga konkurenta. Na kraju će, kažu oni, pobijediti onaj tko ima bolje inovacije, a ne onaj tko je ideološki simpatičniji.
Bez obzira na sve, ostaje pitanje: koliko je Elonu Musku bilo pametno upustiti se u politiku? U poslovnom smislu zasad gubi, dok je u ideološkom smislu ishod njegove političke avanture još uvijek neizvjestan. Tu su i dalje mogući svi ishodi, uključujući i onaj da Trumpova i Muskova Amerika na kraju postane kao Južna Afrika Muskova djetinjstva – aparthejd država koju svijet izbjegava.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....