Geopolitički sukob između SAD-a i Kine oko nizozemske, ali kineski vlasnički kontrolirane tvrtke Nexperia, unio je paniku među europske proizvođače automobila.
Bojazan je da bi uskoro mogli ostati bez ključnih čipova koji pokreću sve — od zračnih jastuka i kočnica do infotainment sustava i baterija električnih vozila.
Opskrba čipovima već je počela presušivati, samo nekoliko tjedana nakon što je nizozemska vlada preuzela kontrolu nad Nexperijom, a SAD i Kina uvele uzajamne izvozne restrikcije, piše Politico.
„Vidjet ćemo zaustavljanje i usporavanje proizvodnje diljem svijeta“, izjavio je visoki dužnosnik automobilske industrije za Politico, upozoravajući da je „autoindustrija u samom srcu oluje“.
Nexperijini čipovi, kojih jedan običan automobil sadrži do 500, a električni i tisuću, sada su postali strateško oružje.
Slična nestašica 2022. godine paralizirala je tvornice automobila diljem svijeta. Unatoč tome, proizvođači se nisu dovoljno zaštitili od novih geopolitičkih potresa, a europski plan za „vraćanje“ proizvodnje čipova u EU daleko je od svojih ciljeva.
Kriza je izbila krajem rujna, kada je Nizozemska aktivirala zakon iz 1952. i zaplijenila kontrolu nad Nexperijom, koju je 2019. kupila kineska kompanija Wingtech. Samo dan ranije SAD je proširio izvozne restrikcije na Wingtech i njegovu podružnicu Nexperiu, a četiri dana kasnije Kina je zabranila izvoz Nexperijinih čipova proizvedenih u Kini.
Time je nastala nova globalna opskrbna panika – „kao kad su ljudi tijekom pandemije kupovali toaletni papir“, rekao je jedan dužnosnik industrije.
Europska komisija je već najavila da će sljedeće godine predstaviti “Chips Act 2.0”, kako bi pokušala smanjiti ovisnost o stranim dobavljačima i zaštititi proizvodne lance koji su ključni za energetsku i digitalnu tranziciju, piše Politico.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....