StoryEditorOCM
SvijetANALIZA D. PILIĆA

Triler oko najmoćnije američke TV emisije: Milijarde dolara, spletke, ostavke... A ‘kolo vodi‘ moćna Židovka...

Piše damir pilić
3. svibnja 2025. - 20:39

Datum 22. travnja Amerikanci će pamtiti po jednoj indikativnoj ostavci koja mnogo govori o današnjim medijskim slobodama u SAD-u. Ostavku je dao Bill Owens, izvršni producent kultne TV emisije „60 Minutes”, koja se na CBS-u emitira još od 1968. i desetljećima slovi kao pojam ozbiljnog političkog novinarstva.

Odluku o ostavci Owens je najprije povjerio suradnicima u emisiji, a potom su njegovu pisanu izjavu dobili i američki mediji. Njegova ostavka dobila je puno medijskog prostora, ne samo zato što je „60 minuta” jedan od najcjenjenijih proizvoda američkog žurnalizma, već i zato što je Owens u pismu otvoreno rekao da se povlači zbog korporativnog zadiranja u njegovu novinarsku neovisnost.

„Tijekom proteklih mjeseci postalo je jasno da mi neće biti dopušteno voditi emisiju kao što sam je oduvijek vodio, (ni) donositi neovisne odluke na temelju onoga što je ispravno za ‘60 minuta‘, ispravno za publiku. Dakle, nakon što sam dugo branio ovu emisiju - i ono za što se zalažemo - iz svakog kuta, sa svime što sam mogao, povlačim se kako bi emisija mogla ići naprijed”, napisao je Owens, dodajući da je emisija „previše važna za zemlju” i „mora se nastaviti, ali ne sa mnom kao izvršnim producentom”.

Ova Owensova odluka predstavlja finale priče koja je započela lani u studenome, kada je novi predsjednik SAD-a Donald Trump zbog emisije „60 minuta” tužio CBS i njegova vlasnika Paramount Global za 10 milijuna dolara, a u međuvremenu je podigao iznos na 20 milijardi. Težina te tužbe u konačnici je presudila Owensu.

Trumpov čovjek na čelu komisije

Trumpu je sporan bio intervju koji je CBS u listopadu, za vrijeme predsjedničke kampanje, napravio s njegovom demokratskom rivalkom Kamalom Harris. Zasmetala mu je činjenica da je mreža emitirala dvije različite verzije odgovora Harris na pitanje o Izraelu i Gazi - jednu u emisiji „Face the Nation”, a drugu u emisiji „60 Minutes” – te je ocijenio da je ovaj potonji isječak „pristrano montiran” po uputama izbornog stožera Harris.

U tužbi podnesenoj saveznom sudu u Teksasu, Trumpovi odvjetnici optužili su CBS za „nezakonite izborne radnje i zavođenje birača putem zlonamjernog, obmanjujućeg i značajnog iskrivljavanja vijesti”, a Trump je zahtijevao da mreža objavi transkript sirovog intervjua. CBS je to odbio zbog „važnosti održavanja novinarske neovisnosti od vladinog uplitanja”.

Međutim, Trump je po dolasku u Bijelu kuću na čelo Federalne komisije za komunikacije (FCC) imenovao svog pouzdanika Brendana Carra, koji je od CBS-a odmah zatražio da preda transkript intervjua, što je CBS sada po zakonu morao učiniti. Potom je FCC objavio taj sirovi materijal, a isto je učinio i CBS, te je sada svak mogao prosuditi jesu li novinari „60 minuta” bili objektivni u prenošenju Harris.

I kako to obično biva, tumačenja su bila različita. CBS je objavio da materijal pokazuje kako u prezentaciji intervjua s Harris nije bilo pristranosti, dok je Carr istog dana za Fox News rekao da je istraga opravdana zbog zabrinutosti oko „iskrivljavanja vijesti”, jer je CBS „u dva svoja različita programa pustio različite odgovore na isto pitanje”.

Zbrkana Kamala Harris

Novinari američkog Nacionalnog javnog radija (NPR) koji su preslušali snimku tvrde, pak, da se ne može govoriti ni o kakvom iskrivljavanju riječi Kamale Harris:

„Transkripti i videozapisi pokazuju da su urednici CBS-a u istom odgovoru išli iz malo različitih točaka, a Harris je govorila nejasno dok je pokušavala izbjeći kontroverzu oko zapaljivog pitanja Izraela i Hamasa”, piše NPR.

Kako god, po objavi transkripta Trump je ostao pri tužbi, te je dodatno osudio CBS i zatražio da mu se oduzme licenca, a da se emisija „60 minuta” ukine.

„To je smiješno i uvreda je Prvog amandmana. Njegova prva i najvažnija briga je zastrašiti medije”, komentirala je za NPR profesorica prava Heidi Kitrosser sa Sveučilišta Northwestern.

I drugi pravni eksperti koji su komentirali slučaj kažu da Trump nema velike pravne šanse, jer to što on smatra CBS-ovim „miješanjem u izbore” zapravo je „vrsta diskrecijskih uredničkih izbora s kojima se novinari rutinski suočavaju”. Pa ipak, iako su mnogi pravni analitičari Trumpovu tužbu ocijenili neozbiljnom, CBS-ov vlasnik Paramount je angažirao medijatora kako bi pokušao postići nagodbu s Trumpom.

Tu se postavlja pitanje: zašto uprava Paramounta nije stala iza CBS-a i njegove najgledanije političke emisije, nego pokušajem nagodbe s Trumpom dezavuira svoje novinare i implicira njihovu nepostojeću krivnju? Ukratko: zašto šefovi Paramounta nisu Trumpu isplazili jezik i odbrusili mu da se ne petlja u slobodno novinarstvo?

Na ovom mjestu u priču moramo uvesti novog aktera – glavnu Paramountovu dioničarku Shari Redstone, bogatu medijsku nasljednicu i vlasnicu kontrolnog paketa medijskog holdinga National Amusements (čiji je osnivač 1936. bio njezin djed Michael), koji je većinski vlasnik Paramounta. Upravo je ta osoba u konačnici nagnala Owensa na ostavku.

Par milijardi razloga

Kako piše New York Times, Redstone želi prodati Paramount tvrtki Skydance Media, kojom upravlja medijski poduzetnik David Ellison, sin osnivača Oraclea i tehnološkog milijardera Larryja Ellisona. No, kako ta akvizicija uključuje prijenos Paramountovih licenci za korištenje javnog etera za njegovih 27 lokalnih TV stanica, čitav posao – vrijedan više milijardi USD - može blokirati spomenuta Federalna komisija za komunikacije (FCC), koju vodi rečeni Trumpov čovjek Brendan Carr.

Drugim riječima, ako se Trump i dalje bude ljutio na televiziju CBS i njihovu emisiju „60 Minutes”, FCC bi mogao blokirati prodaju Paramounta. Kako piše časopis Variety, „emisija ‘60 minuta‘ je zakomplicirala tu transakciju”.

Želeći osigurati odobrenje Trumpove administracije za prodaju Paramounta, Redstone je od uprave tvrtke zatražila da pokrene postupak nagodbe s Trumpom. I to je bio početak kraja za Billa Owensa i njegov osjećaj novinarske časti, pogotovo nakon što je u veljači rekao da se neće ispričati Trumpu ako to bude dio bilo kakve potencijalne nagodbe.

Paralelno s time, američki mediji pišu da je Redstone bila „uznemirena” CBS-ovim izvještavanjem o izraelskoj agresiji na Gazu, uključujući i neke od siječanjskih priloga u emisiji „60 minuta”. Za razumijevanje ovog dijela priče, valja reći da mediji opisuju Redstone kao „pobožnu Židovku”, nekoć udanu za rabina Iru A. Korffa, koja je u ratu u Gazi dala podršku Izraelu.

Iz toga možemo zaključiti da vlasnica Paramounta i CBS-a nije bila uznemirena biblijskim pokoljem palestinskih civila u Gazi, nego CBS-ovim i Owensovim izvještavanjem o tom pokolju. U njenim očima to je bio dodatni minus i za Qwensa i za „60 minuta”.

Napad na sveučilišta i medije

Nakon što se u siječnju Redstone požalila upravi CBS-a na „nepravedni” stav njihovog informativnog programa prema ratu u Gazi, CBS je već sutradan imenovao producenticu Susan Zirinsky za „privremenu izvršnu urednicu” koja će nadzirati novinarske standarde CBS-ova odjela za vijesti, a posebno određene segmente emisije „60 minuta” koji su smatrani osjetljivima, naročito onih koji se odnose na Bliski istok.

„Ovo je još jedan slučaj u kojem se želja za zaštitom Izraela od kritika preklapa s podložnošću Trumpovom autoritarizmu, te je stoga paralelna s obračunom s neslaganjem na kampusima gdje sveučilišni administratori i Trumpova administracija rade ruku pod ruku”, piše časopis The Nation, te pojašnjava:

„I sa sveučilištima i s medijima, postojeća ekonomska nejednakost olakšava ispunjavanje Trumpovih autokratskih težnji. Sveučilišta su dužna velikim donatorima koji dijele mnoga Trumpova politička uvjerenja, a isto vrijedi i za medijske korporacije. Čak i kada se čelnici tih institucija ne slažu s Trumpom, njihovi ekonomski interesi čine ih ranjivima na njegovo neprijateljsko predsjedništvo”, navodi časopis.

Kako se i moglo očekivati, taj nametnuti nadzor nije dobro sjeo Owensu, s obzirom na određenu autonomiju koju su urednici i novinari emisije „60 minuta” uživali desetljećima.

„Takva vrsta kontrole tipična je za mnoge informativne programe, ali ‘60 minuta‘ ponosi se dugom poviješću rada neovisno od ostatka odjela za vijesti CBS-a”, navodi New York Times, a slično piše i časopis Variety:

„Takav nadzor usmjeren na ‘60 minuta‘ nije bio samo nepoželjan, već i nečuven. Emisija je uživala neviđenu razinu autonomije u gotovo šest desetljeća emitiranja i, kako je dugo provjeravala svoje priče radi pravne sigurnosti i poštivanja novinarskih standarda, dopušteno joj je da sama sebe kontrolira. Odjednom su producenti zamoljeni da u svoj proces uključe još nekoga”, iznosi Variety.

Novinar starog kova

Prema New York Timesu, uvođenje „nadzornog organa” u emisiju „60 minuta” dovelo je do toga da se Owensov odnos s upravama CBS-a i Paramounta „pogoršao posljednjih mjeseci, a on se nakostriješio zbog onoga što je smatrao nizom uplitanja u svoje uredničke odluke”. Konačno, 22. travnja Owens je podnio ostavku.

Isti dan CNN je objavio reakcije dvaju anonimnih izvora s CBS-a. Jedan je primijetio da se Owens „borio za neovisno novinarstvo, a to ga je koštalo posla”, dok je drugi bio izravniji: „Žrtvovao se nadajući se da bi to moglo natjerati naše korporativne gospodare da se probude i shvate da riskiraju uništenje onoga što ‘60 minuta‘ čini velikom emisijom.”

Da je na Owensovom mjestu bio neki drugi, manje principijelni novinar, možda bi samo slegnuo ramenima, prihvatio „nadzorni organ” kao nešto normalno i nastavio raditi slavnu emisiju. No, Owens je očito novinar starog kova koji drži do temeljnih postulata naše profesije, te je prirodno da takav novinarski vuk odbije pokušaje nametanja cenzure.

O tome govori njegova biografija (za CBS je počeo raditi još 1988. i u toj TV kući ima 37 godina staža, od kojih je zadnjih 26 godina radio za emisiju „60 minuta”, da bi 2019. bio imenovan njenim izvršnim producentom, kao tek treća osoba na toj funkciji u 57-godišnjoj povijesti emisije), kao i dopis koji je tog 22. travnja poslao zaposlenicima CBS-a, iz kojeg se vidi da mu je novinarstvo bilo važnije i od privatnog života.

„Činjenica je da je ‘60 minuta‘ bio moj život. Moj sin je imao šest mjeseci, moja supruga je bila trudna s mojom kćeri, a moja majka je bila u komi kada sam proveo pet tjedana na bojnom polju u Iraku. Moji prioriteti u emisiji ‘60 minuta‘ uvijek su bili jasni. Možda ne pametni, ali jasni”, napisao je Owens.

Ubio karijeru zbog poante

Časopis The Nation pozabavio se upravo tim dijelom Owensova pisma, ocjenjujući da je isticanjem „privatnih troškova posla” na početku pisma Owens eksplicitno dao do znanja da njegov odlazak nije bio „običan karijerni potez”, nego „ritualna samožrtva osmišljena kako bi privukla pozornost svojih nadređenih i osramotila ih kako bi ispravili veliku nepravdu”.

Nadalje, navodeći da je Owens „ubio svoju karijeru kako bi iznio poantu”, časopis ističe kako je rečeni novinar „vjerovao da ‘60 minuta‘ napušta osnovne novinarske principe popuštajući Donaldu Trumpu”.

„Owens se očito nada da će njegova žrtva imati stvarni utjecaj i okupiti novinare da brane integritet svoje profesije. Iako je Owensova žrtva moralno uzorna, nije jasno hoće li uspjeti. (...) Korporativni mediji kleče pred Trumpom. Nažalost, Owens je možda uzalud žrtvovao karijeru. Možda se nadao da će izazvati otpor u redakciji, ali jednako je vjerojatno da će se pokornost korporativnih vlasnika medijskih kuća samo pojačati”, piše The Nation.

Emisija „60 minuta” emitira se nedjeljom navečer, te je 27. travnja prvi put emitirana bez Owensa u izvršnoj ulozi. Na kraju emisije na njegov odlazak se osvrnuo dugogodišnji suradnik Scott

Pelley, koji je kritizirao korporativne vlasnike CBS-a, rekavši gledateljima da je Owens podnio ostavku „za nas i za vas”.

„Priče koje smo pratili 57 godina često su kontroverzne – u zadnje vrijeme rat između Izraela i Gaze te Trumpova administracija. Bill je pazio da budu točne i poštene. Bio je strog u tome. Ali naša matična tvrtka Paramount pokušava dovršiti spajanje. Administracija predsjednika Trumpa mora ga odobriti. Paramount je počeo nadzirati naš sadržaj na nove načine. Nijedna naša priča nije blokirana, ali Bill je osjećao da je izgubio neovisnost koja je potrebna za pošteno novinarstvo”, rekao je Pelley.

Prevedeno na izravniji jezik, posuđen i parafraziran iz Danteove „Božanske komedije”: svi vi koji u američkim mainstream medijima tražite pošteno novinarstvo, ostavite svaku nadu!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. listopad 2025 11:12