- Već šezdeset godina koristim inhalatore protiv astme, ali ovako loše iskustvo s nekim lijekom nisam nikad imala – započinje svoju priču jedna Zadranka (podaci poznati redakciji), koja nam se obratila zbog, kako kaže, prevare kupaca, odnosno dovođenja pacijenata u zabludu, što bi moglo imati opasne posljedice za njihovo zdravlje.
- Na kutiji lijeka piše da jedna ampula inhalatora ima 200 doza. To nije istina. Ja sam bilježila svaki dan koliko sam puta inhalator koristila i na koncu je ispalo da u jednoj ampuli ima 75 doza. To je za mene obična prevara kupaca i pacijenata. Kao dugogodišnji bolesnik vi se oslonite na ono što piše na kutiji proizvoda, ali to ne odgovara praksi. Ta me činjenica jako uznemirila i stvorila mi nesigurnost. Pacijenti misle da u inhalatoru imaju još doza, a zapravo ih nemaju. Ostati bez mogućnosti da udahnete dozu, kad vas uhvati napad, je užasna pomisao. Držim da je to neodgovorno od proizvođača, a za nas pacijente uznemirujuća spoznaja – govori naša sugovornica.
Sve je kaže počelo prije nekoliko mjeseci kada je s tržišta povučen lijek Ventolin kojeg je koristila dugi niz godina. Umjesto njega, na liječnički recept, prepisan joj je zamjenski lijek Salbutamol Pliva, kojeg proizvodi naša najveća i najstarija farmaceutska tvrtka. Novi lijek je bio jednako efikasan u suzbijanju napada astme, ali je vrlo brzo zapazila da joj jedna ampula ne traje dulje od mjesec dana. Ventolin je znala koristiti i do dva mjeseca, a Salbutamol Pliva je potrošila nakon manje od mjesec dana.
- Kad sam prvi put dobila Salbutamol učinilo mi se da sam ga brzo potrošila. Naime, uz lijekove za astmu već godinama uzimam i lijekove za štitnjaču. Oni mi traju pedeset dana. Ventolin, dok sam ga koristila, trajao bi mi malo više od tih pedeset dana. Tako da bi nekako u isto vrijeme obnavljala recepte za jedan i drugi lijek – priča naša sugovornica te nastavlja.
- Kad sam drugi put dobila inhalator Salbutamol Pliva odlučila sam voditi dnevnik o broju doza koje uzimam. Inhalator koristim nekad dva, nekad četiri puta dnevno, ali u prosijeku je to tri puta dnevno. Evidenciju sama počela voditi 6. studenoga nakon što sam kupila novi inhalator i bez doza sam ostala 1. prosinca, nakon 25 dana. Kad sam zbrojila sve doze, ispalo je da sam za 25 dana potrošila 75 doza. A na kutiji proizvoda piše 200 doza. To nije upola manje, nego više od upola manje! Da ne govorim o nesigurnosti koja mi se uvukla pod kožu. Ako nisam kod kuće, ili sam daleko od ljekarne, nisam više sigurna hoću li imati dovoljno doza za taj dan. To je užasan osjećaj. Meni inhalator životno treba, bez njega mi se stanje u trenutku može drastično pogoršati. Takvo lažno oglašavanje proizvoda nije korektno prema pacijentima, štoviše, ovako im se indirektno može ugroziti zdravstveno stanje – ističe naša sugovornica.
Iskustvo ove Zadranke prenijeli su Tamari Sušanj Šulentić, višoj direktorici komunikacija tvrtke Pliva, od koje smo zatražili komentar. Ubrzo smo dobili odgovor kojeg prenosimo u cijelosti:
- Lijek Salbutamol Pliva 100 mikrograma po potisku, stlačeni inhalat, suspenzija uveden je na tržište Republike Hrvatske nakon prestanka opskrbe tržišta lijekom Ventolin kako bi svim pacijentima kojima je ovaj lijek potreban osigurali terapiju. Na taj je način omogućena je kontinuirana opskrba tržišta lijekom s djelatnom tvari salbutamol, iste jačine i farmaceutskog oblika te će pacijentima biti osigurana dostupnost odgovarajuće terapije.
Lijek Salbutamol Pliva 100 mikrograma po potisku, stlačeni inhalat, suspenzija sukladno registracijskoj dokumentaciji i uputi za pacijente odobren je od strane Hrvatske agencije za lijekove i medicinske proizvode. Kvalitetu svih svojih proizvoda, pa tako i lijeka Salbutamol, PLIVA Hrvatska d.o.o. kontinuirano pomno prati. Do sada su sve provedene istrage na pritužbe vezane uz Salbutamol pokazale kako se radilo o neispravnom čišćenju plastičnog nastavka za usta jer se na taj način sprječava začepljenost inhalatora. Inhalator je potrebno čistiti barem jednom tjedno što je dostupno u uputi o lijeku zajedno sa shematskim prikazom postupka čišćenja inhalatora.
Najbolje bi bilo da se pacijent obrati svom ljekarniku ili liječniku kako bi se provjerilo aplicira li i uzima isti na ispravan način, a u slučaju bilo kakve sumnje na ispravnost može se obratiti i direktno PLIVI Hrvatska d.o.o. kao nositelju odobrenja te dostaviti točan opis problema i proizvodnu seriju navedenog lijeka kako bi se napravila potrebna provjera – navode iz domaće farmaceutske kuće.
S odgovorom iz Plive upoznali smo i našu sugovornicu. Pažljivo je pročitala što je potpisala viša direktorica komunikacija Plive, a potom je opet konzultirala uputstvo za upotrebu priloženo uz pakiranja inhalatora.
- Ne znam što bih vam rekla. Ovdje se insinuira da ja ne znam koristiti inhalator. Podsjećam, dijagnozu astme dobila sam još u pubertetu i šezdeset godina koristim takve ‘pumpice‘. Dokaz da znam koristiti inhalator je taj što sam živa. Da ne znam koristiti inhalator, sigurno ne bih s vama razgovarala. Ne znam odakle im takve ideje dolaze. Osim toga, ako se dovodi u pitanje moj način korištenja inhalatora, navodno neispravno čišćenje i začepljenost, što su obične gluposti, zašto takve probleme nikad nisam imala s Ventolinom? Mislim da vam to sve govori – zaključuje naša sugovornica i pita se postoji li opcija da se u Hrvatskoj kupi originalni lijek, makar i uz plaćanje, a ne da ovisi o lijeku za koji nije sigurna da će joj pomoći kad joj bude najpotrebnije.
- Takva praksa postoji u Italiji. Tamo se originalni lijekovi također zamjenjuju s generičkim, ali tko želi može, uz plaćanje, dobiti originalni lijek, dakle mimo HZZO-a. Takvu opciju ja sebi mogu priuštiti. Na koncu, u pitanju je moje zdravlje i moj život, a ne da se izlažem ovakvim rizicima - poručuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....