Ako ih uopće još ima, kod nas su gurnuti na marginu. Pravna im je zaštita manjkava, a osobne prijetnje i strah od otkaza svakodnevica. Zviždači u visoko komercijaliziranom SAD-u uživaju mnogo bolji tretman od hrvatskih: o njihovoj sigurnosti brinu specijalizirani ‘zaštitari‘, a posebni posrednički servisi pregovaraju s korporacijama koje je whisteblower razotkrio kako bi se kompromisom izbjeglo medijske skandale.
S ovom nas šokantnom premisom suočava ‘Posrednik‘ (Relay), triler ponešto nalik žanrovskim rođacima iz 1990-ih koje je u međuvremenu potopio val 3D superherojskih blockbustera i animiranih spektakala.
Zakopan u turobnim četvrtima New Yorka i ostatka Istočne obale, ‘Posrednik‘ gledatelja napaja ugođajem paranoje - opasnost vreba iza svakog ugla, komunikacija protagonista je uznemirujuće nekonvencionalna, a dojavljivači unatoč mehanizmima zaštite nisu sigurni vrijedi li riskirati život zbog korporativnih tajni koje im pritišću savjest.
Redatelj David McKenzie (teksaški neo-western ‘Hell or High Water‘), radnju plete oko Asha, samotnjaka muslimanskih korijena ‘fixera‘ koji diskretno pazi na zviždače izložene pogibelji. Uloga poput ove povjerene britanskom glumcu i rapperu Rizwanu Ahmedu ne viđa se svaki dan. Junak gotovo polovicu filma prešuti, a da gledatelju to nimalo ne zasmeta. Introvertiranost mu je komparativna prednost, govor zamjenjuje prebiranjem po TDD teleprinteru za gluhe, a zna pokazati i fizičku snagu iako mu konstitucija na to ne upućuje.
Glumačka partnerica dobro je pogođen Ashov opozit. Lily James (Rebecca, Što ljubav ima s tim) suptilno portretira mladu pokajnicu Sarah Grant, naknadno svjesnu posljedica odluke koja joj ugrožava egzistenciju.
Spona dvaju likova u nesvakidašnjoj situaciji osnažuje dinamiku filma u kojem se osim nosivih junaka karakterno tek neznatno odljepljuje antagonist kodnog imena Dawson u interpretaciji Sama Worthingtona. Nekoć proslavljen zbog role u izvornom Avataru, ovdje glumi beskrupuloznog plaćenika korporacija, no lik mu ima skroman potencijal za razvoj.
Vizualno i narativno, ‘Posrednik‘ se naslanja na ekranizacije djela Michaela Crichtona i Johna Grishama, američkih pisaca bestsellera sklonih temi korporativnih zavjera. Nađe se tu i nešto tjeskobne atmosfere urote kakvu stariji filmofili pamte iz Pollackova ‘Tri kondorova dana‘, ali i primjera podilaženja publici, posebice prema završnici filma koju bespotrebno kvari ‘deus ex machina‘ rješenje.
Kod oslikavanja osobnosti glavnog protagonista moglo je proći i bez isticanja Ashove ovisnosti – detalj je to s mnogo manje utjecaja na njegovo recentno ponašanje od izbora odjeće prije odjavne špice.
‘Posredniku‘ se kao trileru može naći pokoja mana, ali u njegovu poučnost ne treba sumnjati. Pokazuje nam da živimo u svijetu gdje je korupcija dobar teren za zaradu posredovanjem između suprotstavljenih strana. Trujete ljude i okoliš pesticidima, a želite to zataškati, glatko se riješiti špijuna iz vlastitih redova i dodatno intenzivirati proizvodnju? Nema problema, pripremite novac, kontaktirajte specijalizirani servis za zaglađivanje afera i sve će brige nestati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....