StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Treći svijet‘: Haustor u splitskom portunu

Piše Marko Njegić
13. listopada 2025. - 22:43

Haustor i Split se, izgleda, baš i ne vole javno. Dokumentarac o jednom od najoriginalnijih i najznačajnijih hrvatskih/ex-YU bendova ”Treći svijet” izaziva interes svugdje u Hrvatskoj osim u Splitu. Zasad je u gradu pod Marjanom sveden samo na jednu jedinu satnicu u multipleksu ”Cinestar” u šoping centru ”Mall Of Split”, za razliku od zvučnih filmova poput ”Jedne bitke za drugom” ili novog ”Trona” koji ima osam do deset projekcija dnevno.

To je ironija s obzirom da su Darko Rundek, Srđan Sacher i haustorovci upravo u Splitu snimili izvanredni titularni album ”Treći svijet” iz 1984. u produkciji Željka Brodarića Jappe (grupa Metak). Album su snimali na Splitu 3, udaljenom svega 2.5 kilometra od ”Cinestara”. Snimanja u Splitu dotiče se dokumentarac Arsena Oremovića (”U braku sa švicarcem”, ”Glava velike ribe”).

FILM: Treći svijet; dokumentarac; Hrvatska, 2025. REŽIJA: Arsen Oremović DISTRIBUCIJA: Restart OCJENA: **** 

Jappa je sugovornik, a film je prožet kadrovima Splita 3 sa sunčanim pogledom na Brač, inspirativnim članovima svirački sjajnog novovalovskog ZG benda (bubnjar Srđan Gulić, gitara Zoran Zajec, saksofon Damir Prica Capri) kad su boravili u ”praznom” gradu na izmaku ljeta 1983.

”Moj je grad večeras dobio luku”, kao da je u hitu ”Moja prva ljubav” s nastupnog albuma iz 1981. najavio Haustor, čiju je pjesničku poetiku na ”Trećem svijetu” jedan kritičar nazvao ”Corto Maltese rockom”. Slikoviti ugođaj ”sunca, Bračnog kanala i jedrilica” osjeti se u ”Trećem svijetu”.

Posrijedi je mediteranski prozračan (Corto je rođen na Malti) spoj različitih svjetova, podebljan haustorovskom mješavinom urbanog rocka i domaćeg etna s dozom ”world music” zvukovnosti ”druge strane Mediterana” (Latinska Amerika), uz ”malo Afrike i malo Kariba”, tj. reggae Jamajke.

Ipak, ”Treći svijet” je atmosferom i zvukom bio svjetski, postmoderan/avangardan i ispred svoga vremena za pojmove ex-YU glazbe, stoga se nije primio u uhu kritičara, kamoli široke publike, odnosno tek je naknadno ”(raz)otkriven”, kad je njegova žanrovska fuzija postala manje ”eksperimentalna”. Poznati sugovornik Siniša Škarica, nekadašnji urednik u ”Jugotonu”, zapisao je svojim natuknicama da je drugi album Haustora ”dobar, ali nekomercijalan”, tako da donekle i ne čudi podatak otkriven u dokumentarcu.

Naime, ”Treći svijet”, premijerno pušten ili ”testiran” u splitskoj diskoteci ”Shakespeare”, ispraznio plesni podij umjesto da ljude navede na ples, makar nije bio ”plesan” kao popularna pjesma sa stihovima ”djevojke u ljetnim haljinama volim” od koje su se haustorovci htjeli odmaknuti u mračnost i čudnost jer nisu htjeli da ih doživljavaju kao ”vedri, veseli la-la bend”.

Četrdeset i jednu godinu kasnije, ”Treći svijet” u filmskoj formi za Splićane izaziva sličan početni efekt (projekcije su praznjikave jednako kao što se ”plesni podij počeo prazniti”), ali valjda će ga ”otkriti”, tj. “ustati i krenuti” prema kinu do trenutka kad se zavrti u ”Kinoteci” krajem listopada.

Dokumentarni ”Treći svijet” vrijedan je otkrivanja kao film koji kroz razgovore s članovima Haustora i arhivske snimke insajderski otkriva potankosti o nastanku albuma, ali i nazivu benda (”skupljali su se u haustoru kad bi padala kiša, nisi ni doma ni vani, to su bili momenti neke intimnosti”), kao i različite autorske (mikro)svjetove osebujnih ”spiritusa movensa”, pjevača/tekstopisca Rundeka i basista/skladatelja Sachera, koji su 2022. ponovno okupili s ostatkom ekipe da snime ”dub” obradu naslovne pjesme.

Uvodni dio gleda se s posebnim zanimanjem s pričama Rundeka i Sachera te rekonstrukcijom stvaranja albuma, garniran ugođajem nekadašnjeg Zagreba, što pozicionira film i kao dokumentarac o jednom vremenu. Rundek je volio teatar i iz njega crpio inspiraciju za ”teatralne” nastupe (bijela maska na licu, glumački-pantomimičarski scenski izričaj).

Sacheru, koji se napajao na magijskom realizmu, kazalište je bilo odbojno nakon što je tamo često boravio u djetinjstvu s bakom, pomoćnom radnicom u HNK (samo ga je opera ”oprala”). Njihova dva različita svijeta, jer ”umjetnik je proizvod svog okoliša, nije pao s Marsa”, stvorila su ”Treći”, dok se nisu razdvojili zbog kreativnih konflikata, tek ovlaš dotaknutih u filmu.

Vizionarski, nerijetko i filozofski stihovi albuma budućnosti (”Gavran je ptica slobode, A puku što ostane znalci su poslali rode”, ”Ko će shvatiti to? Ljevica, desnica, centralno”) i gitarističke/bas dionice izvan ovoga svijeta izvrsno se isprepliću kroz dokumentarac i hipnotiziraju gledatelja, stoga je šteta da nema i više tog glazbenog magijskog realizma, što Oremović dokumentira očima i ušima velikog fana od formativnih godina (r. 1966.).

No, Oremović revno prati kreativni proces i nastoji uhvatiti novu-staru iskru benda prilikom ”reuniona”, a povremeni gubitak ritma u drugoj polovici nadoknađuje nekim nadahnutim trenucima, npr. kad stari Rundek gleda mladoga koji je, pak, uperio pogled prema ”budućem sebi”. ”Treći svijet” je vječno sjecište nekih dvaju svjetova. 

Od Clasha do Vještica

Haustorovci otkrivaju da su slušali Clash i Joy Division, a scensku inspiraciju tražili u ”Paklenoj naranči” i ”Cabaretu”. Nakon odlaska iz Haustora, Sacher je pokrenuo bend Vještice.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 15:34