StoryEditorOCM

FJORI FôRA GARDENPosjetili smo jedinstveni hvarski botanički vrt: Korijen u Gdinju, krila po cijelom svijetu. Uživajte u ovoj jedinstvenoj lipoti!

Piše Stjepan Mijat Zaninović
Snima: Aleksandar Gospić
11. kolovoza 2025. - 12:38

Plame se nepravedno naziva istočnim dijelom Hvara. To je jednostavno geografski pogrešno. Istočni dio Hvara je Sućuraj. Zapadni dio Hvara su Hvar i Stari Grad s pripadajućim mjestima, Jelsa naginje prema sredini, no pravi centar otoka Hvara su upravo Plame. Sredina otoka nalazi se negdje između Gdinja i Zastražišća pa bi se taj, od većine zanemaren dio otoka trebalo prestati nazivati istokom i početi ga zvati njegovim pravim imenom - srcem najboljeg otoka na svijetu.

U lijevoj klijetki, dijelu srca zaduženoj za pumpanje krvi kroz cijelo tijelo, nalazi se Fjori Fôra Garden - botaničko edukativni vrt u vlasništvu zaljubljenika u prirodu i njezine proizvode. Strast kojom obitelj Ćurin brine o svom vrtu mogla bi vas navesti da pomislite kako se toliko bore jer im o tome ovisi budućnost…

No to je također pogrešno, srce kuca nesvjesno. Lijeva klijetka puni tijelo kisikom bez da joj se to aktivno naredi, to je njezina misija. Životu slično pristupaju i Ćurini, njihova je misija upumpati život u Gdinj.

Čine to na razne načine…

Organiziraju događanja za djecu, odrasle, starije… U suradnji s Kinom Mediteran su lani djeci prikazivali filmove pod zvijezdama, barem jednom godišnje organiziraju i StoryBuilding, kod njih se održavala najstarija manifestacija posvećena čakavštini na kojoj je dodijeljena i Književna nagrada Tatjane Radovanović… Dolaze im pjevati klape, dolaze im folklorna društva… Posjećuju ih domaći i stranci. Svi iz gdinjske lijeve klijetke odlaze obogaćeni - znanjem, proizvodima, iskustvom ili inspiracijom…

Kad, kako i zašto je nastao Fjori Fôra Garden? Odakle inspiracija?

- Fjori Fôra Garden rodio se iz želje za stvaranjem – i ljubavi. Prije otprilike pet godina počeli smo razvijati brand Fjori Fôra (cvijeće Hvara) kako bismo objedinili sve ono što smo godinama crpili s otoka i radili na otoku Hvaru – od berbe samoniklog i uzgoja začinskog bilja, proizvodnje začina, eteričnog ulja, prirodne kozmetike i očuvanja lokalne baštine. Željeli smo stvoriti nešto više od proizvoda – nešto što ima korijen u mjestu, a krila tamo negdje u suvremenom svijetu. Naš cilj je plasirati na tržište premium proizvod autohtonog porijekla, ali i ispričati priču - o otoku na tradicionalan, moderan, održiv i emotivan način – kroz vrt FF Garden.

Tko stoji iza Fjori Fôra?

- Iza Fjori Fôra stoji mali obiteljski tim Ćurin Željka i Stjepko (s djecom) koji desetljećima žive i rade na lokaciji Hvar - Zagreb, zaljubljenici smo u bilje, prirodu, dizajn i zajednicu. Uz pomoć vanjskih suradnika kombiniramo znanja iz agronomije, botanike, dizajna i poduzetništva, a pokazno mjesto je naš vrt na otoku, gdje sadimo, beremo, stvaramo, prezentiramo.

Poklon zajednici, ali i ozbiljan posao – kako ste stigli do DM-a?

- Od samog početka, Fjori Fôra je zamišljen kao poklon zajednici, ali i održiv projekt čiji je cilj ispreplitanje bogatstva otoka Hvara – bilja i kulturne baštine. Nastao je u znak zahvale otočkom težaku i njegovom trudu. S ponosom možemo reći da su naši proizvodi danas prisutni u velikim trgovačkim lancima poput DM-a, što je rezultat dugotrajnog rada, beskompromisne kvalitete i izvornog identiteta koji je prepoznat i cijenjen. Prve suradnje s većim partnerima počele su još u prošlom stoljeću, nakon što su prepoznati karakteristični miris i okusi otoka i naše nezamjenjive autohtone sorte lavandina s otoka Hvara. Ona je bila naša ulazna karta kod velikih.

Koji su proizvodi u ponudi i što ih čini posebnima?

- Naša ponuda obuhvaća eterična ulja, začine, čajeve, prirodnu kozmetiku; serume, hidrolate, balzame, različite poklon setove od navedenih proizvoda. Ono što ih čini posebnima je autentičnost – koristimo isključivo ručno ubrano bilje s Hvara, naš vlastiti lavandin, smilje, ružmarin te ostalo samoniklo bilje otoka kao što je origano, gospina trava, čempres, kadulja… Svaki proizvod nosi miris i duh Mediterana, ali i dizajnersku pažnju u detaljima – od ambalaže do priče.

Koristite li lokalne sastojke i koliko vam je važna održivost?

- Isključivo. Naše bilje je samoniklo ili dolazi iz vlastitog uzgoja ili od provjerenih lokalnih suradnika. Vjerujemo u lokalnu ekonomiju, malu proizvodnju i potpunu transparentnost. Održivost nije opcija – ona je naš temelj. Ne koristimo plastiku kad to možemo izbjeći, ambalaža je reciklirana ili reciklabilna, a sav višak sirovina kod prerade bilja vraćamo natrag u prirodu – kao kompost ili nove sadnice.

Kako izgleda proces nastanka jednog Fjori Fôra proizvoda?

- Sve počinje u vrtu – doslovno. Skupljamo ideje kao što skupljamo lavandu – pažljivo i sa strpljenjem. Zatim slijedi razvoj formule, testiranja, izrada manjih serija, dizajn ambalaže, te lansiranje kroz webshop, trgovine ili evente. Kao mali proizvođači koji isto tako trebaju zadovoljiti standarde koristimo usluge vanjskih suradnika u procesu testiranja, izrade i realizacije. Surađujemo s certificiranim laboratorijima i uslužnim djelatnostima koji imaju potrebnu infrastrukturu za kontroliranu proizvodnju. Kroz cijeli proces suradnje zadržavamo kontrolu nad svakim korakom – od sirovine do etikete. Sve kako bi Fjori Fôra ostao vjeran svom identitetu: lokalno, autentično i sigurno.

Kako spajate tradiciju i suvremenost?

- Tako što ne biramo između njih – već ih stalno preplićemo. Naši recepti temelje se na znanju starih otočkih nona, ali ih interpretiramo suvremenim jezikom: čistim dizajnom, modernim teksturama, održivim pakiranjima. Tako nastaje brend koji je istovremeno i domaći i svjetski.

Imate li anegdotu o proizvodu koji je nastao slučajno?

- Da! Naša Začinska mješavina za svaki recept. Nastala je za potrebe brzopoteznih kuhara koji nisu željeli previše razmišljati koje začine kombinirati već imati jedan koji je univerzalan i koji pristaje različitim jelima. Prvi uzorak smo napravili “za vlastite potrebe”, ali su ga prijatelji počeli tražiti. Danas ga šaljemo i izvan Hrvatske!

Kako vaši proizvodi odražavaju duh otoka?

- Fjori Fora proizvodi mirišu na Hvar. U njima su sunce, kamen, sol i vjetar. U njima je šapat borova i težačka zemlja. Trudimo se uhvatiti ne samo miris, već i osjećaj otoka – ispričati priču. I prenijeti ju dalje, kao suvenir za dušu.

Tko su vaši kupci?

- Naši kupci su turisti koji žele ponijeti kući “nešto stvarno”, lokalci koji vjeruju u kvalitetu domaćeg proizvoda, ljubitelji prirodne, dizajna i održivog načina života. Zaljubljenici u otok Hvar.

Imamo vjernu publiku koja nam se vraća iz godine u godinu – fizički i putem webshopa.

Surađujete li s drugim otočnim proizvođačima i umjetnicima?

- Apsolutno. Vjerujemo da je snaga u zajednici. Suradnje s otočkim OPG-ovima, slobodnim umjetnicima i udrugama dio su našeg identiteta. Tako ne samo da širimo mrežu podrške, već stvaramo autentične proizvode s dodanom vrijednošću.

Koji je bio najveći izazov u razvoju brenda?

- Najveći izazov bio je – ostati mali, a rasti. Zadržati kvalitetu i naglasak gdje god se može na ručnu proizvodnju, a istovremeno odgovoriti na potražnju velikih tržišta. Naučili smo kako postaviti granice i reći “ne” kad je to važno za dugoročni cilj.

Što nas čeka ove godine u Fjori Fora vrtu?

- Ove godine pripremamo niz događanja: kao i uvijek vođene ture kroz vrt, radionice za djecu, večeri pod zvijezdama uz Mediteran film, predstave, koncerte, organizirane posjete starije i mlađe populacije. Cilj nam je predstavit vrt kao prostor za inspiraciju, odmor i učenje – za sve generacije.

Kako vidite razvoj brenda u sljedećim godinama?

- Vidimo Fjori Fora kao most između otoka i svijeta. Želimo ostati vjerni lokalnoj priči, ali i proširiti prisutnost na međunarodnom tržištu. U planu su novi proizvodi, edukativni sadržaji i jača veza sa zajednicom. I dalje želimo rasti organski – kao što raste i naš vrt.

image

Važno je zadovoljiti standarde kvalitete

image
Aleksandar Gospic/Slobodna Dalmacija
image

Autohtone sorte lavandina zaštitni su znak otoka Hvara

Aleksandar Gospic/Slobodna Dalmacija
image

Mjesto za druženje jako je važno u koncepciji ovog vrta

Aleksandar Gospic/Slobodna Dalmacija
image

Prizor koji izmami osmijeh

image

Pronašli smo srce Hvara

image

Neizostavna druženja

image

Supružnici Ćurin realizirali su sjajnu ideju

26. listopad 2025 10:05